Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhälsahamsterburar
Läst 633 ggr
Novarex0407.
0

Jord i hamsterbur

Hej! Jag har nyligen skaffat hamster för andra gången men har nu bestämt mig för att ge hamstern en mer naturlig Bur. Jag har kollat på många olika förslag och har nu bestämt mig för att ha jord i buren dock är den enda jorden jag har ”jord med långtidsgödning” är den säker för hamstrar? Eller är det bättre att vänta på bättre jord??
Tacksam för svar

Cireea
1

Tänkte du ha jord i hela buren?

Anledningen att jag frågar är då folk testat sånt här förr och det slutar aldrig bra. Jorden börjar lätt damma om den inte hålls lite fuktig och då kan det irritera hamsterns luftvägar, men blir den fuktig kan det istället orsaka problem för hamstern i form av förkylning samt att det lätt börjar mögla.

Jorden du ska använda är utan gödsel.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Novarex0407.
0

#1: jag har spån i nästan hela buren, jag har också en del med Sand men tänkte ha jord som jag kunde gömma hans tunnel i.

Cireea
0

#2 Kutterspån?

Jag skulle ge förslaget med en jordlåda, alltså inte jord direkt på botten. Det blir på så sätt lättare att kunna underhålla jorden, samt ta bort om det blir mögligt eller för dammigt. 🙂

Novarex0407.
0

#3: Jag använder ett mer grovare spån som min hamster verkar tycka om mer än kutterspån, tanker var att jag skulle använda en jordlåda men blev mest förvirrad över vilken typ av jord. Min pappa sa att långtidsgödning bara betydde att det var en mer näringsrik typ av jord därför var jag mest nyfiken om den typen av jord är säker för min lilla vän.

Cireea
0

#4 Okej, frågade om bottenmaterialet mest då kutterspån ska undvikas. All typ av Bottenmaterial från barrträd ska man inte använda.

Jag kan dock inte svara på om den jorden du har är lämplig. Jag skulle väl kört på så neutralt som möjligt.

Novarex0407.
0

#5: Okej! Vi ska ut och köpa bättre jord imorgon än så länge trivs han i den nya buren, vi får se vad han tycker om jorden imorgon! Tack så mycket för alla bra svaren!