Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsteruppfödning
Läst 390 ggr
Sofie
1

Zoobutiken Örnsköldsvik

Hej, jag har läst så mycket om att inte köpa djur från djuraffär.
Jag undrar om det gäller även privatägda butiker som har egen uppfödning?
Någon som vet något om zoobutiken i Örnsköldsvik?
Dom föder upp sina egna hamstrar och dom hanteras dagligen, säger dom själv iaf.

CupcakeΣ(>Д<)
3

Så länge de inte är grossister så tycker jag att det är okej, sedan är det ju vissa som inte håller med och begär stamtavla.
Gå på hur du själv tycker att deras djurhållning är 🙂

Vänliga hälsningar

Cireea
3

Det spelar ingen roll om djuren föds upp i butik eller hos grossist eller i någons kök. Det du stöttar är ändå en vidrig okontrollerad avel. Det finns inget kontrollerat eller etiskt i det som sysslar med.

Köp från en seriös uppfödare, en omplacering eller skippa köpet helt. Stötta inte oseriös köksavel eller djur i butik. Tipsar dig att läsa denna artikel: https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare

Varför stötta oseriös och okontrollerad avel? Idag finns det så många uppfödare runtom i Sverige och transport är aldrig ett problem. Idag finns så mycket information och fakta som förklarar uttryckligen varför man inte ska stötta djur i butik men ändå envisas folk med att försöka försköna bilden av djur i butik.

Det finns inget fint i det dom bedriver. Det enda ni gör är att ge dom möjlighet att sätta fler djur till världen under okontrollerade former. Sluta stötta djur i butik. Sluta stötta oseriös avel. Sluta försköna bilden av djur i butik och hur dom föds upp.

Det är varken etiskt eller seriöst att föda upp djur i en butik för att sedan sälja iväg dom till vem som helst som kommer in. Rent krasst är djuren varor precis som allt annat i butiken och köparen kan impulsivt komma in, köpa hamstern och sen har butiken noll koll på hemmet den hamnat i eller hur djuren utvecklar sig för att utvärdera det dom avlat fram. Deras aveln fungerar inte så.

Sedan avlar fortfarande djuraffärer på djur som ursprungligen kommer från grossister. Det finns liksom inget seriöst eller bra i det dom gör. Djuren kommer fortfarande från hemska förhållanden innan dom avlas vidare på i butiken. Dom avlar alltså på linjer där dom har noll koll. Hur vet dom om dom avlar på syskon eller inte?

Påminner även om våra Sajtregler där det står uttryckligen att vi inte uppmuntrat till köp av djur i butik på denna sajt:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1448188/sajtregler

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2021-05-15 17:52 av Cireea
Sofie
2

#2: Tack för att du skickade länkarna, har precis läst igenom dom.
Jag visste inte att det va lika illa om djuraffären föder upp egna djur.
Då kommer min nästa fundering, ska man heller inte köpa av dom som lägger ut annonser på blocket om dom inte är seriösa uppfödare?

Cireea
1

#3 Tyvärr bedriver inte djuraffärerna i Sverige någon seriös avel och rent krasst är det inte möjligt att bedriva en etisk och bra uppfödning samtidigt som du säljer djuren i butik. Det krockar liksom med varandra.

Även om djuren bor i bra burar så saknas allt det andra runtom kring som gör det seriöst och etiskt, varför tar butiken kullarna? För att sälja i butiken. För att tjäna pengar. Frågar du en seriös uppfödare varför dom tar kullar så är svaret aldrig "för att sälja" eller "för att tjäna pengar". En seriös avel går snarare back med flera tusen om året, vet en uppfödare som räknade och hon gick back över 20 000 på ett år. Närmare 30 000 om jag inte minns helt fel. En butik skulle aldrig någonsin bedriva seriös avel och gå back tiotusentals kronor. Då skulle dom lagt ner avelsdelen direkt. Dom tar in djur via grossister eller köksavlare för en billig peng och sen föder dom upp ungar för att sälja för några hundra. Dom tjänar på att föda upp kull efter kull, utan någon kontroll på linjer eller uppföljning av avkommor. Det skiter dom i, för deras mål är att sälja oavsett vad dom påstår.

Omplaceringar på Blocket går givetvis bra, men jag skulle inte rekommendera dig att köpa ungar som säljs på blocket. Alldeles för många utger sig för att vara "seriösa uppfödare" men allt som oftast är det ren köksavel där dom tar betalt lika mycket som vi seriösa gör.

Rekommenderar att du istället söker upp en seriös uppfödare och ta kontakt med dom direkt via deras hemsida, använd exempelvis vår uppfödarkarta som finns här på sajten. Där ser du massor av seriösa uppfödare av alla arter och du behöver därmed inte sålla bland alla oseriösa.

Nu kanske det inte finns någon i just Övik, men jag vet att Guldrikets finns uppöver och en del uppfödare i Gävle också. Hör med dom, det går garanterat att lösa transport. Har själv löst transport längst E4:an många gånger.

Sofie
0

#4: Okey, tack!
Ska kolla upp det på uppfödarkartan!
Det är inte jag som vill köpa en hamster, det är mina barn 6 & 9år, det enda sonen önskat sig i två år är en hamster.
Men jag har sagt nej till djur i Bur, pga jag har tänkt att djuret lider av att vara i Bur.
Typ :Nej vi äter inte djur och vi stänger inte in dom i burar!!
Men sen läste jag på om burar osv vad som krävs för att hamstrar skall kunna leva ett bra liv i Bur.
Byggde om ett akvarium ca 100x40x50 med grävdjup på 25-30 cm i halva delen.
Och byggt en hopfällbar "lekhage" på 180x90.
Så nu försöker jag reda ut hur jag ska göra med själva hamster köpet 😂😂
Har noll koll så jag har googlat mig fram😂
Men ju mer jag läser på ju mer inser jag att jag gjorde typ allt fel med min hamster jag hade när jag va liten, typ för 25 år sedan…
Stackars lilla Rocky som jag hade då💔

Cireea
2

#5 Trösta dig med att man inte visste bättre då n det gällde hasmterns skötsel och behov.

Det är jättebra att du läser på ordentligt och skaffat en toppenbur till er kommande hamster.

Köp av en seriös uppfödare så stöttar du en bra och sund avel. 🌸 Alla uppfödare på kartan som jag gjort tar avel på allvar så där kan du känna dig trygg. Tro mig, dom hjälper mer än gärna med att fixa transport om det är en uppfödare som bor lite längre bort.

blåbärskulan
0

Ska du ha hamstern som sällskap eller avla på?

Sofie
0

#7: Vi ska ha den som sällskap.
Vi åkte faktiskt och hämtade en hamster som skulle omplaceras pga allergi bara för några dagar sedan, så roligt!

Sofie
1

#6: Vilken tur att du sa till mig att kolla uppfödare och omplaceringar!
Nu är vi glada ägare till en superfin och mysig omplacerings-hamster!

Cireea
1

#9 Men så fint av er! 🥰
Hoppas vi får se lite bilder av er nya familjemedlem.

Sofie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#10: Han har verkligen haft ett toppen hem förut, så nu hoppas jag att han kommer att trivas hos oss med.
Tyckte så synd om tjejen som va tvungen att omplacera honom, hon hade blivit jätte allergisk.
Och jag märker hur ovan jag är vid hamstrar, jag upptäckte en knöl på halsen och ba -åh nej vad har du för knöl här?!
Glömde helt att dom stoppar ju in mat i kinderna…
Är så van att känna igenom hunden och leta efter knölar 😂

Cireea
1

#11 Vilken sötnos! 😍Han kommer trivas toppen hos er!
Hahaha ja gud, den paniken kan jag förstå. 😂

Sofie
0

#12: ja visst är han, hela familjen blev kär när vi träffade honom😍
Jag har en fundering till.
Jag är sugen på att fixa en större Bur, den vi har nu är ca 100x40 (yttermått) så lite mindre innuti.
Tänkte göra om en IKEA detolf till Bur, tror dom är ca 160x45.
Men hur länge ska vi vänta med att byta Bur, ska vi vänta nån månad?
Gissar att det måste bli lite stressigt för en hamster varje gång den flyttar till en ny Bur, eller? 🤔

Cireea
1

#13 Du kan byta när du vill. Det brukar inte påverka dom något särskilt att byta Bur, sätt ner samma inredning och lite av samma Bottenmaterial samt bomaterialet så ska det gå fint.

Sofie
0

#14: Okey, va bra, då ska jag köpa en detolf och börja fixa!
Tack för att du svarade 😊