Problem med min hamster
Det där kan ha uppkommit av en rad olika orsaker.
Det kan handla om allergi, sjukdom eller gallergnag där nosen blivit skadad.
Jag rekommenderar att du tar kontakt med veterinär för en utredning. Man ska alltid ta det seriöst när ens djur uppvisar symptom på att allt inte är som det ska, precis som i detta fall.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1:Ok tack för svaret, ska göra det
#2 Lycka till, återkoppla gärna här i tråden igen sen. Vill gärna veta hur det går för den lille 🌸
#4 Vad har du för Bur? Kan du ta några bilder på hur den ser ut och den inredning du har.
Vad har du för Bottenmaterial? Vad ger du för Foder?
#5: Här kommer några bilder, har ingen större koll på fodret förutom att den användes där jag köpte hamstern, bäddingen på ena buren är träflis, vet inte vad för sorts, och pappersströ. Två typer av Sand, tror båda är dammfria.
Tack för hjälpen! :D
#6 Jag skulle börja med att byta ut bottenmaterialet till något bättre. Testa exempelvis Millamore, Carefresh eller Alspån. Kutterspån är inget vidare och kan vara orsaken till att din hamster har problem med nosen då det kan vara allergi och/eller irritation.
Sedan skulle jag tillfälligt ta bort den blå buren helt och enbart ha hamstern i plastbacken. Med tanke på hur nosen ser ut kan det absolut handla om att hon gnager på gallret vilket orsakat fult sår på nosen och som även kan ge problem med mun och tänder på sikt.
Ser inte hur locket ser ut för plastbacken men tänk på att god ventilation och säkerhet är viktigt så nät i locket är ett tips om ni inte redan har det.
Börja med det, är det så att Bottenmaterial och/eller gallret är orsaken så kommer du snabbt se en bättring.
Utöver det skulle jag rekommendera att du inte ger den där blåbär-godiset eller var det är. Du har en dvärghamster och dom är känsliga för diabetes, undvik därför frukt, bär och andra livsmedel med mycket socker såsom majs, morot och ärtor.
Vill du även ha ett bättre Foder skulle jag rekommendera Bunny Dvärghamsterdröm som finns att beställa på Zooplus. Det är ett bra Foder och det bästa färdiga som finns på marknaden idag.
- Redigerat 2021-03-31 02:53 av Cireea
Gör så :)