Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendedvärghamster
Läst 235 ggr
Nattis12
1

Stressad hamster

Hej allihopa! Köpte en hamster för ca 1 månad sedan. Redan i butiken (de i sin tur köper från uppfödare) var syskonskaran på flykt. Valde hamstern som var nyfiken men ändå flyttbenägen. Hemma nu så har Cookie blivit lugnare som tur är. Men har fortfarande tendens att känna sig rädd och leta efter varje hörn i buren. Senaste var att bita på vattenflaskans metallbit. Jag har försökt försiktigt, ge en godbit etc. Sen har jag försökt bara ta upp hamstern och vänja vid min hand. Ibland tror jag att hon trivs men sen faller hon tillbaka i samma mönster. Kan det vara att hon blivit rädd innan jag tog hem henne och därför utvecklat detta beteende? Vad kan jag göra?

• Redigerat 2021-03-27 02:42 av Cireea
Thea.1
1

Man ska inte köpa i djuraffär eller butik över huvudtaget ingen djuraffär stöttar seriös avel.

Inte så jätte konstigt att hon är rädd eller stressad om hon kommer från butik

Låt henne ta sin tid och pressa inte henne till att komma upp i din hand för det kommer bara göra henne mer osäker

:)

Nattis12
1

#1: tack för hjälpen! Ja nu kan jag tyvärr inte backa och Cookie är jättefin. Hon ser dessutom friskare ut. Har tidigare haft marsvin. Jag ska vara försiktig med henne.

blåbärskulan
1

Min är likadan. Också från djuraffär. Vissa dagar är hon väldigt framåt. Vissa smyger hon fram försiktigt och minsta lilla ljud hoppar hon till och springer och gömmer sig igen. Hon verkar en aning tuffare när jag har henne i hagen, av någon anledning. Då vill hon hoppa upp på mig och så. Fast dill en början är hon försiktig där med. Men inte efter ett tag. Men i buren är hon inte sån.. Vet inte alls vad det kan bero på. Eller vad du ksn göra åt det. Men jag har samma problem. Har haft min i över ett halvår men hon är ändå sådan.

• Redigerat 2021-03-26 16:15 av blåbärskulan
blåbärskulan
2

Hon har väl säkert blivit skräms för något. Med tanke på att hon är från djuraffär…. Man får väl bara acceptera att hon är sådan o göra vad man kan för att hon ska känna sig trygg osv.

Thea.1
1

#3: min första hamster var från djurbutik och är precis så som du beskriver, men dom senaste hamstrarna jag haft är från uppfödare. Dom är nästan aldrig rädda,bits eller gömmer dig
Så synd att fortfarande vissa inte vet att man inte ska köpa från butik:(

:)

Cireea
3

Med tanke på djurets bakgrund och problematiken du upplever så är det inte helt omöjligt att det helt enkelt handlar om en dålig avel som ligger bakom. Det vill säga att man avlat på djur med oönskat beteende eller ett dåligt psyke och som sen ärvts ned i ett x antal generationer.

Någon sträng kontroll på hälsa eller vad man avlar på är det ju inte tal om när det kommer till djur i butik. Det är därför det är ett lotteri, vissa får helt underbara individer medan andra får djur med oönskade beteenden, sjukdomar eller genetiska defekter.

Det låter som att din hamster är väldigt stressad och understimulerad. Kan handla om nedärvd stress, eller också kan det vara buren och miljön som gör att hamstern inte får utlopp för sin energi vilket då skapar stereotypiska beteenden. Hur ser buren ut? Vad har du för inredning?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Nattis12
0

#6: Tack för svar! Jag har en stor duna Bur utan andra plan, för hon bet på gallret. I buren har jag ett stort trähjul på över 21 cm. Huset är i hörnet och också tillräckligt stort. En tunnel och en ”bro”. Sandbad och toalett. En träleksak med bjällra i. Sen ska jag inhandla pinnar och kanske andra leksaker för att variera lite. Har alpspån men mjukare carefresh i huset och utanför så hon kan gräva.

Ja det är precis som du skriver att aveln är sannolikt inte den bästa och nedärvda gener finns. Cookie har blivit lugnare men vissa dagar får hon utlopp. Hon vågar sig iaf fram till min hand nu.

Cireea
1

#7 Hur stor är "en stor duna", för vi kan tolka stort som två olika storlekar.
Hur djupt har du med Bottenmaterial?

Låter som att du gärna kan ha i mer saker i buren för att ge mer stimulering. Grenar låter bra, ta gärna lite större och inte någon tunn gren. Jag brukar lägga i rejäla storlekar i mina burar. Tunna pinnar brukar dom lätt strunta i eller bara gräva ner. 😅

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck