Annons:
Etiketterinredningburartillbehörbottenmaterialartikel
Läst 1247 ggr
Cireea
2021-01-25 15:04

Bottenmaterial

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilket bottenmaterial bör man ha? Vad är bra och vad är dåligt? Det är en djungel av bottenmaterial och i denna artikel kommer du introduceras till några av de lämpligare bottenmaterialen som finns på marknaden.

Toalätt

Toa-lätt är ett pellets format strö som passar utmärkt för långhåriga guldhamstrar, de fastnar inte lika lätt i pälsen som andra bottenmaterial kan. Det kan anses vara lite "tråkigt" då det inte går att forma fina gångar av enbart Toa-Lätt, dock är det ett bra alternativ om man har en hamster med allergi eller en skada som kräver bottenmaterial som är lite skonsammare. Toa-Lätt går också bra att använda som ett kompletterande strö tillsammans med något mer grävvänligt.

Back 2 nature

Back 2 nature är väldigt likt toa-lätt i formen men är betydligt mjukare. Denna variant kan användas på samma sätt som Toa-Lätt. Inte lika vanligt i hamstersverige då Toa-Lätt är mer utbrett och lättare att få tag på.

Carefresh

Carefresh känner nog de flesta till idag och är ett av de vanligaste bottenmaterialen. Materialet är ett pappersströ som finns i flera olika färger, allt från det naturliga bruna till rosa och blått. Färgerna är från naturliga ämnen och man behöver därför inte vara orolig att det är skadligt. Det här bottenmaterialet fungerar bra för att gräva och det går att få till gångar även om dom inte alltid är helt hållbara.

Über

Über är inte så välkänt på svensk marknad men desto vanligare på andra håll, exempelvis i Norge. Detta är en form av pappersströ, precis som carefresh, och kommer också i flera färger såsom blå, rosa och brun. Precis som med carefresh är det här bottenmaterialet grävvänligt och går också att forma gångar i utan problem.

Alspån

Alspån är ett bra alternativ om man söker efter dammfritt bottenmaterial. Det går fint att gräva i men dock inte lika lätt att forma gångar med enbart alspån. Det kan därför vara en bra idé att dryga ut bottenmaterialet med något mer formbart såsom carefresh eller über.

Chipsi Extra

Chipsi Extra är väldigt likt alspån, den enda skillnaden är egentligen att detta strö kommer från bok och inte al. I övrigt fungerar bottenmaterialet på samma sätt, vilket också betyder att det är dammfritt. Även här kan det vara en god idé att dryga ut materialet med något mer formbart. Notera att Chipsi Extra brukar finnas i två storlekar där medium är bäst för hamster. På bilden är det medium.

Millamore

Millamore är ett annat populärt bottenmaterial idag. Denna typ är väldigt lik alspån och Chipsi Extra, denna variant är dock gjord på asp. Även här är det svårt att bygga hållbara gångar och därför är det en bra idé att blanda detta med något annat som är mer formbart. Notera även här att Millamore finns i olika utföranden: Supersoft och Premium. På bild är det premium.

Hampaströ/Lättströ

Hampaströ, eller så kallat lättströ, är också populärt bland hamsterägare då det är grävvänligt. Det kan vara svårt att få tag på en variant som är dammfri då det gärna flyger upp en del damm och små partiklar när man rör om i ströet. Man bör därför vara uppmärksam på vilket märke man köper. Det är dock bättre än många andra bottenmaterial som finns där ute.

_____________________________________________________

Bilderna av Toa-Lätt, Carefresh, Lättströ samt Back 2 Nature tillhör Fiona1234. Bilden av Millamore tillhör Meraxes. Bilden av Alspån, Chipsi Extra och Über tillhör Cireea. Inga bilder från användas utan tillåtelse.
Huvudbild: Pixabay


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

  • Redigerat 2023-04-01 21:59 av Cireea
Annons:
91Marran
2021-01-25 15:08
#1

Vet du vart man kan få tag på über?
När jag hade hamstrar så använder jag safebed i en del av buren.

Mvh
Mig

  • Redigerat 2021-01-25 15:09 av 91Marran
Cireea
2021-01-25 15:15
#2

#1 Jag har dessvärre inte lyckats hitta åt en butik i Sverige än, antagligen då det ganska nyligen kom till norden överlag. Finns dock att köpa via Amazon.

Här är en länk:
https://www.amazon.com/Premier-Pet-Premium-Bedding-Animal/dp/B01NAO4WM6


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amazon.com : Premier Pet Premium Uber Paper Bedding Cozy and Fun for Small Animal Bedding, 500, White : Pet Supplies
Jillyana
2021-01-25 15:42
#3

Vad tycker du blir en bra blandning för att den lille ska kunna ha hållbara tunlar?

Cireea
2021-01-25 15:52
#4

#3 Jag har inte experimenterat så mycket kring det här men jag ger några förslag i artikeln som jag fått med mig av andra. Exempelvis Carefresh eller Über blandat med Alspån, Millamore eller Chipsi Extra.
Vilken mängd man måste ha av vardera sort får man testa sig fram med.

Über fungerar fint på egen hand, men kan vara dyrt att köpa in till Sverige om man vill köpa in större parti med en gång. Kan därför vara bra att blanda über med något mer om man vill spara in lite pengar.

Vet att vissa använder stora delar Carefresh och mindre mängd lättströ/hampaströ, det brukar bli hållbart och mindre problem med damm då det är mindre mängd lättströ/hampaströ.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2021-01-25 15:57
#5

#2 Tack! Shit vad dyr leverans. Beställde carefresh från zoo.se istället.

Mvh
Mig

Cireea
2021-01-25 16:02
#6

#5 Ja det är inte helt optimalt i dagsläget men tänkte ändå att det var bra att uppmärksamma Über då det är ett bra alternativ som förhoppningsvis dyker upp i de svenska butikerna inom kort också.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
91Marran
2021-01-25 16:20
#7

#6 Jag hoppas också att det kommer till Sverige snart.

Mvh
Mig

M
2021-01-25 18:58
#8

Finns en variant på carefresh på amazon som heter Kaytee clean and cozy och 85l kostar 250:- o fri frakt! Funderar på att beställa o testa, men känns dumt o ta 85l om det inte funkar 😅🙈

Jillyana
2021-01-25 19:29
#9

#4: okej, tackar :) bara tänkte om du hade någon specefik blandning :) men då vet jag och eftersom jag ännu inte hittat ny uppfödare, fick aldrig något svar från den jag var intreserad av, har jag tid att kolla runt :)

91Marran
2021-01-25 19:48
#10

#8 Det var billigt!

Mvh
Mig

[hamsterwille]
2022-12-08 11:18
#11

Varför kostar pappersbaserat bottenmaterial så mycket?

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: