Pratande hamster
Hej!
Är det normalt att vissa hamstrar pratar/gnyr/sjunger?
Har en ljuvlig liten dvärghamster nykomling som är 9-10 veckor gammal och som bott hos oss i 2 v. Rysk vintervit.
Hon är blyg och reserverad men börjar få förtroende för vår hantering. Har nu hört att hon flertalet gånger -oftast nattetid, pratar/gnyr/sjunger/ropar. Svårt att beskriva ett läte med ord men låter ibland som ett gnällande hamsterhjul (nej-det är inte hjulet som låter 😄)
När jag går in till henne är hon pigg, springer runt, står på bakbenen, tittar upp på mig mm. Tystnar när jag kommer in. De gånger jag inte hört henne säger min sambo att hon kan hålla på minst 30 min.
Vad tror ni? Är hon rädd/ledsen/ sällskapssugen eller sjunger hon helt enkelt för sig själv? Fortfarande väldigt ung och ny hos oss, kanske saknar kullen
- Redigerat 2021-05-02 16:09 av Cireea
Varför har du bara en? :)
Mvh
Mig
Det är svårt att säga om det bara är prat eller om det kan bero på något annat. Vad har du för Bottenmaterial exempelvis?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: vi har fluff från zooaffären. Chipsi kallas det.
#5 Var har du köpt trähuset? Är det lagligt? Vill ha ett sådant! Kan de fastna i fönstret? Många frågor kanske, men jag är ute efter ett trähus och detta såg så fint ut.
Mvh
Mig
#6: hej. Huset är köpt på zoo.se’s butik i Bromma. Finns säkert på nätet åxå. Gulligt, men mer praktiskt såklart med ett hus man kan ta av taket på. Vintervita kommer inte igenom fönsteröppningarna, men kanske att Roborovski som är betydligt mindre till sin storlek??
#7 Hur stort är det? Tack för svar!
Mvh
Mig
Men dvärgar måshe väl ha en kompis enligt lag? Du kan ju skaffa en annan hona.
#9: ifall hamstern är köpt hos djuraffär så måste man inte
#10 Länka till den del i lagen där det står att djur från djuraffär ska vara ensamma!
Mvh
Mig
#10 Det är absolut inte så.. affären följer bara inte lagen
:)
- Redigerat 2021-05-01 14:20 av Thea.1
#10: Va? Jo det måste dom väl visst, om det verkligen är en dvärg. O det däremot är en Hybrid, alltså en blandras är det en annan sak vilket många är från djuraffärer. Så har jag förstått det som när Circeea förklarat.
- Redigerat 2021-05-01 15:35 av blåbärskulan
#10: Skicka länk till där du hittat informationen.
- Redigerat 2021-05-01 15:36 av blåbärskulan
#0: Att man ens vågar ha en hamster ensam om den enligt lag måste ha en kompis. Det fattar jag inte. Och att man vill, stackars djuret.
Dvärghamstrar ska enligt lag hållas i par om inte särskild anledning finns till att det inte går. Hybrider ska därmed få en chans att bo med en annan dvärghamster fram tills det inte går.
Man kan inte köpa en ensam Hybrid och sen säga att den ska bo ensam enbart för att den är en Hybrid, den måste fortfarande få chansen att bo med en annan.
Djuraffärer följer inte lagen och "rekommenderar" att man köper en ensam Hybrid på grund av att hybrider ofta bråkar. Men det är fortfarande inte en anledning att döma alla hybrider till att bo ensam, det finns trots allt dom hybrider som klarar av att bo tillsammans hela livet.
Håller med Cireea! Alla ska få en chans att ha en kompis. Hybrider kan bo ihop.
Köpte fem hamstrar i en djuraffär för många år sedan. Den ena var en hane så han fick en egen Bur tills jag skaffade en kompis vilket inte gick så bra. En var sjuk men de andra tre levde ihop ett helt år. Så tre honor levde länge ihop. På djuraffären sa de att de inte sålde dem ensamma.
Såg en hane i buren kvällen innan i djuraffären. Dagen efter i djuraffären så såg jag två honor och de sa att jag såg fel igår och att alla var honor. Så jag dubbelkollade inte.
Mvh
Mig
joo jag menade att man kan testa och om det inte går så har man dem ensamma
#15: jag har mina ensamma de bråkade? Nåt problem med det? Jaha så nu menar du att jag ska köpa en hamster till som ska vara sällskap åt mina hamstrar??
- Redigerat 2021-05-02 15:20 av [🐾Hamster🐾]
#11: det står inte i lag men många rekommenderar det
#13: cireea är ingen hamstrar expert, visst att hon är kunnig och bra på hamstrar och hamsterfakta, men man behöver inte tro på allt någon säger, ingen kan någonsin ha helt rätt på saker
#21: Jag vet inte riktigt var gränsen till expert går men i vilket fall så är Cireea otroligt kunnig❤️
Jag är helt borta!
Ska gå och leta efter mig själv nu.
Om jag kommer tillbaka innan jag kommit tillbaka får du gärna be mig stanna kvar och vänta på mig
#22: ja väldigt kunnig👍hoppar inte på folk som har gjort fel eller gjort nåt misstag utan pratar lugnt medans några andra inte gör det👍
Med expert menar jag med att studerar hamstrar, är veterinär och så
Och så skenar tråden iväg som vanligt. Vill man diskutera lagen är man välkommen att göra nytt inlägg.
Dvärghamstrar ska hållas tillsammans om det inte finns särskilda skäl, exempelvis att det par man hade bråkat och man blivit tvungen att sära.
Det är också svårt att sätta ihop en Hybrid med en annan om den bott ensam länge, men man kan för all del testa sätta ihop en äldre med en ung om man ändå vill göra ett försök.
Hybrider bråkar ofta och många säras vid ett eller annat tillfälle, men är det då ändå rätt att döma en Hybrid till ett liv ensam utan att ge den möjligheten att bo med någon? Ska dom inte ens få en chans?
Utöver den debatten finns en ännu viktigare: varför stöttar man hybridaveln över huvudtaget?
Jag stoppar denna nu.