Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteendedvärghamster
Läst 236 ggr
[Hamster tjejen]
0

Guldhamster eller dvärghamster?

Hej!
Jag har funderat lite på min hamster karriär då jag är väldigt osäker just nu.
Viktigt att veta!
Detta är för framtida planer, kommer inte köpa någon mer hamster förens jag har läst på mer. Försöker bara planera upp lite för framtiden.
Så min fråga är, ni som har både guld och dvärghamster, vilket anser ni är roligast att hålla på med? Jag funderar på att testa med dvärghamster men är osäker på om jag kan klara av det då det är mycket dvärghamster inte tål, då det är för sött och dem har lätt att få diabetes. Har även hört att dvärghamster är snabbare och nästan flyger ur händerna. Jag vet inte alls så därför frågar jag er erfarna.
Vad tycker ni är bäst?

[Cute hamster ]
1

Dvärghamstrar är snabba men flyger inte ur händerna när jag tar upp dem 😅
Jag har inte haft guldhamstrar så då väljer jag nog helst dvärgar 😄

[Hamster tjejen]
1

#1: Tack för din åsikt!
Tycker du att det är lätt att ta hand om dvärghamstrar?

Robbo&Breton
2

Det med Färskmat och annat med hög sockerhalt som man bör undvika hos dvärgar på grund av diabetes risken. Är egenligen inte något som ska vara så komplicerat. Bara man har kunskap om vilken typ av Färskmat som är bra och inte bra så är det slutligen egentligen troligen inte så stor skillnad med de om man jämför med guldhamster. Man bör endast ha detta i åtanke och vara lite försiktig med vad man ger till de.

Skulle säga att temperament och beetende beror väldigt mycket på just hamsterns bakgrund men det skiljer sig även väldigt mycket på mellan de olika dvärghamster arterna. Är ju en del skillnad på exempelvis Roborovskis dvärghamster och Rysk Vintervit dvärghamster i temperament m.m. Beror egenligen som sagt ganska så mycket på vilken av dvärg artena du är mest intresserad av.

Har ingen erfarenhet av att äga guldhamster så kan inte uttala mig angående skillnad på dvärg och guld.

Men du planerar isåfall köpa dessa från uppfödare i framtiden hoppas jag?

[Hamster tjejen]
0

#3: tack för ditt svar!

Cireea
1

Jag har ägt vintervit, guldhamster och kinesisk.
För min del är det guldhamster som givit mig mest. Kinesiska hamstrar är också trevliga, men tycker dom inte riktigt är lika sociala som guldhamstrar. Är inget fan av dvärghamsterarterna så jag slår alltid ett slag för guldhamster eller kinesisk i sådana här frågor.

När det kommer till skötsel är det ingen skillnad på arterna så länge man har läst på ordentligt innan köpet. Att undvika sånt som innehåller för mycket socker till dvärghamstrar ser inte jag som någon stor svårighet.

Sen är det som #3 säger, det är skillnad mellan de olika dvärgarna i sig också. Tycker inte riktigt man kan klumpa ihop dom som en enda grupp då det skiljer sig mycket i beteende och egenskaper mellan arterna. "Dvärghamster" är ett för stort begrepp egentligen då det innefattar samtliga mindre arter och ofta också kinesisk trots att det inte är en dvärgart. Alla arter är inte likadana och därför är det svårt att ställa alla dvärgarterna i kontrast till guldhamster. Man borde kanske istället ställa alla arter mot varandra i en sån fråga.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2021-01-09 21:46 av Cireea
[Hamster tjejen]
0

Okej

[Cute hamster ]
0

#2: ja det är ganska lätt att ta hand om dem 😀

[Hamster tjejen]
0

Bra!😊