Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsadvärghamster
Läst 189 ggr
Meraxes
0

Millamore färgat av kiss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det normalt att millamore blir såhär rött av hamsterns kiss? Jag har frågat förut om hennes kiss som jag tyckte var rött/rosa men då på en bit toapapper och då var det inga konstigheter, men nu tyckte jag att det var väldigt mycket kiss på samma ställe och att millamore-bitarna var ovanligt röda? Det var mer kiss i buren än vad som är med på bilden, tog kortet först efter att jag städat ut allt. Jag tycker att hon beter sig som vanligt annars, i annat fall hade jag ringt veterinären direkt. Men jag tänkte att det kanske är normalt att det ser ut såhär ibland? Hon har inte fått någon ”konstig” mat, hon äter Bunny DvärghamsterDröm Expert och morötterna tar jag bort så det kan inte vara de som färgar kisset… Det ser inte riktigt lika rött ut på bilden som i verkligheten.

Cireea
0

Jag har varit med om att mitt bokspån brukar bli färgat ibland av kisset så det ser rödaktigt ut utan att det är blod.

Är du dock orolig bör du uppsöka veterinär. Vi kan inte ge något definitivt svar på om något är fel eller inte.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Meraxes
0

#1 Nej självklart blir det veterinär om det behövs! Jag tänkte bara kolla om fler känner igen detta, har inte haft millamore så jättelänge… Jag brukar vara rätt hispig och orolig av mig så försökte hålla mig lite lugn för en gångs skull iom att hon som sagt beter sig som hon brukar annars.

Cireea
0

Kan du se något i underlivet på hamstern? Alltså svullnader, rodnad, blod, ovanlig vätska eller liknande?

Meraxes
0

#3 Nej ser inget sånt men hon vill inte bli upplyft så har inte kunnat titta riktigt ordentligt på undersidan… Jag håller på att försöka vänja henne vid att bli upplockad och fasthållen men vi är inte riktigt där ännu. Men bakifrån syns inget i alla fall!

Cireea
0

Kan du få upp henne i något genomskinligt så du kan kolla underifrån? Om du inte kan undersöka själv bör du kanske åka till en veterinär för undersökning för att utesluta eventuella problem.

Jag tycker inte det där ser ut som blod, men det kan ju lika gärna vara utblandat blod med kiss, var eller annan vätska. Och då kan det vara svårare att se om det verkligen är blod. Kan vara värt med en koll, hellre en för mycket än en för lite.

Meraxes
0

#5 Jag lyckades vända på henne så pass mycket att jag fick en snabb koll i alla fall och jag såg inget konstigt. Och hon är pigg och springer runt och samlar mat och nu håller hon på och gräver och donar i sitt hus. Jag ser heller inga röda spår nånstans där hon har gått och då har hon ändå sprungit och klättrat över typ alla sina leksaker. Jag torkade med papper i hjulet också där hon satt en bra stund och inget där heller. Men jag ska ringa och rådfråga veterinär imorgon (eller ja, idag blir det ju)!

Meraxes
0

Nu har jag ringt veterinären (två stycken olika djursjukhus för att vara på den säkra sidan) och de tyckte inte att vi behöver komma in nu i helgen i alla fall iom att hon beter sig precis som vanligt. Jag har heller inte hittat något mer rött kiss. Men ingen av de jag ringde hade specialkompetens på just hamstrar så jag fick rådet att ringa en annan klinik på måndag där det finns en veterinär som är väldigt duktig på hamstrar. De har tyvärr inte öppet på helgen… Men de jag pratade med sa att jag skulle hålla koll på henne och om hon visar några tecken på att må dåligt ska jag åka in till det djursjukhus som har öppet nu i helgen.

Jag fick även tipset att man kan ringa och rådfråga på Blå stjärnan i Göteborg men de har bara sin akuttelefon öppen nu på helgen och eftersom det inte är akut känns det inte bra att sitta och blockera den linjen.

Summa summarum jag skulle hålla koll på henne och åka in om det behövs, annars avvakta till måndag och då ringa hamsterexperten de tipsade om!

Cireea
1

Kom bara ihåg att hamstrar är bytesdjur och att dom sällan visar om dom har ont eller mår dåligt. När dom väl visar tecken på problem så har det gått långt.

Men jättebra att du kollat med veterinär, avvakta till måndag och hör med någon som har bättre koll på just smådjur. 😊Jag tror som sagt inte att det är blod, men man vet ju aldrig.

Meraxes
0

#8 Ja jo precis så är det ju! Men hon borde väl visa något ovanligt tecken i alla fall, t ex att hon drar sig undan, äter dåligt osv?

Hon blev iofs inte glad innan idag när jag försökte lyfta henne igen för att titta på undersidan. Då pep hon till, vilket hon aldrig har gjort förut, men jag tror bara att hon inte gillade att jag försökte hålla fast henne. Jag har aldrig lyft henne på det sättet innan, förutom i morse när jag lyckades vända på henne lite snabbt, så hon är inte van vid det. Men det är ju svårt att veta såklart, man kan ju inte fråga henne varför hon pep. Och hon pep en gång till nyss när hon hade grävt ner sig i ströet och jag tog bort lite strö ovanför henne för att se om hon var ok. Då tittade hon upp och pep till, men det var säkert för att hon tyckte att jag störde henne. Men som sagt hon brukar inte pipa. Men hon kanske blir irriterad på mig nu när jag försöker lyfta henne. Nu har hon precis grävt massor i sitt hus och har nog gått och lagt sig för nu hör jag inget från buren. Jag ska låta henne vara ifred nu för hon vill nog som sagt sova, hon brukar ju sova vid den här tiden normalt sett.

• Redigerat 2021-03-13 15:56 av Meraxes
Cireea
0

#9 Det är inte alltid dom visar tecken på att något är fel förrän det har gått väldigt långt eller till och med är för sent att göra något. Det är naturligt för dom att dölja smärta och sjukdom då dom är bytesdjur.

Pipandet kan absolut ha att göra med att du stört och lyft på ett sätt hon inte är van vid. Eller så kan det ha med smärta att göra, det är svårt att säga. Fortsätter hon pipa så kan det vara värt att ta på allvar.

Meraxes
1

#10 Ja jag ska hålla extra koll på henne och fortsätter hon pipa så åker vi in. Men nu sover hon som sagt så tänker låta henne vara ifred ett tag nu! Jag ska sova också tänkte jag så att jag orkar vara uppe i natt med henne.

• Redigerat 2021-03-13 16:50 av Meraxes
Meraxes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har hon vaknat och sprang lite i sitt Hjul, och kissade i det 😊 Det verkar inte vara några konstigheter med det kisset iaf, se bild (ja nu blir det mycket kissbilder här men det är så bra att kunna visa hur det ser ut 😆). Jag har inte lyft på huset än och tittat för hon är där inne just nu, men ska kolla sen när hon kommer ut.