När ni måste sära på hamsterungarna
Hej!
Om man får så att säga 10 hamsterungar (har hört att dom kan få 16 stycken) och sedan måste sära på dom efter några veckor, hur gör ni, köper ni burar till var och en eller vart har man dom? :)
//Johanna 

Framförallt innan man tar kullen bör man se så att det finns intresse för hamsterungarna så att man inte sitter där men en del drös ungar som inte får nya hem.
Sen så är det sant att de kan få upp mot 16 ungar och fler, men runt 6-10 är ganska normalt antal för de flesta.
Vid 4v ålder måste man sära på ungarna från mamman, mamman har vi denna tid tröttnat på sina små samt att ungarna har blivit könsmogna. De klarar sig helt själva också.
När man särar på bebbarna så sätter man honor i en Bur och hanar i en Bur. Sen kan se sitta ihop tills lagen säger att de måste säras vid 8v ålder, dock har de nästan alldeles säkert börjat bråka vid 6-7 v ålder.
Och har man då inte funnit hem till sina ungar och de antingen måste flyttas isär vid 8v ålder, eller har börjat bråka så stoppar man dem i egna burar.
Jag har ju massor av burar på lager så jag går inte och köper nya, utan tar en sväng ut på vinden och rotar fram lite burar som sen diskas och görs iordning.
Ursäkta, tror jag formulerade frågan lite fel såg jag… Men tack för svaret!
Vad jag menade med frågan var om ni köper så att ni har burar eller om ni gör något annat, t.ex. lite billigare plastlådor från Ikea som jag har sett att vissa gör.
En liten hur gör just du-fråga, alltså… ;o)

Jag har iaf köpt på mig eller fått en massa burar under åren. Inte går jag och köper helt nya burar hela tiden.. det har jag inte råd med, så det blir begangade.
Annars är det nog en del som har Ike-lådor att ha dem, själv har jag inte köpt några sådana än. = )
Lusen hade jag i en stooor låda från ikea. Som lock låg ett ungsgaller som skydd om det skulle komma upp en av mina hundar på bordet…
Värd på Choklad iFokus
Jag har ett gäng extra-burar att ta till.