Hamster iFokus

Hamster

Etiketterkosthållningrysk-vintervitdvärghamster
Läst 236 ggr
Morötterna
2021-03-15 14:24
0

Utfodring

Hej! Ska nu skaffa hamster snart igen, vi väntar å att hitta den perfekte hamstern bara:) men en ska jag är extremt osäker på är vilket Foder den mår bäst av, tror det blir en rysk vintervit dvärghamster iaf. Men innan det blir köp av hamstern (allt annat är klart) så vill jag vara säker på att den får ett bra och lagom varierat Foder.
Läst att dem kan få lite mer proteinrik mat ca 2ggr/v. Men ska dem äta pellets med bra innehåll? Fick med lite mat när jag köpte Bur mm.

Maten jag fick med är ett Foder med animaliskt protein som är av märket ”versele-laga” och heter Nature.
Fick även med ett Foder från märket brit där det står ”hamster”, det är lila text och påminner om typ hundmat formmässigt.

Är dessa 2 Foder typer bra? Hur mycket ska en hamster få? Har ni tips på annat foder/mat som den ska få som är bra för en dvärghamster och hur ofta dem bör få annan mat såsom kokt kött, ägg, grönsaker.
Om jag skrivit på ett dåligt sätt ber jag om ursäkt, mvh Emma

• Redigerat 2021-03-15 14:54 av Cireea
Jillyana
2021-03-15 14:43
0

Pellets i sig har bara en enda bra egenskap enligt mig, de kan inte rata mindre goda bitar utan får i sig allt de behöver. Men där tar också mina bra åsikter om pellets ut.

Hamstrar är ”samlare”, de hamstrar mat. Och deras tänder växer ständigt så att ha mat där de får skala maten med sina tänder är en viktig del. På så sätt får de i sig en varierad kost, de slipar ner tänderna med att skala och man vet vad som är i fodret lättare än pressat avfall. Svenska hansterföreningen har en hel sida för Foder. De flesta hamsterfoder innehåller för övrigt mjölmask bara så du vet och inte blir orolig av att hitta en eller två :)

Bifogar en screenshot från hamsterföreningen sida :)

• Redigerat 2021-03-15 14:53 av Cireea
[🐾Hamster🐾]
2021-03-15 14:44
0

Bunny dvärghamster dröm expert är en väldigt bra mat som man kan beställa från zooplus.

Grönsaker och sånt kan man ge typ 3 gånger i veckan, men då ska du inte ge nått för sött som morötter och vissa söta frukter.

Cireea
2021-03-15 14:54
0

Då var det dags igen.
Det är INTE tillåtet att använda bilder som inte är dina egna. Länka om du inte har tillåtelse att använda bilden.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2021-03-15 14:54 av Cireea
Jillyana
2021-03-15 14:57
0

#3: ah, sorry. Tänkte att eftersom det var en screenshot med adressen synlig så var det okej. Mitt misstag :)

Cireea
2021-03-15 14:57
0

Då hamstrar har det naturliga beteendet att skala fröer så anser jag att man inte ska ge enbart pellets. En bra och balanserad fröblandning är bättre. Exempelvis Bunny Dväghamsterdröm, finns på Zooplus. 😊

Utöver det har jag en fråga, varför ska du bara köpa en vintervit?

Morötterna
2021-03-15 15:08
0

#5: det är ytterligare en sak jag är så extremt kluven mellan. Läst så olika, vissa säger att man ej ska ha 2 tillsammans då dem vid brunst oftast brukar extremt mycket och vissa säger att man ska ha två. Skrev med en kvinna för ett tag sedan och hon rekommenderade en men att den får mycket stimulering.
Vad skulle du rekommendera? Funkar det bra med 2 kullsystrar eller är hanar bättre då man slipper brunst? Är det så att det finns jag att ha 2 stycken? Isåfall blir det såklart 2, har dubbel uppsättning av allt samt en ganska stor Bur så på den biten bör det vara lungt men blivit lite skrämd av att höra om folk som hittat sin ens hamster död efter bråk med den andre

91Marran
2021-03-15 15:11
0

#6 Hade fyra ihop utan problem.

Mvh
Mig

Morötterna
2021-03-15 15:29
0

#7 var det honor eller hanar?

Cireea
2021-03-15 15:33
0

#6 Dvärghamstrar (förutom kinesisk) ska enligt lag på med en artfrände. Köp från en seriös uppfödare som för stamtavla på sina djur (förslagsvis en uppfödare i SHF eller SHS) så ökar chansen för att det ska fungera mellan individerna. 😊
Undvik köksavlare och butik. Det är då det blir ett lotteri då djuren från såna ställen är hybrider.

Var bor du? Tänkte så kan jag hjälpa till att rekommendera uppfödare nära dig. Annars kan du kika på uppfödarkartan som finns här på sajten.

• Redigerat 2021-03-15 15:33 av Cireea
Cireea
2021-03-15 15:34
0

Ger dig några länkar här nedan som jag tycker du ska läsa igenom innan du går vidare med dina planer. Där står det om vikten av att välja en seriös uppfödare samt vad Hybrid är och hur det påverkar djuren.

https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare

https://hamster.ifokus.se/discussion/1495160/hybrid

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
Morötterna
2021-03-15 16:24
0

#9: bor runt Uppsala, försökt hitta någon här men hittar ingen tyvärr. Då jag inte är myndig än kan jag själv inte köra och vet inte riktigt om mamma skulle vilja köra så långt för att köpa en hamster tyvärr.

Morötterna
2021-03-15 16:30
0

#9: tänk köpa från ett ställe som heter Fäboden. Men innan jag köper där ska jag åka dit och prata med dem, vill få veta varifrån dem är, om dem har stamtavla, eventuella syskon som avlivats mm.
Detta är ett väldigt populärt ställe och dem har även kaniner, vet flera som köpt båda kanin/hamster/gerbil därifrån och alla har fått väldigt fina individer, menar inte på att detta gör att dem är bra eller något. Själv har jag inte köpt något djur därifrån (endast uppfödare) och är därför min plan är att först åka dit och prata med dem och om det känns dåligt får jag avstå tills jag hittar någon som har stamtavla.
Stressar inte med att hitta hamster som passar, det ska kännas bra och så först.

Och en till fråga, vad funkar bäst att ha tillsammans? Hona med hona eller hane med hane? Ska dem vara från samma kull? Såklart blir det 2 om det är så dem trivs bäst på det sättet.

Cireea
2021-03-15 16:32
0

#11 #12 Du har Snögatans i Gävle och Zickans i Västerås.
Sen har du Fjärilens, Milestone samt Miamorcitas i Stockholm.

Jag rekommenderar att du kontaktar dessa och ser över möjligheten. Kan ni inte hämta kan ni ordna med frakt, går alltid att lösa.

Har ni inte möjlighet att köpa från en seriös uppfödare så anser jag att du ska avstå från att köpa hamster över huvudtaget. Stötta inte försäljning av djur från oseriösa uppfödare eller butik.

Inga hamstrar i butik kommer från några seriösa uppfödare. Inga hamstrar i butik har stamtavla. Köp inte i butik.
Det spelar ingen roll hur "fina djuren är", genom att köpa i butik så stöttar du en vidrig industri.

91Marran
2021-03-15 17:48
0

#8 Honor

Mvh
Mig

blåbärskulan
2021-03-16 13:27
1

Dvärghamstrar får inte vara ensamma.

Morötterna
2021-03-16 17:06
1

#15: yes, vi ska kontakt någon uppfödare senare i veckan är tanken och ha kontakt med den och om dem har någon kull eller planerad kull så ska vi skaffa åtminstone 2 stycken.

Cireea
2021-03-16 19:54
0

#16 Toppenbra!