Hamster knäpper
Hej min hamster knäpper ibland och ja vet inte vad det beror på, kan de va att hon är på morgonhumör ? Har hon ont någonstans? Är hon sur? Irriterad? Glad?
:)
Vad är det som knäpper? Är det ljud som hamstern gör eller är det knäppningar från själva kroppen? När kommer dessa ljud?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: ofta när jag väckt henne ljudet kommer ifrån munnen typ eller aa huvet
Låter kanske som att hon varnar, låter det som att hon tuggar?
Du bör inte väcka din hamster om det inte är nödfall, exempelvis att man måste till veterinären eller ska åka bort och ta med hamstern.
#3 jag väcker henne när jag städar hennes Bur, på kvällen om hon inte vart vaken något, och när ja ska åka bort. Hon kan vakna av sig själv ibland om jag råkar tappa något på golvet eller om jag råkar göra något ljud. Har en video på när hon knäpper fast det går inte att ladda upp video?
#4 Varför städar du inte när hon har vaknat av sig själv? Det underlättar för henne.
Mvh
Mig
Brukar inte hamstrar typ hacka tänder ibland när de är arga/irriterade?
- Redigerat 2020-12-29 17:27 av Meraxes
#5: för ibland så är hon vaken hela natten och sover hela dagen
#4 Man måste ladda upp videon på exempelvis Youtube först har jag för mig.
#7 Ja det är så hamstrar är naturligt. Dom är inte vakna på dagtid..
Ibland när min hamster vaknar jättesent, efter att jag hunnit gå och lägga mig, ställer jag väckarklockan och går upp mitt i natten när hon är vaken för att städa/dona i buren (t ex om jag behöver lyfta på huset och städa där under) 😂 Allt för att slippa väcka den lilla varelsen 😴
Det kanske är lite overkill dock… Tur att jag är en nattuggla! 🦉
- Redigerat 2020-12-30 00:50 av Meraxes
Hon vakna av sig själv men knäpper endp?
Kanske bara "morgonljud"?
Är du orolig bör du ta hamstern till veterinären för en genomgång.
Min gör likadant ibland om du menar att den slår lite med tänderna.
#9 Fler borde göra som du. Man får anpassa sig efter det djur som man skaffar. Jag gjorde som du när jag hade hamster. Många skaffar hamstrar utan att inse att de verkligen är nattdjur.
Mvh
Mig
Det kan ju vara att många säger att deras är uppe på dagarna också, så tror de att de är framme mer än vad de är.
#11: Jag får avvakta och se.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en video på när hon knäpper
Låter som att det kan vara något med luftvägarna? Hur ser det ut kring nosen? Vad har du för Bottenmaterial?
#16: Hm det är ju inte tänderna det låter från iallafall… Det låter som att hon gör små pipljud. Fråga en veterinär. Hur länge har hon gjort så?
- Redigerat 2020-12-30 17:31 av blåbärskulan
#18: ungefär 2 dagar
#17: Alspån och carefresh sen två dagar tillbaka innan hade jag spån
#20 Kan vara spånet som orsakat problem. Alternativt att hamstern reagerat på något av det nya. Jag skulle nog åkt in för en undersökning.
#21: Men ska jag byta bottenmatterial eller ha kvar detta tänker om hon reagerat på det
#22 Ja om det är bottenmaterialet det är fel på så ska du givetvis byta det. Men gå till en veterinär så du kan få svar på om hon är sjuk eller allergisk.
#23: ja, för vilket annat bittenmaterial kan jag använda?
#24 Finns en hel del att välja mellan. Toa-Lätt, millamore och Chipsi extra är tre andra typer av material.
Men som sagt.. det är inte säkert att det är allergi. Kan lika gärna handla om att hamstern är sjuk, därför rekommenderar jag att du tar den på en rutinkoll för att se vad det handlar om.
#25: ja, för jag titta lite på hennes nos och på hennes tänder, vilket hon verkligen inte gillade. Men det såg ut som det skulle.
Nu är jag ingen veterinär och kan inte besluta det själv,Men får kolla upp det!
Åk till veterinären nu innan det blir värre. Det kan gå snabbt med smådjur. Jag hade inte väntat så här länge utan åkt in. Även att det är bottenmaterialet som är felet så är det dumt och chansa.
Lycka till och jag hoppas att det inte är något allvarligt!
Mvh
Mig
#27: tack!
Prova med enbart carefresh? Det måste väl vara spånet hon isåfall reagerat på.
Alspån är inte vanligt kutterspån, bara för att förtydliga det. Det dammar inte. Men kan ju såklart vara allergi ändå, för just alspån. Men kan lika gärna vara dammet från carefresh..
#29: ja, vi har bokat en tid på måndag hos veterinär nu kör vi bara med carefresh.
#31: är det likadant ändå?
#30: Hm trodde inte carefresh dammade överhuvudtaget. Finns det något som inte dammar alls? Det måste väl vara mycket bättre än spån ändå.
#32: ja,
Hon knäpper fortfarande
Vad lustigt.. Stackarn. hoppas det försvinner snart.
Jag tänker att det är långt till måndag, men bra att ni har bokat tid.
Mvh
Mig
#33 Ja alltså det "dammar". Inte på samma sätt som kutterspån men det kommer ändå små partiklar från pappret som jag hört vissa reagerar på.
Alspån och Chipsi Extra dammar inte heller. Tror inte millamore dammar något särskilt heller.
Att helt kunna utesluta damm går inte. Det kommer ju alltid finnas små partiklar som kommer från själva bottenmaterialet. Men man kan eliminera så mycket som möjligt och välja bort de material som dammar extremt mycket, exempelvis kutterspån.
Hon knäpper bara mer och mycket högre nu.
Då kanske ni borde åka in akut med henne? Det hade jag gjort i alla fall.
#39: Ja, jag får avboka tiden hos Veterinären och åka akut imorgon istället…
Har du varit hos veterinären?
Mvh
Mig
#41: Nej, jag har ont i halsen och måste följa restriktionerna, hoppas det inte dröjer annars får mamma åka dit med henne
#42 Det kan ju vara väldigt långdraget. Din hamster måste undersökas så fort som möjligt. Ju längre du väntar desto större är risken att den behöver avlivas eller att den avlider hemma.
Du kan väl åka dit ändå. Många veterinärställen gör så att de kan ta in djuret genom dörren så behöver du inte ens gå in. Du kan vara utanför.
Tycker synd om hamstern…
Eller så får någon annan åka dit med henne! Om hon nu t ex har ont eller svårt att andas så är det djurplågeri att hon inte får vård. (Menar såklart inget personligt mot TS att hen plågar sin hamster men ett djur måste ju få vård när hen behöver det och det har ju gått några dagar också…)
- Redigerat 2021-01-02 22:57 av Meraxes
Medans du väntar på att hon skall få åka in, kan du se till att det finns något varmt åt henne. Typ en uppvärmd havreboll inlindad i tyg eller liknande. Kolla om det finns vitamin-c rik mat som din hamster är van vid som du kan lägga i hennes matskål.
Håller tummarna för att lillan får åka in snart!
- Redigerat 2021-01-02 22:55 av Hampton
#47: tack såå mycket för tipset🥺
Varför kan inte din mamma åka redan nu? :)
Mvh
Mig
Har ni tagit den till veterinären än?
#49: mamma ska dit med henne imorgon. Hon kommer och hämtar thea klockan 9
#51: okej, hoppas det går bra
Hur gick det?
#53: Det gick bra, mamma berätta inte så detaljerat, jag följde inte med men dom sa typ att de va bottenmaterialet, hon va allergisk men vi skulle byta bottenmaterialet.
Om de fortsatte skulle vi ringa eller åka in igen.
Okej, vad ska ni byta till? Hoppas det hjälper!
#55: chipsi extra :)
Hoppas det blir bättre med nya bottenmaterialet.
#57: Jaa!