Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: beteendehälsacampbells
Läst 290 ggr
Mlle
2

Campbell-hona ensam kvar

Vi har haft två Campbell-honor sen slutet av maj. De är kullsyskon och födda i slutet av april. Idag var vi tyvärr tvungna att låta avliva den ena hamstern pga vaginalprolaps.

Fruktansvärt ledsamt för hela familjen, men hur tar den kvarvarande hamstersystern det? Skall hon behöva leva ensam resten av sitt (förhoppningsvis långa) liv? Kan/bör man försöka introducera en ung hamster i samma Bur snarast? Borde vi städa rent i buren för att få bort systerns lukt eller är det snarare viktigt att inte allt för mycket ändras på en gång? Något annat att tänka på?

Inget kan ersätta vår förlorade familjemedlem, men vi vill naturligtvis att vår hamstertjej som är kvar skall få det så bra hon bara kan! Så jag är tacksam för alla råd!

• Redigerat 2020-11-22 22:13 av Mlle
Cireea
0

Ni bör testa introducera henne till en ny vän, ja.
Kontakta en seriös uppfödare som kan guida er genom ett köp samt hur ni på bästa sätt kan introducera hamstrarna med varandra.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Mlle
0

#1: Tack för ditt svar!

Mlle
0

#1: Har börjat kontakta uppfödare, men kom på en följdfråga.
Spelar det någon roll hur snart man kan introducera en ny kompis? Blir det svårare ju längre tid det går, dvs ju längre hon är ensam?

Cireea
0

#3 Det kan vara en faktor, men måste inte vara det. Beror ju lite på individen.

blåbärskulan
0

Hur går det för den lille hamstern? Verkar den känna sig ensam? Det gör den nog såklart men jag menar om man märker det utåt sett.

Hade jag varit du hade jag nog försökt hitta en kompis till den. Men man får kanske kolla lite hur den reagerar. Om de trivs med varann eller inte.

• Redigerat 2020-11-24 11:33 av blåbärskulan
Mlle
0

#5: Hon äter, dricker, gräver, boar, kommer upp i handen och verkar vara uppe på nätterna och springa så på så sätt verkar allt ok. Möjligtvis är hon lite mer lättirriterad, rädd och tar till tänderna ibland. Men det är svårt att säga. Vi tycker ju att hon ser ensam ut, men det är ju för att man är van att se dem ihop också.

iAlma
0

Man ska väll bara ha dvärgar ihop som är kullsyskon? Har för mig att dvärgisar som inte är kullsyskon löper större risk att börja slåss.

❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me

❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One

Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma

iAlma
0

Korrekta mig gärna om jag har fel

❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me

❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One

Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma

blåbärskulan
0

Dvärgar ska väl alltid ha en kompis. Men däremot går det inte alltid om de är hybrider.

blåbärskulan
0

#6: okej, ja hon undrar nog var hennes kompis är stackarn.. Ska ni försöka hitta en annan?

Cireea
0

#7 #8 Inte nödvändigtvis. Finns de som inte är syskon som sitter ihop. Beror på individer, hur man introducerar, åldrar etc.

Mlle
0

#10: Ja, idag kom vi hem med två unga hamsterkompisar till henne. Nu håller vi tummarna för att de håller sams alla tre!

blåbärskulan
0

#12: så bra. Hur har hon reagerat på det?

Mlle
0

#13: Det går bra! (Peppar peppar…) Vår ”gamla” hamster sover ibland ihop med någon av de nya och hon verkar tillfreds med tillvaron. De nya är nyfikna krabater som verkar trivas.

Förstår att det kan bli bråk längre fram, men är väldigt glad att vi lyckades få till den här lösningen nu.

blåbärskulan
0

#14: roligt att höra. Hoppas det fortsätter så. Om de är små kanske det inte blir bråk lika lätt som om man hade tagit in en annan vuxen hamster eller har jag fel?