Hamster vill ut
Som många här har jag världens sötaste hamster(ca 3 månader, guld). Dessvärre verkar hon inte riktigt trivas i vad man nu stoppar henne i. Hon har börjat bita i locket på Dunaburen (Multi), så att jag måste täcka för gallret. Det blev lite bättre när jag slängde ner en äggkartong med mat i, dock verkar hon ha tröttnat efter ca 3 kartonger. Hon har kartonghus (som snart skall bytas ut då hon är för stor) och ett dvärghamsterhus i trä, samt toarullar att tugga på.
Hon får vara ute och springa i ett sovrum någon timme om dagen minst 2-3 gånger i veckan. Har haft henne nere i ‘leklådor’ annars i någon (extra) timme om dagen hon har tittat förstrött på inredningen och snabbt klättrat upp så högt hon bara kan för att få komma ut ur lådan.
Nu sitter hon i en leklåda(lite mindre än Dunan) som jag fyllt med Sand (och mat under sanden) och försöker att ta sig ur den. Hon verkar inte stressad eller skraj på något sätt, hon klättrar glatt upp på min ärm när hon ser den och springer sedan jättefint/sött på armarna.
Finns det något jag kan göra för att få henne att vidga sina intresseområden?
(Har planer på att skaffa en Samla.)
- Redigerat 2020-12-20 23:22 av Cireea
Jag skulle öst på med mer saker att göra i både leklåda och buren, låter som att hon är understimulerad och uttråkad. Skulle kastat in massor av tunnlar, grenar och kartonger. Låt fantasin gå loss!
Har du ett Hjul (28 cm) år henne? Tänker att det kan hjälpa med överskottsenergin.
Hur mycket Bottenmaterial har du i buren? Kanske öka lite där så hon kan gräva mer. Testa även strö ut lite frön och mat i bottenmaterialet så hon måste jobba lite för maten.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Tack! Skall gå ut och hämta pinnar och baka dem och försöka fylla upp buren imorgon.
Hon har ett 20 cm Hjul som hon mest ser som en klättersak som tar henne ur buren. Det var roligt att springa i först tyckte hon, innan hon blev stor nog att hoppa i burtaket.
(Vi köpte ett 28 cm först, det blev problem att få in det i buren. Vi bytte till ett 20 cm då hon var mycket mindre då, samt att vi dagen efter skulle iväg på en väldigt jobbig och allvarligt syftad resa och mest tänkte att hon inte skulle ha tråkigt medans vi var borta den helgen. Tanken var alltid att uppgradera till 28 cm, det är en av många anledningar till varför Samla-lådan skall köpas in.)
Har precis hällt i mer Carefresh och strött ut mat i buren. Det verkar ha varit en hit, lillan har snokat runt i det i minst tio minuter nu. Hon tyckte mycket om att gräva som ‘liten’, så jag håller tummarna för att hon helt enkelt blivit för stor för den mängd strö som fanns i buren (1/3 carefresh 50L).
Postar en uppdatering inom de närmsta dagarna när pinnar lagts i.
#2 Kom ihåg att bara ta säkra träslag, om du kikar i vår Artikelguide hittar du bland annat en om Gnagpinnar. Undvik barrträd och alla pinnar som ligger på marken då sånt kan vara ruttet, ha insekter etc.
Ta gärna lite rejäla pinnar, alldeles för många tar tunna och små pinnar. Dessa brukar ofta inte vara särskilt intressant för hamstern.
Antagligen är hjulet inte helt optimalt med tanke på storleken och därför väljer hon att inte springa i det. Så ett burbyte och större Hjul kommer nog hjälpa ganska mycket med problemet.
Sådärja, nu har hon flyttat in i sin Samla.
Mer strö räckte i ca 10 minuter. Pinnar räckte i 20. Sedan började hon hålla på med gallret, varpå jag trött försökte få henne att sluta genom att be henne lugnt och försiktigt (men lätt desperat). Mina föräldrar hörde denna bön och nästa morgon for vi till IKEA.
Hon verkar trivas i Samla-lådan! Hon ville fortfarande ut till varje pris en stund, sedan började hon gräva runt och utforska glasburkar, papperskartonger, pinnar etc. Nytt Hjul kommer in så fort det bara går. (Jätteskönt att höra att hon nobbar ett för litet Hjul, har varit orolig för hennes rygg)
Tack för hjälpen :)
- Redigerat 2020-12-05 13:52 av Hampton
Min hamster gjorde samma sak så vi köpte ett nytt hus då hon inte tyckte om det flyttade på buren då det blev för högt ljud och köpte en boll som hon kunde springa i och nu är hon mycket bättre bitter aldrig på buren jag rekommenderar det starkt
- Redigerat 2020-12-06 22:51 av Hamster_smulan
#6 Boll är något du aldrig över huvudtaget ska ha din hamster i. Det finns studier som bevisat att hamsterboll ökar hamsterns stress. Utöver det är det inte alls lämpligt att stänga in din hamster utan att den själv kan välja när den ska kliva ur.
Ska man aktivera sin hamster kan man göra det ordentligt med rasthage och lämplig aktivering. Bollen är så långt ifrån lämplig som man kan komma.
Min hamster är kär i hennes boll och tycker om den mer än allt annat
#8 Hur kan du veta att din hamster gillar bollen?
Då om man sätter min hamster på golvet och lägger bollen en bit ifrån så springer hon alltid till bollen
#10 Det betyder inte att din hamster gillar bollen. Och även om din hamster skulle tycka om bollen så gör det inte bollen till en lämplig aktivering.
Hamstrar är utforskare av naturen och kryper in överallt där dom inte ska vara. Om jag öppnar kylskåpsdörren och sätter hamsterns en bit ifrån så kommer den klättra in där också. Det betyder inte per automatik att hamstern nödvändigtvis gillar kylskåpet och än mindre att kylskåpet är lämpligt.
Hamsterbollar är starkt avrått av alla seriösa uppfödare i hamstervärlden. Finns inte en enda vettig uppfödare som skulle säga att bollen tillför något positivt i hamsterns liv. Den kan snarare medföra stress och skador.
Slår bollen i någonting så kan hamstern skada sig. Tassarna kan också fastna i lufthålen. Jag hade lyssnat på Cireea. Hon är en kunnig uppfödare.
Mvh
Mig
#6: nej ingen boll. Det är inte bra.
#10: ta reda på bra fakta som stämmer innan du skriver en massa om hamstrar till andra.
#6: Nu har vi bestämt oss för att inte ha boll av många anledningar (bland annat att det skulle fungera dåligt med hur rummet är), men du har nog rätt i att hon behöver komma ut mer.
Hon gillar i vart fall det nya hjulet på 28 cm, och medans hon fortfarande försöker att ta sig ut ibland sker det inte alls lika ofta. Rummet måste ‘hamstersäkras’ innan hon kan springa fritt och det har varit begränsat med tid till det, så vi har köpt ett hamsterkoppel för att kunna garantera henne lite springa-fritt tid på dagar som det går dåligt att ‘hamstersäkra’.
Tack så mycket för all hjälp, :)
- Redigerat 2020-12-08 21:01 av Hampton
#15: får ni på henne kopplet? Skulle aldrig gå med min, haha
Jag har hört att man inte ska ha hamstrar i koppel då deras kroppar inte är skapta för det utan alldeles för ömtåliga. Det är lätt att man råkar skada hamstern. Rätta mig gärna om jag har fel?
#17: det är säkert så
#17: Jag frågade när hamstern hämtades från uppfödaren, fick varken bu eller bä, bara att ‘man kan ha det om man vill’. Sökte även på ‘koppel’ för ett tag sedan (i Google och på den här sajten), från vad jag läst här verkar det vara blandade åsikter, men har inte sett det behandlas på samma sätt som tex hamstervadd eller Hjul med galler.
För att kopplet ska sitta fast så måste det sättas väldigt hårt för att den inte ska rymma. Drar den lite i kopplet av någon anledning så kan den skada sig. Som sagt finns det delade meningar och det är upp till en själv. Jag hade inte gjort det.
Mvh
Mig
#20: Åh, det låter rimligt. Kan bekräfta att det ligger någonting i det, blev inget med kopplet då det inte gick att få på min flicka på ett sätt som jag tyckte var löst nog.
Skule kunna se det fungera på lugnare hamstrar som bara behöver en 'utifall-att' lina, men min tjej är lite för energisk för det.
- Redigerat 2020-12-09 12:00 av Hampton
Borttaget pga dubbelpsot
- Redigerat 2020-12-09 12:00 av Hampton
Satsa på en bra rastgård tills ni kan fixa rummet 😊
Din hamster har mycket energi!😁
Mina hamstrar nöjer sig med ett Hjul på 28 cm att springa i, springa fritt ute i en lekhage (byggd med delar från ikea) och tugga på tuggleksaker varje kväll när dem är vakna och vill leva livet.