Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: guldhamsterbeteende
LĂ€st 347 ggr
Prosis123
1

Min hamster gĂ„r inte att locka utđŸ˜¶

Hej
Jag har köpt en guldhamster av en uppfödare.Han Ă€r 6 vĂ€ckor och jag har haft honom i 1,5 vĂ€cka.Han har vant sig vid Bur och Ă€r ute pĂ„ nĂ€tterna och han Ă€r vaken vid sju men han gĂ„r inte ut.Han gĂ„r ut vid tolv pĂ„ natten nĂ€r jag 😮 .Jag har försökt locka ut honom men han vill inte komma ut.Han verkar vara rĂ€dd för mina hĂ€nder.

Jag skulle bli jĂ€tteglad om ni har nĂ„gra tips :‱)

• Redigerat 2021-04-14 12:32 av Cireea
  • Redigerat 2021-02-06 15:17 av Prosis123
Thea.1
0

Hamstrar Àr nattdjur dÄ dom Àr vakna pÄ natten och du ska aldrig vÀcka en hamster om du inte ska pÄ veterinÀr besök eller nÄgot viktigt.

Är hamstern tam? Om inte mĂ„ste din hamster kunna lita pĂ„ dig och vĂ„ga komma ut. Du kan inte tvinga din hamster eller förvĂ€nta dig att han ska komma upp i handen om han inte Ă€r tam. Om du vill försöka tĂ€mja hamstern kan du ha en liten godis i handen och försöka locka fram han.

:)

Prosis123
0

Tack för tipset
Jag har prövat med godis nÀr han Àr vaken men verkar inte intresserad men jag fÄr hitta hans favoritgodis :-)

Han Àr inte riktigt tam Ànnu men jag fÄr klappa och han har varit framme vid min hand och luktat.NÀr han luktade sÄ bet han mig det gjorde inte jÀtte ont men jag har hört att dom gör sÄ i början för att se om man Àr farlig.Jag blÄste lite lÀtt pÄ honom dÄ.

Prosis123
0

Tror ni jag kan ta ut honom i lekhage medans jag sitter dÀr satt han kan lukta pÄ mig?

Jag har hört att man inte ska vĂ€nta för lĂ€nge med att holla pĂ„ med dom😀

• Redigerat 2021-02-07 10:37 av Prosis123
Thea.1
0

#3: Om du tar ut honom i en lekhage fÄr du göra det rÀtt.
Ta inte upp han i handen lÄt han krypa in av sig sjÀlv i en exempel transportbur. Och lÄt han ta sin tid eftersom han inte Àr riktigt tam en.

NÀr han krupit ur transport buren till hagen kan du försiktig ta fram din hand med mat eller godis pÄ. Om han kryper upp pÄ handen kan du försöka klappa han. FortsÀtt sÄ tills han blir tam eller fÄr mer tillit

Ps-Ett litet tips Àr att gnugga in dina hÀnder i papper och lÀgga in i buren sÄ han kÀnner din doft

Man tar upp dom nÀr dom blir tama inte tidigare.

Lycka till!

• Redigerat 2021-02-07 12:42 av Thea.1
Cireea
1

#2 Tycker set lÄter lovande.
Skulle testa skopa upp honom. Eftersom han Àr frÄn uppfödare Àr han vad vid hantering och kommer snabbt förstÄ att du precis som uppfödaren inte Àr farlig, om han nu kommer frÄn en seriös uppfödare? Vem köpte du frÄn?

Ta ut honom i hagen du, det Àr ett bra sÀtt att visa att du Àr nÄgot positivt. Vill han inte bli lyft sÄ kör pÄ en kopp, men testa lyfta du.

Kommenterade nÄgot liknande i en tidigare trÄd och jag stÄr fast vid att det Àr för mycket "daltande" nÀr folk skaffar hamster, och dÄ menar jag frÄn seriösa uppfödare. Nej, vÀnta inte i flera dagar med att bekanta dig. Kör pÄ direkt med att prata, röra i buren och forma ett band. Att vÀnta försvÄrar bara processen som vi uppfödare pÄbörjat.

MÄnga tÀnker att en hamster frÄn en seriös uppfödare ska vara helt handtam och klÀttra upp frÄn första sekund. Vi har bara pÄbörjat processen, det Àr köparna som mÄste fortsÀtta hanteringen under hamsterns kommande faser.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Prosis123
0

Jag har köpt honom frÄn en seriös uppfödare som inte sÀljer till vem som helst.(Jag skulle sÀga att hon var seriös)

Han har kommit upp sjÀlvmant med framtassarna iallafall:-)
TÀnkte pröva att plocka upp honom idag nÀr han har vaknat.
Han började sova i toaletten för ett tag sen
sen sĂ„ slutade han och började sova och gĂ„ pĂ„ toa i sandbadet istĂ€llet. Har ni nĂ„gra tips hur jag kan fĂ„ honom att gĂ„ pĂ„ toa i toaletten och fĂ„ honom att sluta gĂ„ pĂ„ toa i sandbadet?

• Redigerat 2021-02-08 08:20 av Prosis123
Cireea
1

#6 Avlar personen under nĂ„got prefix (uppfödarnamn)? TĂ€nkte om det Ă€r en uppfödare som kanske Ă€r kĂ€nd inom hamsteraveln. Men toppen att du köpt frĂ„n uppfödare, det gör att du har en god grund att stĂ„ pĂ„. Det Ă€r bara fortsĂ€tta dom du gjort hittills och bekanta er med varandra. Kör pĂ„ och berĂ€tta hur det gick med att lyfta sedan! đŸ„°

Har du testat lÀgga lite av den nerkissade sanden i den som du vill ha som "toa"? annars kanske det gÄr bra om hamstern vÀljer sjÀlv vilken bytta som fÄr vara toa?

• Redigerat 2021-02-08 15:16 av Cireea
Thea.1
0

#6: vem var uppfödaren ? :)

CupcakeÎŁ(ïŒžĐ”ïŒœ)
0

Det finns nÄgot sÄ kallat "Ghost Hamster". DÄ Àr de vakna nÀr man sover eller inte Àr i rummet.
Det finns ingen specifik förklaring till varför, men vissa hamstrar Àr rÀtt osociala och det Àr inget som du ska tvinga din hamster till!

Ett tips om du har en ghost hamster Àr att lÀgga ut godis i buren innan du gÄr och lÀgger dig. EfterÄt pÄ morgonen sÄ kan du se om maten har tagits, pÄ sÄ sÀtt vet du att hamstern Àr okej.
Om du kan, nÄgon dag i veckan, stanna uppe tills din hamster behagar att komma ut. DÄ kan du göra kontroller sÄ som vikt och hÀlsokontroll.
Lycka till!
Varma hÀlsningar

VÀnliga hÀlsningar

Cireea
1

#9 Om du lÀser kommentarerna i trÄden sÄ ser du att TS och hamstern börjat bekanta sig. Det Àr inte en osocial hamster denna gÄng utan en bebis som nyligen flyttat till ett nytt hem, dÄ blir det en omstÀllning och man mÄste fortsÀtta den process som uppfödaren pÄbörjat innan flytten.

CupcakeÎŁ(ïŒžĐ”ïŒœ)
0

#10: NĂ€men oj! 😅
LÀste inte kommentarerna denna gÄng.
Bra att TS och hamstern börjat bekanta sig iallafall!

VÀnliga hÀlsningar

Prosis123
0

Uppfödaren hetar Josefin Bergqvist

Prosis123
0

Bor i Örebro

Cireea
0

#12 Jamen, Queens! đŸ„°
Josefin Àr superhÀrlig, har sjÀlv avelshamster dÀrifrÄn.

Prosis123
0

Jag plocka upp honom idag!!!

Jag Ă€r jĂ€tteglad tack för alla tips

Han verkade jĂ€tte lugn 👍

Cireea
0

#15 Toppen 😍