Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsahamster
Läst 257 ggr
Meraxes
0

Normalt kiss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en bit toapapper hos min hamster med en fläck på som måste vara kiss (se bild). Frågan är om det är normal färg på kisset? Tycker att det är en konstig orange-rosa färg, ser det normalt ut? Det har en lite mer laxrosa-aktig ton i verkligheten än vad som syns på bilden.

• Redigerat 2021-01-13 01:13 av Meraxes
Cireea
0

Det ser normalt ut. 😊
Sedan kan färgen påverkas lite beroende på vad hamstern äter, exempelvis får dom lite rödaktigt kiss av maskrosor. Nu säger jag inte att just detta är påverkat av något din hamster ätit, men det kan vara bra att veta tänker jag.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Meraxes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad bra! Jag hann bli lite nervös… Hon har inte ätit något hon inte brukar äta 😊

På tal om mat, kan kisset bli lite orange av morötter också? Jag ger henne såklart inte morötter som Färskmat eftersom hon är en dvärghamster, men i Bunny DvärghamsterDröm expert är det ju morötter… Dem brukar jag dock sortera bort men det kan ju hända att det slinker med några bitar ändå. Är det dåligt för henne? Bunny ska ju vara en väldigt bra mat! Det kanske är så små bitar morötter att det inte spelar så stor roll? Samma med ärtflingorna. Hon brukar iofs rata morotsbitarna, hittar dem utspridda i buren x) Men ärtflingorna gillar hon. Jag brukar dock sortera bort de flesta av dem också och bara ge henne några i veckan. Men jag kanske inte behöver göra så utan bara ge henne maten som den är? 🙈 (Bild på morot och ärtflinga med måttband bredvid för storleksreferens 😆 Jag vet inte om det där räknas som stora bitar?)

• Redigerat 2021-01-13 01:53 av Meraxes
Cireea
0

#2 Det ska nog vara en liten större mängd morot för att kisset ska ändra färg. Har själv inte upptäckt någon skillnad på mina hamstrars kiss av lite morot.

Dvärghamstrar bör ju inte äta morot eller ärtor, men en sparsam mängd är OK. Så länge man har koll på hamsterns välmående och är noga i övrigt så tror jag inte några bitar i fodret är hela världen, allra helst då du sorterar ut det mesta.

Meraxes
0

#3 Då fortsätter jag sortera bort det mesta av ärtor och morötter! Men blir näringsvärdena i fodret rubbade på något sätt när jag tar bort ingredienser? Borde jag komplettera med någon särskild Färskmat istället?

• Redigerat 2021-01-13 12:58 av Meraxes
Cireea
0

#4 Det kan rubba en del, ja.
Jag skulle ge tillskott av lite extra protein och kolhydrater, kanske någon extra mjölmask och pastabit.