Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburarhybriderdvärghamster
Läst 515 ggr
L_819
1

Byta bur

Hej!
Vi har tänkt byta våran hamsters Bur då vi tycker den är för liten! Det är en sådan hamsterbur som man köper i djuraffärer men då vi inte köpt den själva (en present) så köpte de minsta tillåtna storlek. Vi hade tänkt sälja den gamla buren+ett par leksaker han inte gillar och köpa en Ikea samla låda istället. Är det smart att göra eller borde vi tänka ut en annan idé på Bur?

Hampton
1

Ja, det tycker jag :)

Kolla om Hamstern gillar Samla först kanske, en del trivs inte i stora burar.

Thea.1
0

Jag har Ikea Detolf men som du kan ju testa någon plast låda först

:)

blåbärskulan
0

En detolf från Ikea är jättebra, har den själv.

L_819
0

#2 & #3 Har kikat lite på den men den verkar vara lite för stor för att den ska få plats hemma hos mig :(

L_819
0

Om jag nu ska köpa en samla, vilken storlek ska det vara? som sagt är det en dvärghamster

Cireea
1

#5 130 liter 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

L_819
0

#6 och det blir ju såklart utan lock, eller ska man gör hål i det?

Cireea
0

#7 Ha lock!
Följ denna guide på hur du kan göra nätlock:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1369069/gora-egen-bur-eller-transportbur

Enbart borrade hål i locket kommer inte räcka för att ge buren bra luft. Gör ett ordentligt nätlock istället.

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2021-02-07 14:01 av Cireea
L_819
0

#8 Det verkar ju bra! Det funkar väl att ha utan lock ett tag innan man gör detta, det verkar ta lång tid :)

Thea.1
0

#3: samma här :)

Cireea
0

#9 Finns ju risk att hamstern rymmer, så det gör du på egen risk. Jag brukar slänga ihop ett lock på någon timme.

L_819
0

#11 okej! Tack så mycket för hjälpen! vi ska till ikea nästa vecka så får stanna och köpa allt då!

Meraxes
0

Vad bra att ni uppgraderar buren! Jag har IKEA Samla 130 l till dvärghamster vilket funkar jättebra!

Jag bara tänkte på en sak, ska ni verkligen sälja den gamla pyttelilla buren? Tänkte bara att då blir det ju någon annan stackars hamster som får bo i den 😢

Thea.1
0

#12: om du inte vill lägga ner så mycket pengar på Ikea detolf så rekommenderar jag dig att köpa begagnad för 150 kr så köpte ja min:)

L_819
0

#13 åh nej det tänkte jag inte på! 😫
Vi får tänka lite på det då det är en väldigt fin Bur och det känns lite onödigt att slänga! Vår hamster är en ganska aktiv en och vi får inte plats med fler leksaker. Du har alldeles rätt!

L_819
0

#14 det är inte så att den är dyr men vi får inte plats :(

Thea.1
0

#16: Ja ja vet, gav bara ett förslag. Det är ju bättre för plånboken :)

Melvold93
0

#0: vi har våra 2 dvärghamstrar i samla utan lock. Dom har aldrig rymt :)

L_819
0

#17 jaha okej ;)

Jillyana
0

Ursäkta att jag lägger mig i men sa du att det är en dvärghamster du har?

Cireea
0

#18 Men risken för att hamstrar rymmer ur burar utan lock finns alltid. Sen om man väljer att ta den risken får det stå för en själv. Men jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om djuret rymde på grund av min egen lathet, för det är ju lite det det handlar om när man inte säkrar buren.

L_819
0

#20 ja det är en dvärghamster hane på 3 månader

blåbärskulan
0

#22: är det en dvärg måste du ha 2 hamstrar enligt lag.

Melvold93
0

#21: finns inte en chans att hon skulle kunna rymma. Och gör hon de så kommer hon inte så långt då vi har hamstersäkrat och hon springer ändå fritt i det rummet hon står i :)

Jillyana
0

#22: som nr.23 skruver måste dvärghamstrar vara i minst par då de är sociala djur. Detta kan dock frångås om det finns speciella omständigheter så som konstant/seriöst bråkande, då kan de separeras.

Om den lille kommer från en affär kan jag tänka mig att de inte informerade om detta men lagen är utformad så. Dvärghamstrar från affärer ärdock troligast hybrider så de kan vara riktigt svåra att hålla i grupp som jag förstått det. Hoppas du förstår att jag inte menar illa utan endast tänker på din lilla sötnos :)

L_819
0

Detta är tyvärr en Hybrid då han är köpt i en djuraffär som bara märkte med namnet robo, dock inte jag som köpt den utan det var en en present från en släkting som ej visste :(

L_819
0

Vi planerar dock att köpa en till hane från en uppfödare, men hittar inga nära som har aktuella kullar

Cireea
0

#26 Är det en Roborovski ni har och tänkte skaffa? Är tanken då att sätta ihop dom? Skulle du kunna visa en bild? Tänkte så kan vi hjälpta till att artbestämma om du inte är helt säker på vad det är för någon 😊

Hampton
0

#26:

Ja, snälla ge oss bilder! Om det finns lust och ork. De är ju så söta, och om det är en Roborovski blir det ju bara ännu gulligare på kuppen.

Kul med hamstersäkrat rum! Tips att sätta lite saker runt omkring buren så att hamstern inte har långt att ‘ramla’ om den skulle ta sig ut, men det kanske ni redan tänkt på :)

• Redigerat 2021-02-08 20:53 av Hampton
L_819
0

#28 jag vet faktiskt vad för sort vi kommer skaffa bara att den är från en uppfödare 😊

Thea.1
1

#30: Sort? Menar du art?

L_819
0

#31 Ja, kanske lite otydligt

Ellrose
0

En fråga vad är det för Bur du köpte med, tänkte att du kanske har bild på den.

Vissa burar är ok som kommer från djuraffären så som en duna mini är okej till 1 dvärg, så är det en sån du ha så kasta den inte. Använd den till Bur om ni behöver vakt någon gång och inte kan ta den större buren, ni ska städa den större mm.

Sen finns det ju många andra burar i handeln som inte är bra, men visa gärna bild så kanske någon vet vad du har för Bur. Den kanske är bra till något annat djur som akutbur, finns vissa organisationer som söker burar för att dom får in djur akut.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

L_819
0

#33 det är just en duna mini Bur vi har till vår Sam kan visa bild på hur den ser ut inuti

Ellrose
0

#33 då är det en ok Bur till en dvärg. Visst kan man ha större så är det bra. Men det funkar helt ok att ha en dvärg i den buren.

Finns vissa dvärgar som vill ha mindre och andra större, men en duna mini är helt okej.

( Ellrose Hamsteruppfödning)