Hamster kletar avföring
Jag har en 5 månaders gammal teddy hamster. Jag har märkt dem senaste månaderna att hans bajs är mjukt, inte vattnigt men det är inte som mina andra hamstrars avföring. Dessutom så går han och kletar ut massa klumpar som sedan torkar in på burens tillbehör. Då han är långhårig så fastnar det ibland klumpar i hans päls. Jag ger honom samma typ av mat och skötsel som mina andra hamstrar. Jag vet inte vad som är fel. Är det någon av er som har varit med om liknande eller vet hur jag ska gå till väga?
#0: Hej det kan bero på att han har en lite känsligare mage o kan behöva en annan mat men det också bero på att han inte är varann vid den maten och att han ätit en annan på affären men försök med en annan mat😊
#1:Du kan klippa bölden där bak:)
#2: pälsen där bak LOL
#1: Tack för ditt tips!
Jag ska testa nu med en gång för att se om det funkar (:
Först och främst finns det inget som heter teddyhamster, det är en vanlig långhårig guldhamster du har. Läser på din profil att du föder upp vilket jag starkt avråder med tanke på bristande kunskap. Läs på ordentligt och börja från rätt ände istället för att bedriva köksavel.
Jag skulle tagit din hamster till veterinären för en undersökning, eventuellt att man även kollar för allergi eller liknande. Det är inte normalt att en hamster ska ha mjuk avföring som kletar runt i buren.
Utifrån ditt tidigare inlägg om Foder bör du dessutom se över vad du ger för Foder och vad det har för innehåll. Köp ett bra Foder i förhållande till hamsterns näringsbehov och undvik för mycket Färskmat.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-01-04 19:06 av Cireea
Jag vet nu att maten jag hade var dålig och att jag endast ska gå med en sort. Angående teddyhamster, nej det finns kanske ingen satt ras på det men det är mycket, då menar jag mycket vanligt att man säger teddyhamster istället. Jag är kunnig inom hamstrar men jag är inte så petig när det kommer till om man blandar mat eller inte, i naturen så äter dom endå olika saker. Jag avlar med mycket respekt mot djur och ser till att dem mår bra. Ja, om det inte funkar med att byta ut maten så kommer jag gå till veterinären!
#6 Nej det är inte alls mycket vanligt att kalla hamstrar för teddy, det är vanligt bland okunniga och på djuraffär men i det stora hela är det inte "mycket vanligt". Det var vanligare förr. Inte idag.
Var får du dina avelsdjur ifrån? Med tanke på det du skriver om respekt och hälsa antar jag att du köper avelsdjur från seriösa uppfödare?
- Redigerat 2021-01-04 19:21 av Cireea
Överallt där jag läser så ser jag teddyhamster i alla fall.
Seriösa och seriösa uppfödare, jag köper från privatpersoner. Känner inte personerna så väl att jag vet hur seriösa dem är, men jag köper inte från djurbutiker iallafall. Det jag menar med att jag respekterar mina djur, jag ser till att deras burar är mycket stora, innehåller små hyddor där dem kan gömma sig eller sova, att det är fräsht hos dem och att jag använder rätt material. Jag använder sågspån då det inte är farligt och tillåter dem att gräva. Samt använder jag inte mineralstenar eller vadd då jag läst på att det är farligt. (:
Med andra ord, jag ser till att dem mår bra och håller sig krya.
#8 Då läser du på märkliga ställen för det är fel.
Så med andra ord köper du av köksavlare och bedriver köksavel. Då avlar du inte med respekt för djuren eller deras hälsa, det är den krassa sanningen. Det låter hårt och elakt men om man avlar för hamstrarnas hälsa och välfärd så avlar man på djur med stamtavla från seriösa och bra uppfödare.
Du bör nog läsa på hur en etisk avel ska se ut och sedan börja från rätt ände om du vill avla med respekt och ha hälsa i fokus.
Sågspån är inte att rekommendera, dels med tanke på dammet och dels med tanke på hur det reagerar i kombination med urin. Det är något du bör byta ut.
Förstår nu att man inte kan säga teddyhamster.
Jag avlar inte med stamtavla (för tillfället) däremot så har jag funderat mycket på om jag ska börja med det. Men egentligen vad spelar det för roll om man avlar på seriösa uppfödare eller osäriösa uppfödare? Så länge man ser till att dem mår bra så avlar man ju på ett bra sätt?
Och om inte sågspån, vad ska jag annars använda?
#10 Det spelar jättestor roll vilka avelsdjur man väljer.
Avlar du på hamstrar från köksavel kan du avla på vad som helst. Du har ingen aning om vad det ligger för genetiska defekter eller sjukdomar i linjen, och du kan inte heller göra en bakgrundskontroll på djuren eftersom du inte har en aning på var dom kommer ifrån eller hur deras linje ser ut.
Dessutom har du ingen som helst kontroll över släktskap, hur mycket inavel som finns bakom djuren och om de djur du avlar på är nära släkt eller inte. Det har du ingen som helst koll på.
Att sätta ihop två djur som till synes ser ut att må bra är långt ifrån vad avel handlar om. Avel går ut på så mycket mer än att bara sätta ihop två djur. Varje parning ska ha ett syfte och ett mål. Varje parning ska förbättra arten och driva den framåt.
Hälsosamma djur är något som alla seriösa uppfödare avlar på, det är liksom en självklar del av en etisk avel. Men mer än så då? Vad är målet och syftet?
Eftersom du sitter här och säger att det inte spelar någon roll visar att du saknar kunskap i ämnet. Läs på ordentligt om etisk avel och sätt dig in i vad avel egentligen handlar om. Läs på om genetik, fenotyp och genotyp. Sätt dig in i färgkategorier och genkoder. Läs på om sjukdomar och genetiska defekter.
Att sitta här och säga att du är kunnig och inte ens förstå hur viktigt det är med djur från seriösa uppfödare visar bara på din bristande kunskap. För allas skull, och framför allt djurens, läs på och börja i rätt ände. Gör om och gör rätt om du vill bidra till avelsarbetet. Genom att bedriva köksavel bidrar du inte med någonting bra.
Det finns många andra Bottenmaterial att välja mellan som är lämpligare. Carefresh, Millamore, alspån är bara några exempel.
Jag undrade bara vad du menar med att stamtavla är mycket bättre. Förstår mer nu när du berättade. Ja det är klart att vissa sjukdomar kan föra med sig! Jag kanske inte är en seriös avlate enligt vissa, det är okej för alla har sina åsikter. Jag avlar med omsorg och så småningom ska jag börja avla med stamtavla.
Carefresh och Millamore är knappast något som dem kan gräva i. Alspån är värt att testa men det allra mjukaste och grävbara är ju sågspån, och sågspån är inte farligt på samma sätt som ceder trä.
Tack för att du lärde mig mer om avel, jag kommer tänka på det till nästa kull jag planerar (:
#12 Avlar man med omsorg så avlar man på djur med känd bakgrund så man har koll på vad man håller på med.
Som jag sa finns det fler Bottenmaterial än så och man får annars blanda för att få en bra kombination som är grävvänlig. Annars kan man ha specifika grävlådor. Sågspån är inte hamstervänligt hur bra det än är att gräva i.
#12: Med stamtavla vet du var den kommer ifrån. Du borde ju inte bara köpa någon hur som helst utan stamtavla och avla på, den kan lika gärna komma från en djuraffär från början.
#12: Sågspån dammar mycket och är inte bra för luftvägarna. Det räcker att städa buren så får ju även en annan damm i näsan. Tänk då hur det är för djuret…
#14 Med tanke på att "privata uppfödare" (det vill säga köksavel) är folk som avlar på djur som från början kommer från djuraffär så avlar man på djur som massproducerats hos grossister. Där är det noll koll på inavel och genetiska defekter eller sjukdomar.
Man får ont i magen av att folk väljer att fortsätta avla på det sättet trots att man ger information. 😰
- Redigerat 2021-01-04 20:18 av Cireea
#12: Man avlar inte med omsorg och respekt för djuren om man avlar på djur utan stamtavla. Det är du som ansvarar för det liv du låter komma till världen. Du ansvarar för att de i största möjliga mån ska ha en bra hälsa och må bra. Vilket jag inte skulle säga att du gör om du hittills har struntat i att köpa avelsdjur med stamtavla. Eftersom det kan finnas en hel drös allvarliga genetiska defekter och sjukdomar
bak i släkten. Att avla på djur utan stamtavla är helt och hållet utan respekt för vare sig hamstrar eller andra uppfödare som kämpar för en god och frisk avelsbas.
Jag rekommenderar dig verkligen att läsa på mer om avel och även hamster ägandet i allmänhet.Det visar tyvärr på en ganska så stor bristande kunskap hos dig om avel och även en hel del i allmänt om hamstrar. Saker som man borde veta innan man bestämmer sig för att börja avla.
- Redigerat 2021-01-04 20:16 av Robbo&Breton
#16: Håller med. Får mer eller mindre panik när jag läser sånt och även när okunniga skriver saker som inte stämmer….
#0: gå till veterinären för övrigt.
- Redigerat 2021-01-04 20:19 av blåbärskulan
#16: Ja, verkligen. Så tråkigt när folk inte visar hänsyn till att man ger ut viktig information om vad det egentligen innebär att avla på djur. Ansvaret i aveln är stor och man blir även såklart aldrig fullärd. Men en viss kunskap ska man ha innan man bestämmer sig för att ta det steget och inklusive även veta innebörden om vad etisk avel innebär.
Vad skrev jag innan? Att till nästa gång jag avlar så ska jag avla med stamtavla 🤔 Läste ni inte det?
#21 Var skrev du det? Kanske jag som missat det någonstans?
Det enda jag hittade var detta i inlägg #12 :
"… så småningom ska jag börja avla med stamtavla"
"…Tack för att du lärde mig mer om avel, jag kommer tänka på det till nästa kull jag planerar (:"
Framgår inte att du ska avla med stamtavla "nästa gång du avlar", kanske därför jag missade det .
Jag tror det bästa för dig vore att läsa på ordentligt och sen kontakta uppfödare (exempelvis från SHF eller SHS) som avlar på det du själv söker.
- Redigerat 2021-01-04 20:43 av Cireea
Så småningom låter inte helt säkert som om att du kommer göra det. Men jag hoppas det.
- Redigerat 2021-01-04 20:43 av blåbärskulan
Aha, det kom inte ut tydligt antar jag…
Men nästa gång jag avlar så blir det med stamtavla 😊
#8 Små hyddor? Är de lagligt stora då?
Mvh
Mig
Ja, jag brukar använda gammla skokartonger och göra hål i dom
#26 Det låter ju bra! Då kan de gnaga också. Skönt att någon använder lagliga hus. Eller höjden kanske är för låg? Hur ofta får du byta? Tänkte attt mina gerbiler skulle uppskatta det.
Mvh
Mig
Jag byter typ var 3:e vecka 👍 Stark rekommendation