Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteende
Läst 244 ggr
[Hamstermamma01]
0

Rädd hamster

Är det normalt att min hamster från uppfödare är så livrädd för mig? Han ska ju varit van vid Människor sedan han var väldigt liten. Jag förstår att jag inte är samma person som han är van vid, men han vågar nästan inte ens lukta på min hand när jag hållit på med honom i fyra dagar. Borde jag vara orolig? Han är så rädd

Cireea
0

Även om en hamster är van hantering hos uppfödaren så är det helt enkelt så att vissa individer tar en flytt hårt, och då måste man ha tålamod. Alla hamstrar är enskilda individer och jag tror många glömmer bort att alla inte är likadana, oavsett om dom behandlats lika och fått lika mycket uppmärksamhet och hantering hos uppfödaren.

Sen finns det givetvis andra saker som spelar in också såsom temperament och psyke hos föräldrar samt längre bak i ledet. Har du pratat med uppfödaren? Kollat hur andra syskon är? Hur föräldrarna var som små etc?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

kinggangsta
0

När fick du hem honom, och började du hantera honom direkt efter du kom hem med han? En hamster bör lämnas ifred i några dagar (3-5 dagar) efter du precis kommit hem med den, så den får utforska sitt nya hem ifred och göra sig bekväm. Flytt är otroligt stressigt för hamstrar då de inte vet vad exakt det är som händer.
Även om en hamster är handtam och uppfödaren handskas mycket med den så kan det fortfarande ta ett tag innan den vänjer sig vid dig som ny ägare. Alla hamstrar är olika såklart och en del vänjer sig mycket snabbare än andra.
Börja med att bara ha din hand i hans Bur utan att göra något. Spelar ingen roll om du har handflatan ner eller upp, låt han bara få sniffa på dig och vänja sig vid din lukt och dig. Plocka aldrig upp honom om han inte självmant går upp på din hand, det kan ta ett bra tag (ibland veckor) för vissa hamstrar innan de känner sig bekväma nog att sitta i din hand. Du kan testa att locka med lite godis i handen, se bara till att du sitter stilla och låter han klättra upp själv. Jag tvättar alltid händerna innan jag handskas med hamstrar så att jag inte luktar mat efter middagen och så de alltid känner igen min lukt.
Det hjälper också att ofta prata medans du är i samma rum som han, så han vänjer sig vid din röst.

Om du redan gjort detta eller det inte fungerar, eller om du oroar dig att kan vara något annat hans rädsla beror på, så kontakta uppfödaren och hör med de.

[Hamster tjejen]
0

#0: jag har också köpt mina från uppfödare. Dem var också super rädda, men jag tämjde dem. Inget att oroa sig för. Jag misstänker bara att dem inte har fått så mycket sällskap av uppfödarna 🙂

Cireea
3

#3 Oseriös uppfödare har du dock köpt ifrån.
En seriös uppfödare hanterar sina hamstrar dagligen från 2 veckors ålder, sen påverkar flytten alla hamstrar olika vilket också gör att vissa blir hariga oavsett hur mycket "sällskap" dom fått från uppfödaren. Så den slutsatsen du drar där är felaktig.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck