Vilken hamster passar oss?
Hej!
Vi planerar att skaffa en hamster, det skulle bli våran första. Vi har förut haft marsvin och har nu katt och hund.
Jag funderar på om dvärghamster eller guldhamster passar oss bäst.
Dottern som är 11 år skulle nog ha lättare att hantera en guldhamster eftersom den är större och lugnare(?). Men som jag förstått det så sover de längre på dagarna gentemot dvärghamstern som kan vakna till några gånger per dag?
Jag skulle uppskatta dvärghamster eftersom man oftast ska ha 2, jag tycker om att observera djurens liv och beteende medans dottern mer vill kunna hålla djuret.
Vad skulle ni rekommendera till oss?
Sen har jag även en burfråga. Vi har möjlighet att få ett akvarium gratis men det är bara 60*30cm och även om det är lagligt så känns det litet, eller?
- Redigerat 2020-11-09 21:58 av Cireea
Angående dygnsrytm så skulle jag säga att det delvis stämmer att dvärgar är vakna en del på dagen, dock beror ju det lite på vilken typ av dvärghamster och mycket mer så beror det på hur dom är som individer.
Min vintervita hane jag hade sov exempelvis mest hela dagen och kom upp rätt sent, precis som mina guldhamstrar. Sen har jag haft guldhamstrar som både vaknat sent och andra som vaknat tidigt.
Mycket beror nog också på var i huset dom står. Är buren på en central plats, som exempelvis tvrummet, brukar dygnsrytmen oavsett art vara någorlunda "vettig".
Läs på om alla arter och se vad ni faller för utöver dygnsrytm 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack för svar!
Ja jag läser på för fullt😅
Det lutar åt en guldhamster eftersom den känns mer lätthanterlig. Men inget är bestämt än.
En till burfråga…. Finns det risk att en hamster gnager hål på en plastback som till exempel Ikeas Samla? Ytan är ju slät och det finns ju inget att få tag i och gnaga på.
Måste man ha en 130l eller räcker det med en annan plastback med måtten 70*40?
#2: Det är ju bättre ju större Bur du har. Skaffa en detolfbur annars.
Jag skulle gärna ha en detolf men jag har tyvärr inte plats med det.
#4: många hamsterägare här och på yt använder om inte samla så något liknande till sina hamstrar och det verkar funka bra för dom. Om du är orolig att de ska gnaga dig ut så skulle jag(lekman med hamster, van vid större djur så som hund, katy och häst) rekomendera att förebygga. Detta görs genom att du ger många leksaker aty tugga på men även lite gott så de har något att fistraherad med. Utöver detta skulle jag rekomendera så mycket utetid du kan ge den lille samt mycket hjärngympa, typ göm godis i en godisboll, toarulle etc etc. Med djur så är dey i lag lättare att distrahera och avleda än att avbryta ett beteende.
Ber om ursäkt för alla stavfel, kan inte skriva på mobil för att rädda mitt livXD
Okej, vet bara att jag hade en stor dunabur och min guldhamster trivdes inte antagligen för den var för liten.
Så du är beredd på det menar jag, att den kanske inte trivs om buren är för liten. Vet inte hur det är med dvärgar. De kanske kan vara i mindre burar. Tycker dock att de med borde ha stora. Men du förstår nog hur jag menar.
Hon klättrade bara på väggarna hela tiden. Man fick inte plats med så mkt saker heller…
#5: Bra tips👍 Jag är också mer van vid lite större djur så som hund och katt, förutom marsvinen då. Håller med om att avleda är bra.
#7: ja jag vill ha så stort jag kan få tag i, men 160cm som en detolf är är tyvärr för långt för att jag ska få plats. Annars är det jättefina att göra burar av. Och roliga att inreda eftersom det får plats med så mycket.
Vad är minsta mått tycker du för en guldhamster? Bara hjulet tar ju mycket plats.
Jag kom på att jag ju har kvar delar av marsvinsburen som jag byggde själv, jag kanske kan göra något utan den.
Den var gjord i trä och plexiskivor och sen klädde jag insidan med vaxduk. Hur gör man med insidan för en hamster? Har man bara trä där eller bör den kläs in?
#11 Rent trä är en dålig idé tycker jag då det snabbt kan bli problem när trä kommer i kontakt med urin. Ser även problem om hamstern börjar gnaga på träet. Tänker att du kan klä in med en vaxduk eller kanske plexiglas för att minimera riskerna.
Angående samla som Bur, under alla år som jag avlat så har jag haft en (1) hamster som gnagt hål på buren. Och då har jag haft närmare 200 hamstrar. Är man orolig kan man alltid köpa ett akvarium, brukar finnas billigt på Blocket eller på Facebooks köp/sälj-grupper.
#12: Det är målat men kanske blir förstört ändå. Plus att det kanske är farligt om hamstern gnager på målarfärg? Med marsvinen skulle den iaf ha blivit förstört utan vaxduk men de har ju mindre strö än hamstrar.
Vågar man ha vaxduk till hamster? Jag läste någonstans att hamstern kanske gnager sönder vaxduken, det gjorde aldrig mina marsvin.
Är 70*40cm ett bra mått eller ska man ha större? Jag har hittat en plastback med det måttet här i stan. Jag har 40 mil till närmsta Ikea så en Samla känns lite långt bort.
Marsvinsburen var 15075 tror jag så om jag gör av den kan jag göra större än 7040.
#12: håller även koll på blocket efter akvarium men det har inte dykt upp något i närheten än.
Det stod såhär om hur stort buren måshe vara för en guldhamster:
"Enligt Jordbruksverkets föreskrifter om smådjurshållning, L80, ska en guldhamster ha en minsta yta på 0,12 kvadratmeter med en kortaste sida på minst 25 cm och minsta höjd på 20 cm."
Källa: http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster/bur-och-inredning-18550627
Så din Bur är ju inte för liten då. Men som sagt ju större desto bättre. Den gamla buren du hade till marsvinen skulle säkert funka jättebra! Eller ett akvarium då. Plastbacken går väl också, det är bara jag som tycker att det är lite trist på nåt sätt, hamstern ser ju inte ut från den.
#13 Beror helt på vad det är för färg du har. Färg som är säker för barn är säker för hamstrar också. Klart dom kan tugga i sig vaxduken, men vet att andra löst det så i sina träburar. 🙂
Angående det klassiska uttrycket "ju större desto bättre" så skulle jag säga att det är väldigt individuellt. Större är nödvändigtvis inte bättre. En del hamstrar klarar inte av för stora burar då det bara bidrar till stress. Så där måste man vara uppmärksam på hur hamstern reagerar på burens storlek och då ordna mindre om det behövs.
Jag hade en enorm Bur hemma ett tag och där var det nästan ingen som trivdes hur mycket jag än berikade buren. Det var helt enkelt för stort och det blev bara ett stressmoment. Var bara en enda hamster som trivdes i den buren och det var en ca 300g hona, vilket är en riktigt stor guldhamster.
#15: Om jag ska använda den gamla marsvinsburen så måste jag kapa den för får inte plats med en så stor längre.
Ja både akvariumet på 6030 som jag har tillgång till och plastbacken på 7040 är ju lagliga men iaf akvariumet känns litet….
Jag måste fundera. Jag har ju tid, jag är bara i planeringsstadiet än
#16: ja jag får sätta vaxduk om det är så att jag använder den buren. Men en plastback blir ju smidigare att flytta så jag måste fundera. Det kanske dyker upp något på blocket.
#17 Förstår dig absolut, lagligt betyder ju inte automatiskt att det är bra. Dom lagliga måtten för hamster är fruktansvärt litet, inte större än en skokartong. Så jag förstår absolut hur du resonerar.
Har du Biltema i närheten? Eller DollarStore? Dom har båda plastbackar som är av bra storlek. Biltemas kostar väl runt 300-någonting så det är ju dyrare än IKEAs, men inte överdrivet kostsamt. Det enda som är viktigt att tänka på är att sätta ordentligt med ventilering i locket, skär ut ett hål och sätt nät (bra nät med mindre masker finns på Jula)
#17: hmm, en dunabur då? :)
#19: Ja Dollarstore har jag ganska nära, ska kolla där. Ska även kolla Rusta och Jysk.
Jag har kollat på bilder på en massa burar gjorda av plastback så jag har fått idéer om hur man gör lufthål:) De locken känns kattsäkra också.
#20: Har du någon koll på hur stor den största är?
#21 Har inte sett något passande hos varken Rusta eller Jysk tidigare. Tror dom största där är cirka 70 liter eller något, och det är ju inte optimalt.
Angående Duna så finns det visserligen en på cirka en meter som är lämplig. Dock är det ju dyra burar och gnags ofta hål i (främst vid hålet för vattenflaskan, hålen vid fästen eller nertill på botten).
- Redigerat 2020-11-09 21:59 av Cireea
#23: Ja jag kollade på deras hemsidor och den största jag kunde hitta var nog 72*40, 70 liter. Jag får kolla på Dollar sen när jag har ärenden åt det hållet.
Googlade Dunaburar och den på ca 1m kostar 1000kr och om man måste beställa så tillkommer frakt på ca 500kr på de sidor jag kollade. Så det blir en dyr Bur.
Sen måste jag ju hitta en hamster också😅 Just nu lutar det åt att hitta en omplacering från tex Blocket. Tycker ni då att man ska kolla på hur just den individen är hos sina nuvarande ägare eller ska man även tänka på dens bakgrund?
Jag skulle gärna köpa en unge från en uppfödare men det verkar ont om dem här i Norrbotten.
#24 Synd att jag inte bor kvar uppe i norr, då hade jag kunnat hjälpa.
Var i Norrbotten bor du?
Jag tänker att en omplacering kan vara fint, finns många som söker nya hem. Vid omplacering är väl inte bakgrunden det viktigaste. Var hamstern kommer ifrån ursprungligen är väl snarare viktigt om man väljer att köpa en bebis, då bör man se till att djuret kommer från en bra uppfödare.
#26 Aha! Dit har jag sålt hamstrar några gånger genom åren, haha!
Om du vill köpa av uppfödare så finns det i Umeå och Lycksele. Frakt brukar gå att lösa om man är villig att kika på det. 😊
Annars är det ju lika fint att köpa en omplacering. Dom behöver ju också kärleksfulla hem tänker jag.
#27: ja just nu lutar det åt en omplacering, beroende på vad som dyker upp förstås. Men kanske får vidga mina vyer till Västerbotten också då. Transport kanske kan lösa sig, fast jag antar att läget med Corona försvårar det lite nu när man helst inte ska resa i onödan.
#28 Ja så kan det givetvis vara. Det var jag tyvärr inte då jag inte är aktiv där uppe längre, så vet inte riktigt hur läget ser ut.
Om det i framtiden är så att du vill ha från uppfödare och det råkar klaffa att jag åker upp till Norrland, har ju familj där så vi åker ett par gånger per år i vanliga fall, så kan jag alltid hjälpa med frakt i alla fall 🥰
#29: Tack det var jättesnällt😊 Jag skulle ju helst köpa från uppfödare men jag tänker att en omplacering antagligen kommer kunna vara det som blir aktuellt denna gång. Och det kommer säkert blir jättebra det med😊 Men det är ju något speciellt med att få en unge och vara med från start.
Är lite orolig över att ta en vuxen omplacering eftersom de lever såpass kort tid.
#30 Jag tror det kommer bli jättebra med en omplacering. Det dyker väldigt ofta upp hamstrar som inte är mer än 3-4 månader gamla så jag tror absolut att du kan hitta en yngre omplacering.
Om du inte har bråttom så lär det dyka upp en del efter jul, brukar bli så när julklappen inte är "rolig" längre. 😔
#31: Ja tyvärr så ligger det nog en hel del sanning i det😏
Jag har inte bråttom, det viktigaste är att det känns rätt.