Kräsen dvärghamster
Min dvärghamster är jättekräsen när det gäller Färskmat. Hon gillar typ inget av det jag testat! 😂 Det enda jag lyckats få henne att äta är lite böngrodd men det verkar hon inte gilla nu heller längre. Hon gillar sin fröblandning dock (Bunny DvärghamsterDröm Expert) även om det finns grejer i den också som hon inte äter. Hon är inte undernärd dock; vi var hos vet för ett litet tag sen och då gjorde vi även en allmän hälsocheck och vikt och tänder osv såg bra ut. Men jag skulle ändå vilja hitta lite fler saker att testa att ge henne. Det hon inte äter i sin fröblandning är mungbönor, palsternacka, rosenblad, havregryn och havrekorn (hon kanske ratar något mer men detta är vad jag märkt att hon brukar lämna). Finns det något annat bra man kan ge istället som Färskmat för att ersätta det hon ratar i sin fröblandning? Typ broccoli och spenat hade väl varit nyttigt att ge men det gillar hon inte heller 🤷♀️
Någon som har tips? Kanske nån med erfarenhet av kräsen hamster? 🤐
#0: Vår förra hamster var kräsen och jag bytte till pellets istället, då åt hon.
#1 Ja den listan är ju jättebra! 👍 Jag tycker bara att det är lite svårt det här med näringslära så jag tänkte om nån hade tips på nån särskild Färskmat som på ett bra sätt väger upp näringsmässigt för det hon inte äter ur fröblandningen.
#2 Ja det är väl den enda fördelen med pellets egentligen, att de inte kan plocka ut bara det de tycker är godast 😆 Det är ju antingen äta eller svälta liksom. Min hamster åt pellets när hon kom till mig men jag bytte över till fröblandning för det är roligare och mer naturligt för dem. Och hon älskar ju att leta frön och skala och så, det är typ hennes favoritsysselsättning 😊 När hon åt pellets var hon aldrig taggad på maten utan hon gick och åt typ och så var det bra med det. Jag märkte en tydlig skillnad i beteende och glädje hos henne när hon fick fröblandningen istället så att byta tillbaka till pellets är inte aktuellt.
Hon äter ju det mesta i fröblandningen, bara vissa saker hon ratar. Men det vore ju kul att även hitta lite Färskmat som hon gillar 😁 Jag får väl fortsätta prova mig fram helt enkelt 🤷♀️
#3: Min nuvarande hamster är inte så kräsen, men hon får pellets ändå.
Har haft svårt att hitta lämplig foderblandning, utan jordnötter i.
Utöver pellets i matskålen så gömmer jag frön etc i buren.