Hamstern låter konstigt
Min campbell dvärghamster har börjat typ kuttra, och jag har läst att det kan vara hunger eller ensamhet. Men matskålen är full och han vill inte ha godis, så det är antagligen ensamhet. Hur löser jag det? Hamster hanar ska bo ensamma har jag alltid hört.
- Redigerat 2021-05-27 22:45 av Cireea
Var kommer din campbell ifrån?
Att hanar ska bo ensam stämmer inte. Dvärghamster, oavsett kön, ska ha en artfrände enligt lag om det inte finns särskilda skäl till att den behöver sitta ensam. Hur gammal är din hamster?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Det är bara guldhamster och Kinesisk hamster som ska bo ensamma. Hybrider kan bo ihop även om många säger att de absolut inte ska bo ihop.
Så du skulle enligt lagen ha köpt två, men det går inte att ändra på nu. :) Kuttrande kan bero på att han är nöjd och trivs också.
Mvh
Mig
#0: nej dvärgar ska ha en kompis.
#2: jodå der går att ändra på, han eller hon kan ju skaffa en kompis till den.
#4 Det är svårt att sätta ihop vuxen individ med andra om den har bott ensam en längre tid, men testa går ju alltid att göra.
Mvh
Mig
#5: oftast blir det väl problem när det är en hybrid/blandras har jag förstått det som, men självklart kan även andra bli sura på varann. Ja det tycker jag han eller hon kan göra.
Trist att det verkar vara så många missförstånd om vilka hamstrar som får vara ensamma och inte. Det borde uppfödarna eller djuraffärer berätta ju. Nu menar jag inte just ts i sig. Har sett flera skriva det på forumet.
- Redigerat 2020-12-22 19:34 av blåbärskulan
#6 Finns inte så mycket att missförstå egentligen, alla hamstrar förutom kinesisk och guldhamster ska hållas i par om inte särskilda skäl finns. Det står väldigt tydligt i lagen.
Det är djuraffären och köksavlare som informerar fel och kommer med knepiga påståenden.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Hamstern köptes av en person som köpt honom i affär men tröttnat. Jag har ingen aning om hans ålder, men gissar på 1 - 1,5 år
#0: Tycker ni att jag ska sätta ihop han med an annan hamster då? Det får i så fall bli en till hane, för han är inte kastrerad och jag vill inte ha någon kull.
Hur ska jag göra om jag sätter ihop två, jag kan inte tänka mig att det bara är att lägga ner en till hamster i buren hur som helst!
#7: nej kanske inte just missförstånd men jag menar att det är så dålig information. Så tråkigt…
- Redigerat 2020-12-22 20:11 av blåbärskulan
#9: Är ingen expert men jag hade provat. Vad jag har förstått är det nog bäst med en yngre hamster, då är det kanske mindre risk för bråk.
#11: Okej, ska börja leta annonser!
Tack så mycket
Trodde ts hade en renrasig, men är det en Hybrid är det ju en annan sak.
#2: min lilla dvärg får bo själv:/ pga att hon och Luffsen inte gick bra ihop.
:)