Snälla, köp inte hamster från butik!
Gång på gång på gång hör och läser man om folk som köpt hamster i butik.
Även om butiken påstår sig köpa in djur från "uppfödare" så stödjer man i 'bästa' fall en oseriös köksavlare och i värsta fall en hemsk grossist.
Om vi någon gång ska kunna få bort smådjur från butikerna så måste folk sluta köpa dessa djur!
Cireea har skrivit ihop en väldigt informativ artikel om varför det är så viktigt att stödja seriösa uppfödare samt satt ihop en karta där man enkelt kan hitta uppfödare av den art man är intresserad av.
Artikeln Varför ska man stötta uppfödare? hittar du här:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare
Uppfödarkartan hittar du här:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1493503/uppfodarkarta
Dela gärna dessa länkar med folk som funderar på att skaffa hamster.
Hamstrar och andra djur hör inte hemma på butikshyllor.
Hjälp till att få slut på försäljningen av djur i butik. Tack! 🧡
// Harley
Bra skrivet 🙏
Vi kommer aldrig få bort djur från butik om vi inte hjälps åt. Som jag alltid trycker på: Ingen seriös uppfödare säljer till butik. Skulle en "uppfödare" sälja till butik kan den inte anses vara seriös.
Det enda man gör är att stödja oseriös avel alternativt massproducerade djur. Okontrollerad avel där man har noll koll på djurens hälsa eller genetik. Genom att köpa djur i butik tillåter man denna fruktansvärda avel fortgå.
Välj en seriös uppfödare ❤️
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Precis men man borde också säga till affärerna att sluta /försöka fixa ett förbud om det går, för där är ju själva grundproblemet.
- Redigerat 2021-03-26 16:18 av blåbärskulan
#2 Butikerna kommer inte sluta sälja djur så länge det är lagligt. Det är inte butiken du ska vända dig till för att få stopp på det, utan det är något som vi måste få igenom med en lag som stoppar försäljning av djur över disk.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: Att få till en lagändring tar en evighet. Att köpa butiksdjur kan vi alla sluta göra idag. Då kommer butikerna sluta sälja då de inte tjänar något på det.
Jag tycker det är lite att skyffla över ansvaret på någon annan med tänket att "Ja, men de säljer ju…". Det är så löjligt enkelt att ta reda på hur det ligger till med aveln bakom butiksdjur, bara man gör en enkel googling.
Att man själv vill ha en hamster nu är inte skäl nog för att djur ska avlas fram under dåliga förhållanden. Som konsumenter har vi alla ett ansvar för att ta reda på vad det är vi köper och inte bara vänta på att tillverkare eller producenter ska hitta sitt goda samvete och göra skillnad från sitt håll.
// Harley
Så himla bra skrivet!
Jag ångrar så hiiiiimmlaaaa mycket att jag inte var påläst just när det gäller djur från djurbutik och att min hamster kommer därifrån. Nästa gång vi köper hamster ska det helt klart vara från en seriös uppfödare med djur som har stamtavla!
Jag skulle vilja dra det hela en smula längre, och anser att vi inte ska handla någonting alls i butiker som säljer levande djur. Ingenting alls.
Enda sättet att få butikerna att sluta sälja djur (om man bortser från en lagändring som känns mycket långt borta) är att göra det olönsamt för butikerna att hålla på med djurförsäljning. Då räcker det inte med att sluta köpa djuren, vi måste sluta köpa allting annat också, i de butikerna.
Det finns goda möjligheter att få tag i sånt man behöver i djurfria butiker. Låt oss stödja dem istället!
#6: Jag är 100% för en sån bojkott! 👍 I skrivande stund är jag djurlös men den dag jag är djurägare igen är det givet att bara handla från djurfria butiker.
// Harley