Hamstrar och Corona
Kan hamstrar få Corona? Jag googlade lite och hittade inget belägg för det precis, men man kanske inte vet så mycket om det ännu. Är ni oroliga för att smitta era hamstrar om ni skulle få Corona? Jag har ingen annan som kan ta hand om min hamster i så fall så jag måste ju hantera hennes Bur, mat och vatten ändå. Men om man har munskydd och engångshandskar kanske det går bra?
Har för mig att dom kan få det eller bära det, men är lite osäker på den frågan faktiskt. Sedan vet jag inte hur corona ter sig på hamstrar, alltså hur pass allvarligt det blir för dom. Går nog söka lite på engelska om man vill forska vidare i det, då får man bättre resultat än på svenska.
Jag är inte rädd för att smitta någon av mina hamstrar om jag skulle få corona, är man noga med att tvätta händerna innan och tar på sig en mask samt handskar innan hantering går det nog fint.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ja, hamstrar kan smittas med det nya coronaviruset. Man har till och med använt hamstrar i djurförsök för att studera smittspridning.
https://www.nyteknik.se/innovation/munskydd-minskar-smittrisk-i-hamsterforsok-6995565
Tyvärr står det ingenting om hur sjuka hamstrarna blev.
#2 Tack! Då mindes jag inte helt fel alltså.
Vill man läsa hela studien så finns den i länken nedan.
https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa644/5848814
Ja, dem kan mycket väl bli smittade, vilket jag oroar mig för ständigt! Jag läste i en bok om hamstrar att dem till o med kan bli smittade av förskylning men jag är inte helt säker då information i böcker ofta är utdaterad.
#5 Stämmer inte att hamstrar kan bli smittade av en vanlig förkylning.
okej skönt att höra
#6 Det har jag alltid trott att de kan! 🙈 Jag har hört att man ska vara väldigt försiktig kring sin hamster om man är förkyld för att de kan bli smittade, men då kan de alltså inte det? Det är kanske skillnad på människoförkylning och hamsterförkylning? 😅 För de blir lätt förkylda väl, om de typ står i drag och så?
#8 Precis, hamstrar kan lätt bli förkylda om de står i drag eller fukt. Men det är något helt annat än vår vanliga förkylning. Människans förkylning är inte en zoonos och kan därmed inte överföras till dina husdjur 🙂
#9 Ahaa 💡 Nej, man brukar ju aldrig prata om att vi kan smitta några andra husdjur med vår förkylning så då borde det ju gälla hamstrar också 😆 Jag har inte tänkt så långt 🙈
- Redigerat 2021-01-05 17:20 av Meraxes
#9: Det lät väldigt intressant! Finns det någon sida där man kan läsa mer om det?
#11 Zoonoser finns att läsa om på SVAs hemsida.
Tack för tips, ska kolla med en gång!