Hamstermat
Jag ska skaffa en guldhamster och håller såklart på att läsa massor just nu! Jag är lite nervös över det här med maten, så att hamstern får i sig alla nödvändiga näringsämnen och så. Har ni tips på riktigt bra fröblandningar som innehåller allt hamstern behöver? Helst som man får tag på enkelt, t ex i djuraffär. Jag känner mig inte tillräckligt kunnig för att blanda en egen.
Och Färskmat, jag har läst att de bara ska få det typ 2-3 gånger i veckan? Köper ni ekologiska grönsaker (med tanke på besprutning och så) eller räcker det att skölja dem noga? Och hur är det med protein: om man har en bra fröblandning, får hamstern i sig allt protein den behöver då? Typ genom mjölmaskar t ex.
Tack på förhand!
- Redigerat 2020-10-30 21:43 av Cireea
Bunny Hamsterdröm på Zooplus är ett av de bästa färdiga fodren på marknaden. Så den rekommenderar jag. En del ger pellets men det är jag inget fan av på grund av att det inte ger hamstern möjlighet att utföra det naturliga behovet att skala fröer.
Angående Färskmat så ger jag cirka 3 gånger i veckan, varierat så man inte ger för mycket av en sak. Jag köper inte alltid ekologiskt, men sköljer alltid noga av grönsaker innan användning. Du kan även köpa frysta grönsaker.
Om du har ett bra Foder med bra värde för protein så måste man inte ge protein utöver det. Men det blir ju lite extra protein ändå om man ger Färskmat såsom ärtor, ägg eller nötfärs för att nämna några exempel.
Det viktigaste är ett bra basfoder som har rätt värden. Färskmaten ska bara vara något extra gott på sidan av. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Tack så mycket för svar!
Behöver man koka de frysta grönsakerna först eller räcker det att tina dem? Och hur mycket Färskmat ger man åt gången ungefär? Räcker det med typ en ärta? Det känns som att de där små gullepluttarna inte orkar äta så mycket x)
- Redigerat 2020-10-30 21:36 av Meraxes
#2 Jag har kört på max två ärtor åt gången men vet att många ger mycket mer. Då är risken att de missar att äta av basfödan. Så ge lite om du ska ge.
Mvh
Mig
#2 Jag brukar oftast bara tina frysta grönsaker.
Angående mängd är det svårt att säga, men inga jättemängder. Exempelvis ger jag pluttar med köttfärs som är stor som min tumnagel ungefär (kanske något större då jag har små fingrar). Ger jag ärtor så ger jag kanske 3 stycken.
Ger man av flera saker kan man dra ned mängden av varje sort ytterligare.
Tog mig förresten friheten att sätta ett par etiketter för ditt inlägg så det blir öronmärkt. Läsa gärna DETTA INLÄGG om etiketter inför framtida inlägg. 🥰
- Redigerat 2020-10-30 21:42 av Cireea
Tack igen för svar!
Om man behöver vänja hamstern av med ett basfoder (om den ätit ngt annat innan den kommer till mig) hur snabbt ska man göra det? Jag är nervös för det här med wet tail, är det vanligt att de får det? Och behöver man även vänja dem vid färskfoder gradvis eller är det så små mängder man ger ändå att det inte spelar någon roll?
#5 Wet tail är vanligast hos djur från djuraffär. Var nog längesen jag hört om wet tail hos djur från uppfödare.
Köper du från en seriös uppfödare kommer du få med dig övergångsfoder, jag brukar fasa över mina på några dagar och det har alltid gått fint. Oftast är flera av ingredienserna samma i båda fodret (exempelvis frön) och då blir det inte så mycket att fasa över.
Kommer din blivande hamster från en seriösa uppfödare kommer hamstern dessutom vara van vid Färskmat, så det är inget man behöver vänja dom vid.
#5 Okej!
Jag kom på lite mer matrelaterade frågor:
- Har hamstrar lätt för att bli tjocka? För de ska alltid ha fri tillgång till fröblandning väl? Men om man t ex sprider ut mat i bottenmaterialet som aktivering plus har fri tillgång på mat i en skål kan det ju bli lite svårt att hålla reda på hur mycket mat hamstern äter.
- Vad kan man diska skålar och leksaker med? Grumme diskmedel?
- Finns det några kartonger som är giftiga/dåliga för hamstrar om de gnager på dem? Jag har börjat spara på mig skokartonger, papperspåsar, hushållspappersrullar och en sån där kartong som det varit ett sexpack coca cola i eftersom jag tänkte göra lite egna leksaker att ha i rasthagen.
#7 Missade ditt svar i denna tråd, nu har du ju gjort en egen tråd för fråga 2 och 3 så jag svarar på din första fråga.
Hamstrar nöjesäter inte såsom andra djur kan göra. Självklart kan dom bli överviktig, men då beror det oftast på att du som ägare ger Foder med fel näringsinnehåll (exempelvis väldigt fett foder) alternativt att du ger alldeles för fet Färskmat. 🙂
#8 Okej, vad bra att de inte proppar i sig xD Jag försöker lära mig om hamsterns näringsbehov och så (en hel vetenskap!) och stötte på ett Foder som jag tyckte verkade innehålla typ bara socker och fett: Bello Lyxblandning utan pellets för gnagare. Jag hittar inte exakt den påsen på nätet nu så kan inte länka till den men påsen jag såg i djuraffären innehåller solrosfrö, majsflakes, vetepuffar, ärtflakes, bönplattor, röda och gröna kroketter, morotsflis, russin och torkade bananchips (jag kan ha glömt något). Känns som att denna blandning är mest som godis eller har jag fel? Hamstrarna i djuraffären äter tydligen pellets som basfoder och så den här Bello Lyxblandningen som komplement för att de ska få skala fröer och så. Men känns som att det mest är socker i (speciellt för dvärgar?)?
Som sagt, jag kan ha helt fel (förmodligen har jag det) men försöker som sagt lära mig och frågar för att se om jag är på rätt spår eller ej.
#0: Brit hamsterroder från djuraffären.
Min hamster är van vid Brit hamsterfoder (pellets) sen innan så jag fortsätter att ge henne det, men jag vill att hon ska få fröblandning också för att hon ska kunna skala frön och så. Jag har beställt hem Bunny Hamsterdröm som jag ska börja ge henne kombinerat med pelletsen. Hur sakta ska man vänja henne vid fröblandningen? Kan man ge några frön om dagen till att börja med eller ska man ge några frön några gånger i veckan bara? Jag vill inte att hon ska bli dålig i magen.
Tänk bara på att om du ger två olika Foder kan det rubba näringsintaget eftersom dom har olika värden och innehåll. Jag hade satsat på ett Foder.
Fasar man över så kan man börja med att ge 2/3 av gamla och 1/3 av nya. Efter några dagar ökar man det nya ytterligare. Några dagar efter det bör man kunna fasa över helt.
Jaha okej det tänkte jag inte på 🤦🏼♀️ Då fortsätter jag med bara pelletsen. Men kan hon få något enstaka frö typ två gånger i veckan? Eller en mjölmask eller nåt? Alltså extremt lite av fröblandningen åt gången, bara som lite variation i kosten? Typ 2-3 frön bara? Eller rubbar det också näringsintaget?
- Redigerat 2020-11-16 00:38 av Meraxes
#14 Jag hade istället satsat på att ge fröblandningen och skippat pellets. Jag föredrar att låta hamstrarna få utlopp för sina naturliga beteenden.
#15 Okej! Så när man fasar över gör man det under typ en veckas tid eller längre? Det känns lite läskigt att byta Foder eftersom jag är rädd att hon ska bli dålig i magen men det är ju såklart bättre med fröblandning! Jag har köpt Bunny DvärghamsterDröm Expert men råkade nog köpa fel, skulle kanske köpt Basic istället?
#16 Ja en vecka låter som en rimlig tid. Själv tycker jag inte att hamstrar är så känsliga vid foderbyten som folk alltid sagt, har själv aldrig upplevt att en hamster blivit dålig när jag fasat över. Och då fasar jag över varje gång jag köper in ett nytt djur, vilket händer flera gånger om året.
Dom djur jag sålt har heller aldrig blivit dålig i magen vid foderbyten hos andra uppfödare eller köpare. Så jag tror inte du behöver oroa dig.
Expert går utmärkt att ge, det är den "bättre" versionen av Basic. Den ska vara utan pellets helt och hållet om jag inte missminner mig helt.
Vad bra! Ja, det står att den är utan pellets! Jag läste i ett av kundomdömena på zooplus att Expert är lite lågt i fibrer och protein (vet inte om det stämmer, kanske var den personens åsikt bara?) men det kan man kanske avhjälpa genom att ge broccoli eller ärtor eller nåt några gånger i veckan? Eller så kanske man inte behöver ge något extra utöver Expert?
#18 Proteinet är bra. Fibrer är ändå inte helt dåligt, det är ändå 7% vilket är mer än många andra Foder. En bit broccoli i veckan hjälper med den där sista procenten. Så det är inget att oroa sig för.
Lite Färskmat varje vecka kan man ge oavsett Foder, det är alltid ett bra komplement bara för att ge något litet extra. Men inte varje dag, runt 2-3 gånger räcker gott och väl. 🙂
#19 Vad bra, då börjar jag fasa över till Expert så fort jag fått hem påsen ☺️ Under tiden får jag fortsätta gömma hennes pellets på lite olika ställen i buren så att hon i alla fall får leta lite efter maten!
Tack så jättemycket för dina svar, jag uppskattar verkligen att du hjälper mig!
#20 Inga som helst problem, det är bara kul att hjälpa till 😊
Sen när jag börjar ge DvärghamsterDröm Expert, är det nåt man bör tänka på att ge lite mindre av? Jag tänker t ex på mjölmaskar som väl innehåller ganska mycket fett? Eller kan man bara ge fodret som det är utan att tänka på hur mycket av varje ingrediens som hamstern får varje dag?
Och hur mycket av foderblandningen ger man per dag? Jag hörde nånstans 2 matskedar varannan dag men tror att det gällde guldhamster…
Hamstrar ska ha fri tillgång till sitt Foder och det är bara ge det som det är utan att välja ut specifika delar att ge mer eller mindre av.
Man ger inte portioner till hamstrar som med andra djur. Dom ska alltid ha fri tillgång då deras ämnesomsättning är snabbare än exempelvis en människa. Det vill säga att dom äter betydligt oftare. Dock nöjesäter inte hamstrar, så man behöver inte oroa sig att dom äter bara för att äta.
Jag brukar fylla på fulla matskålar och sen håller jag koll på deras matförråd och fyller på utifrån det. Du behöver alltså inte alltid ha mat i själva skålen då matförrådet också är "fri tillgång". Huvudsaken är att det alltid finns gott om mat i buren så hamstern kan äta när det behövs.
Okej då har jag gjort rätt hittills med pelletsen för har sett till att hon alltid har mat i buren 😊 Har läst lite olika nämligen, ibland att de ska ha fri tillgång och ibland att de ska äta upp allt innan de får mer. Ville bara dubbelkolla så att jag inte övermatar henne.
Väldigt många frågor jag har 🙈 Men jag är väl lite överväldigad just nu av det fina lilla livet som jag har ansvar för. Jag vill göra det bästa för henne ❤️
#24 Anledningen till att man säger att hamstern ska äta upp allt innan man ger nytt är för att dom inte ska kunna välja ut det godaste och lämna det mindre goda. Detta gäller såklart enbart fröblandningar och inte pellets.
Men så länge du har lite koll och fyller på när det börjar ta slut så är det inga problem. 🙂Då får man hålla ett öga på både matskål och matförråd.