Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteendehamster
Läst 295 ggr
bilbol
0

Tämja en sovande hamster

Hej jag har ett problem jag behöver hjälp med! Jag vet att hamstrar är nattdjur och att de sover större delen av dagen men hur kan jag tämja min hamster när han sover till 23 när jag går och lägger mig och dessutom vägrar komma ut från sitt bo om det inte är kolsvart i rummet och då kan jag ju inte se nåt. Han har tagit godis som jag hållit mellan fingrarna 1 gång men det var kl 2 på natten en gång då jag kommit hem sent vilket inte händer så ofta. Jag har haft han i drygt 2 veckor och ser så många få sina hamstrar tama och jag längtar så men jag känner mig lite hopplös… :( Vad kan jag göra?

Cireea
0

Man kan försöka att försiktigt, på naturlig väg, få hamstern in i en lite annan dygnsrytm för att det ska fungera med utetid, mys och annat.

Här hemma går jag in till hamstrarna vid samma tid varje kväll, cirka 19-20. Då blir det exempelvis Färskmat, genomgång av alla hamstrar för att se så dom är pigga och friska och sedan tid för att ta ut dom som behöver komma ut och kela med dom som är mer intresserad av det.

Efter ett tag hänger dom på automatiskt så fort jag kommer in. Dom kopplar mig med positiva saker såsom god mat, utetid och mys.

Så jag skulle satsa på att göra något liknande med din hamster. Nu har han inte varit där så länge så det kan vara lite kinkigt i början, men efter ett tag brukar dom förstå grejen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

bilbol
0

Har testat lägga lite gurka precis utanför boet och då tar han det men drar med det till boet där han äter det och sen somnar igen. När jag lägger gurkan längre bort vägrar han komma ut men jag hör att han är vaken.

Hamster_smulan
0

Börja med att röra på huset och väcka hen försiktigt kanske ge en godis så gör du det ett tag tro mig det funkar

Cireea
1

#3 Nej, man ska inte vara och röra i deras sovplats över huvudtaget. Det är deras fristad och där ska man låta dom vara ifred.

Rekommenderar dig att läsa på en och två gånger innan du kommer med rekommendationer här på sajten. Hittills har ingenting du skrivit varit grundat i någon som helst fakta utan är rent olämpliga förslag.

• Redigerat 2020-12-06 22:58 av Cireea
Hamster_smulan
0

Ville bara ge ett förslag då det funkar för mig och min hamster är tämjd

Cireea
0

#5 Fortfarande inte att rekommendera bara för att du gjort så. Din hamsters bo är dess fristad. Där låter man hamstern vara.

Hamster_smulan
0

Ok jag tror dig

blåbärskulan
1

#5: men man ska inte göra så. Hade du själv blivit glad om man gjorde så mot dig?

• Redigerat 2020-12-07 16:45 av blåbärskulan