Hamster uppfödning
Hej hej jag har två små hamster killar😃och funderar på att köpa en liten tjej för at strata en liten uppfödning, nån som tror detta kan funka kan köpa Budget saker mm men har allt som behövs. Vad måste man som uppfödare göra måste man vara medlem någon stans och måste man röra ungarna?
Till att börja med, har dina hanar stamtavla? Vilken art är dom?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#0: vad menar du med om man måste röra ungarna? Det vill man väl? Eller? Kan ju vara bra att göra dem tama så de är vana vid att hanteras om andra ska ta hand om dem senare.
#0: Om du ska starta uppfödning är det bra om dina djur har stamtavlor. Men det antar jag de har? Så de inte är köpta från djuraffär tex.
Köpa budgetsaker? Om man ska ha en uppfödning får man nog vara beredd på att det kostar en del. Tycker inte man ska köpa det billigaste som finns till djuren. Utan man ska köpa saker som de mår bra av. Sedan är det ju även bra att ha lite pengar över om man skulle behöva till veterinär med djuren.
Du får också vara beredd på att ungarna kanske inte kan säljas. Om ingen vill ha dem tex ska du kunna ta hand om dem med.
Så det krävs ju en del pengar, tid och kärlek för att ta hand om så många djur. Mycket att tänka på.
Men kul att du funderar på att starta uppfödning iallafall. Men som sagt, hoppas de har stamtavla. Och skippa budgetsaker. Djur är värda de bästa sakerna som finns att köpa. Enligt mig. Bra mat osv.
#4: ja så klart men med Budget saker menas liksom husen som inte kostar 200kr utan kanske dom som kostar 49kr, och mina hamstrar är köpta hos en uppfödare men har ingen stamtavla för det fick jag ingen. Att röra ungarna menar jag när dom är som minst då jag tänker att dom inte ska röras men dom kanske behöver kollas så alla mår bra. Maten har jag redan och allt sånt tack för svaret! Mvh Tilla
#1: dom är ryskvinter vit dvärghamster men fick ingen stamtavla ingen nämnde det.
#6 Utan stamtavla räknas de som hybrider. Hybrider ska man inte avla på. Hör med uppfödaren om att få en stamtavla.
Mvh
Mig
#6 Om det inte finns någon stamtavla som du kan få från uppfödaren så är det tyvärr hybrider och då bör du avstå från att avla på dessa djur. Då kan du istället se efter lämpliga djur från en seriös uppfödare som för stamtavla på sina djur.
Angående Budget så går det absolut att köpa billigare tillbehör, kolla exempelvis Zooplus, VetZoo, Zoo.se och liknande sidor. Billigare online än direkt i djurbutiken.
Dock får man räkna med stora kostnader, avel är ingenting du går plus på. Du går snarare back med väldigt många tusen. Det är mat, Bottenmaterial, extraburar, eventuella veterinärbesök (kan skena iväg fort, allra helst om det är akuttid), Färskmat, tillbehör etc etc.
Vad är ditt mål med aveln?
Tänker du bli registrerad uppfödare i någon förening?
Det finns två föreningar, SHF och SHS.
Rekommenderar dig att läsa på och bli medlem i den förening som du tycker känns bäst för dig. Sedan bör du se om du kan hitta en uppfödare som vill vara din mentor, vilket är guld värt som ny uppfödare.
Hur pass påläst är du kring genetiken?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck