Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamstertillbehör
Läst 634 ggr
nemo0000
2020-09-23 00:32
0

Springboll

Hej. Tänkte kolla om jag kan använda samma springboll till dvärghamster som jag haft till guldhamster? Eller blir det för stor boll åt dvärg? Vet att många säger att man inte ska använda boll men jag testar och ser hur min hamster beter sig i den. Min förra hamster gillade den. Sen finns det ju hamstrar som inte gillar den pga stress osv så det vet jag redan:)

• Redigerat 2021-01-05 16:59 av Cireea
Cireea
2020-09-23 01:22
4

Hur vet du att hamstern gillar den? Hur kan du avgöra det?

Bara för att hamstern klättrar in i den så betyder det inte att hamstern per automatik gillar bollen. Hamstrar är nyfikna djur och utforskar gärna. Jag vet att 9 av 10 hamstrar skulle klättra in i ett kylskåp också, men inte tycker dom om kylskåpet för det. Dom gillar bara äventyret.

Det låter hårt, men det här är en diskussion som är otroligt inflammerad och jag kan inte förstå hur man vill stänga in sitt djur i en liten boll som inte bara är ett stressmoment utan som även är osäker för hamstern.

Jag vet till och med att det ska finnas en studie som visar ett högt stressbeteende efter att hamstern kommit ut ur en boll. Kan vara värt att ha i åtanke innan man stoppar in en hamster i en boll.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

kinggangsta
2020-09-23 20:06
2

Bollar är extremt farliga för mer än bara "stress". Det finns inte tillräckligt med ventilation i de för att de ska kunna andas normalt (testa själv att springa runt med ett sugrör i munnen att andas genom), och de små ventilationshålen i bollen är en björnfälla som kommer leda till brutna små hamster tår.

Nej, din dvärghamster kommer inte gilla bollen och det gjorde aldrig din guldhamster heller. Om du vill att de ska få springa runt på golvet så fixa en lekhage istället. Det finns att köpa galler man sätter upp som väggar, utfällningsbara i tyg, eller så kan du göra som mig och ta en stor kartonglåda, skära bort så det är öppet i "taket" och lägga ner en badrumsmatta eller handduk så det är mjukt att springa på. Din hamster kommer uppskatta det så mycket mer och då kan du faktiskt kela med den istället för en hård plastboll.

• Redigerat 2020-09-23 20:12 av kinggangsta
blåbärskulan
2020-09-24 14:02
0

Nej använd inte boll. Likaså Hjul med sånt nät i som tassarna kan fastna i. Eller hamstervadd som inte heller ska vara bra har jag läst.

Varför säljs ens saker som inte är bra för hamstrarna, egentligen? Som nybörjare är det ju inte lätt att veta.

Jillyana
2020-09-24 17:56
0

#3: pengar, företag drivs för atttjäna pengar. Tyvärr är det få företag dom genuint har djurens bästa som intresse. Och de få som har det är svindyra :/

nemo0000
2020-09-24 19:23
1

#1: det är sant! Förstår nu hur dum jag låter som säger att den trivdes.. men men har fixat ännu mer staket nu så har en hage som är över hela rummet typ. Även skaffat ett akvarium så nu verkar han lugnare:) men tack svar ska inte använda boll

nemo0000
2020-09-24 19:29
0

#3: har platshjul till honom och förstår nu hur dumt av mig att ens tänka använda boll.

Förmodligen finns det fortfarande hamsterboll bara för att företag ska tjäna pengar. Hade det varit hund/katt boll hade det varit olagligt. Nu låter jag som dubbelmoral men förstår nu varför man absolut inte ska använda boll! Tack för svar:)

• Redigerat 2020-09-24 19:31 av nemo0000
blåbärskulan
2020-09-24 20:06
0

Så tråkigt att djuraffärer ska sälja sådana saker iallafall. Man blir lika irriterad varje gång. Hoppas de slutar sälja sådana saker snart.

blåbärskulan
2020-09-24 20:07
0

Funderade också på att köpa en boll till min men jag vågade inte det eftyer allt man läste. Det är bra att du struntar i det :)

nemo0000
2020-09-24 23:46
0

#8: ja verkligen, spelar ju ingen roll vad det är för djur! Blir dom stegade av det borde det vara olagligt även om det är 'smådjur'

Ja, fanns riktigt hemska texter om vad som hänt med små hamstrar:(

blåbärskulan
2020-09-25 09:09
0

#9: Ja precis! Det spelar ingen roll. Inget djur är ju mindre värt något annat. Och som sagt när man är nybörjare som jag själv var nyss eller är kan man nästan säga fortfarande, då är det verkligen inte lätt att veta sådana saker heller. Lätt att råka köpa något som inte är bra för den. Men bra det finns så mkt info på internet iallafall :)

nemo0000
2020-09-26 22:23
0

#10: ja verkligen. Har haft marsvin och kanin hela mitt liv så kan ju lite om smådjur men hamstrar är så annorlunda. Även haft hamster men kunde inte så mycket då, så är glad att internet finns nu:)

[Hamster tjejen]
2021-01-05 13:51
0

Jag använder springboll till mina. Ju större, desto bättre! Många säger att det inte är bra för hamstern men ta det med måtta! 😊 Jag rekommenderar mer att du har den i rasthage men det funkar att ha hamstern i boll också.

blåbärskulan
2021-01-05 14:18
0

#0: man ska inte ha boll alls.

blåbärskulan
2021-01-05 14:19
0

#12: det är inte bra.

[Hamster tjejen]
2021-01-05 14:31
0

#14: Vissa tycker inte det nej

Robbo&Breton
2021-01-05 14:55
1

#12: Hur vet du att dina hamstrar inte blir stressade av att springa i en hamsterboll?

Det finns som sagt tidigare i tråden även en studie på att hamstrar blir stressade av att vistas i hamsterbollar/motionsbollar. Ventilation i hamsterbollen kan t.ex bli väldigt dålig om hamstern skulle kissa i bollen, men även i normalt skick. Ofta springer hamstern även då in i olika möbler etc och kan då skadas allvarligt m.m.

[Hamster tjejen]
2021-01-05 15:27
0

Det är inte så att jag föredrar hamsterbollen framför lekhagen. Jag ville bara berätta att det finns vissa som överdriver lite väl för att låta smarta osv…
Det är upp till en själv hur man vill gå tillväga med skötseln av sin hamster. Man kan inte "klaga" eller liksom få folk att ändra sina åsikter efter sina egna åsikter. Det fungerar bättre om man låter var och en ha sina egna åsikter utan att andra ska bli påhoppade för vad dem tycker (:

Robbo&Breton
2021-01-05 16:01
3

Såklart är det upp till en själv hur man väljer. Men man ska såklart tänka på djurens bästa i första hand, i detta är egentligen inte din åsikt det som går i första hand. Jag tror inte de flesta skriver här för att verka smarta på något sätt. Såklart finns det även en del som skriver något i detta påpekande. Här på forumet finns det även erfarna uppfödare som har fött upp hamstrar i flera år och har mycket kunskap. Då de endast skriver ut informationen i påpekande till djurens bästa och vill sprida så bra kunskap om hamstrar som möjligt.

Det är helt upp till dig hur du väljer och ingen kan tvinga dig till något såklart. Fast djur är dock levande varelser och de ska tas med stort ansvar!

• Redigerat 2021-01-05 16:39 av Robbo&Breton
[Hamster tjejen]
2021-01-05 16:04
0

Bra skrivet! (:

Cireea
2021-01-05 16:26
6

#12 Alltså nu har jag läst så pass många av dina inlägg och mycket av det du skriver känns som rena provokationer från din sida.

Det finns rena studier som visar att hamstrar påvisar stress efter att dom blivit satta i springbollar. Att använda denna typ av "aktivering" är att utsätta sin hamster för onödig stress. Hamstrar kliver in i dessa bollar av nyfikenhet, inte för att dom "gillar bollen". Dom skulle gladeligen klättra in i ett elskåp eller ett kylskåp men det betyder inte att det är bra för dom att vara där.

Det är inte "upp till var och en" hur man sköter sina djur när det man gör utsätter hamstern för onödig stress, lidande eller när det är ren felaktig skötsel.

Du som dessutom tänker bli uppfödare borde lära dig ett och annat om skötsel på det djur du tänker avla på. Folk försöker ge dig information men det är som att du inte vill ta till dig utan istället diskuterar och kör på "jag sköter mina djur som jag vill"-argument. Ta till dig av det som skrivs istället och inse att det du lärt dig inte är optimalt för djuren.
Det enda jag sett från dig är att du sprider felaktig information och rekommenderar sånt som går rakt emot vad kunskap säger.

L_819
2021-01-05 16:36
0

#17 vi pratar om djur och inte vad du tycker. Spelar roll om DU tycker det är bra, hamstern gör inte det. Just nu är inte det viktiga att alla ska få tycka vad de vill utan vad som är bäst för hamstern

[Hamster tjejen]
2021-01-05 16:37
0

Och det förstår jag. Men hoppa inte på folk för att dem inte gör som ni säger. Alla får väl göra som dem vill

L_819
2021-01-05 16:38
0

#22 att berätta att saker och ting är fel är inte att hoppa på folk :)

Robbo&Breton
2021-01-05 16:41
3

#22: Tror inte någon här direkt hoppar på dig. Utan vi försöker endast förmedla extremt viktigt information som är viktigt att ta hänsyn till. Djur är trots allt levande varelser och ska tas med stort allvar. Men måste också tänka på att kunna anpassa sig utifrån djurets behov och inte alltid utifrån vad man själv tycker.

[Hamster tjejen]
2021-01-05 16:51
0

Så det är inte att hoppa på någon när man kallar någon:
"Köksavlare" och "din sida känns som rena provokationer".
Ni kan ju påpeka att jag har fel, för det kanske jag har. Men att säga taskiga saker som gör andra sårade, det är att hoppa på någon för den man är.
Dessutom så använder jag nästan aldrig hamsterboll.

[Hamster tjejen]
2021-01-05 16:53
0

#24: Jag förstår att informationen är viktigt. Ni är ju här för att man ska lära sig? Inte sant? Jag ska lämna den här konversationen, det har inte riktigt med mig och göra.

Cireea
2021-01-05 16:58
3

#25 Nej, det är inte påhopp att kalla den typ av avel du bedriver för köksavel. Det är bara ett annat namn för oseriös uppfödning, vilket du bedriver.

Det är heller inte påhopp att säga att det du skriver känns som rena provokationer, för det är så jag känner när jag läser dina inlägg.

Nu lägger vi ner den här diskussionen.
Springbollar borde förbjudas då det inte bidrar till något gott, det bidrar endast med stress och möjliga skador. Det finns studier som visar att hamstrar påvisat stress efter användning av boll. Utöver det finns det inget som heter "min hamster gillar bollen" (vanligt argument), det kan vi omöjligt avgöra. Bara för att hamstern går in i bollen betyder det inte att hamstern gillar den, dom är nyfikna och äventyrliga av naturen och klättrar in överallt där dom inte ska vara. Vill man ge sin hamster motion utanför buren kan man ordna en rasthage eller säkra ett rum där hamstrarna kan springa fritt.

Inlägget är låst för nya kommentarer