Mat till dvärghamster?
Inte morötter till dvärgar pga sockerhalten. Många frukter är även för söta de med.
Mvh
Mig
Dom kan äta allt som guldhamstrar kan äta, bortsett från frukt och grönsaker som innehåller mycket socker naturligt. Undvik exempelvis morötter och majs i grönsaksväg.
Kika på vår lista över Färskmat.
https://hamster.ifokus.se/discussion/1391743/farskmat
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: mototschips är inte bra då? Jag har lite morotschipsgodis som jag köpt i en djuraffär. Sedan lite fruktgodis.
Man kanske inte ska ge det för mycket iallafsll.
- Redigerat 2021-01-07 19:44 av blåbärskulan
#3 Inte till dvärghamster på grund av diabetesrisken. Till guldhamster kan man däremot ge det 🙂
#4: okej :) tack för svar.
Jag vet inte om den funkar till dvärghamster, då jag inte vet ett dugg om dvärghanstrar. Fast jag har hört mycket om Bunny hamsterdröm eller vad den hette…
Den går att ge till både guld och dvärghamstrar 👍
Jag änvänder den själv och det funkar utmärkt!
Jo, jag stack direkt till djuraffären innan dem stängde och lyckades få hem ett paket Bunny hamsterdröm. Maten i påsen ser både god ut och mina hamstrar verkar gilla det 😊
#8 Jaså? För Bunny Hamsterdröm säljs inte i fysisk butik i Sverige.
?
Jo, vad är det jag har hemma då?
#10 Har du alltså hittat Sveriges enda butik med Bunny Hamsterdröm? Var köpte du det? 🙂
Asså jag blev så förvirrad när du berättade att den inte säljs i butiker så jag sökte upp bunny hamsterdröm och såg ett helt annat paket en jag har hemma!
Förstår inte hur lättlurad jag är 😨
Jag gick till butiken och frågade efter bunny hamsterdröm. Så dem hjälpte mig och så tog dem ett paket som jag betalade för. Jag tyckte väl att det var konstigt att det inte stod bunny hamsterdröm på paketet, men djurbutiken hade ju hjälpt. Så jag tänkte inte mer på det.
Så nu sökte jag upp namnet som står på min hamster mat påse. Brit hamster.
Och det är inte alls samma sak!
Asså whaaat!
Så den maten jag har är inte bunny hamsterdröm, det är någon annan. Asså nej 😰
Inte konstigt att jag blev så förvirrad när du skrev att den inte säljs i butik i sverige 😅
Wow, detta är ju hemskt hur lättlurad jag är.
Dont mind me, jag är bara en förvirrad hamsterägare som inte ger rätt Foder och inte undersöker saker tillräckligt mycket.
Så besviken jag är.
#12 Märkligt att du då kommenterade precis innan att fodret såg "gott ut" när det bara är enfärgade pelletsbitar 🤷♀️
Dina historier går inte ihop, vilket gör att jag drar slutsatsen att du ljuger mycket. I en annan tråd kommenterar du på sånt sätt att det pekar mot att du vet mycket väl att Bunny Hamsterdröm inte finns i fysisk butik. Det har dessutom diskuterats flera gånger med dig och i trådar där du deltar om att det finns att beställa på Zooplus.
Sen är det en självklarhet att Brit och Bunny är två olika märken, det säger väl sig själv att det inte är samma eftersom det är olika namn.
Alltså, det är dags att sluta försöka pussla ihop saker som inte stämmer. Dina historier går inte ihop och din attityd verkar förändras mellan varven. Härom dagen skickade du ett meddelande till mig där du verkade uppvisa attityden att du förstått vikten av etisk avel och rätt kunskap, men nu bara någon dag senare sitter du i en annan tråd och skriver att du avlar "för att det är kul" och sen ljuger om vilket Foder du har men blir påkommen.
Även om ljuga inte går emot sajtens regler så är det inget jag uppskattar när vi är många som försöker ge dig rätt verktyg för ditt hamsterägande. Sen sitter du och ljuger oss rakt i ansiktet. Nej.. inte ett okej beteende!
- Redigerat 2021-01-08 19:44 av Cireea
Vad ska jag säga?
Visst, jag är förvirrande och kanske uppfattas som en rörig person då jag babblar om massa olika saker.
Fast grejen är den att jag inte ljuger.
Jag gick till butiken och frågade om bunny hamsterdröm, och fick med mig något annat hem.
Du kan inte säga att jag ljuger för du har ingen aning.
Jag får sluta babbla nu, det låter ändå jätte konstigt och ingen tror mig.
Aja tro vad ni vill, jag kan inte bevisa något ändå.
Jag beställde nyss en order från på ÄKTA bunny hamsterdröm och den kommer inom 4 dagar.
#14 Jag hade reagerat när det står ett annat namn på påsen. Jag hade ifrågasatt. Men lätt hänt att det blir fel.
Är det bara pellets i Britt eller har jag missuppfattat? Jag hade reagerat på det också. Vilken tur att du fick tag i det andra fodret! :) Är Britt pellets så kan du ge det som godis någon/några gånger i veckan.
Så bra att du tar till dig och lär dig. Jag lär mig också mycket här inne. :)
Mvh
Mig
#15: Ja, jag borde ha reagerat mer på det. Fast jag litade på djurbutiken.
Hehe… det gick ju bra
Ja, det är en lärorik sida! Dock anses jag som en helt virrig och lögnaktig person. Ja, jag börjar själv undra varför allt går fel 😭
#12: men du ser väl vad det står på paketet?
#16 En djurbutik sålde på mig ett "dåligt" Foder. Eller ja jag vet inte om det var dåligt egentligen men det var pellets mot urin och avföringslukt och det säger ju sig själv att det inte är bra. Men det var ju minst 12 år sedan och då fanns inte mycket bättre att välja på. Fanns även annat Foder som var bra för pälsen. Tur att det har gått framåt till bättre mat på marknaden.
Mvh
Mig
#18: mm
#0: Som tidigare nämnt i tråden så är det bra Att undvika frukter eller grönsaker med socker i för dvärghamstrar, helt och hållet. Därav diabetes riksen hos dvärghamstrarna. Du kan gärna kika in i länken som även Cireea länkat till om lite tips på bra Färskmat.
Jag skulle även varmt rekommendera dig att byta Foder till exempelvis Bunny DvärghamsterDröm Expert som finns att beställa på Zooplus. Eller annars finns exempelvis även blandningar på Mixerama som kan vara bra att kika på. Dessa beställs dock via en tysk hemsida och har högre fri frakt kostnad. Om det nu är något förhinder för dig.
Det fodret du använder just nu är tyvärr inte optimalt för att funka. Då värdena bland annat skulle kräva lite justeringar. Jag reagerar bland annat mest på den höga fetthalten som inte är direkt lämplig för en fullvuxen och frisk dvärghamster. Fodret innehåller även vad jag kan se en del frukter.