Kork ersättning
Hejsan, Jag planerar för en mer naturlig Bur, detta gjorde att jag var på vippen att köpa en kork tunnel förra veckan. Däremot stoppade affärssäjaren mig(fyra tassar) genom att varna mig. Han sa att korken kan svälla och kväva hamstern om man har otur och hen tuggar på den. Så jag har letat efter små stockar/vedträn att ersätta den med. Har dock inte lyckats hitta något. Så jag undrade om någon vet vart man kan hitta en stock/vedträd att lägga i. Jag vill ha bark med för textur/gnagar uppmuntran till den lille och behöver inte ha x-antal kg ved, det är till en hamster efter allt.
- Redigerat 2020-09-22 17:06 av Cireea
Zooplus, Zoo.se, CrtZoo och Djurmaxi har alla en del. Kika om du hittar något som passar hos någon av dom.
Dock är korktunnlar säkra så du har inget att oroa dig för. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ah, jag köpte inte korktunneln när han sade att den kunde svälla och kväva dom ifall de gnager, ville vetkligen inte chansa. Tack för förslagen igen <3 du måste börja tröttna på mina konstanta frågor XD
#2 Personalen i djurbutiker har inte alltid den kunskap dom borde ha. Dom rekommenderar ofta mineralsten/saltsten, vadd och skitfoder också..
Blir aldrig less på att diskutera hamster! 🥰
Saltsten har ingen rekomenderat i alla fall! Men en har flertalet vadd produkter framme :( och härligt att höra. Då har jag någon att fråga när jag ät osäker på hur sötnosen ska behandlas <3
#4 Ja vadd är vanligt i djurbutiker och man ser det ofta hos folk också 😞Man får bara fortsätta kämpa för att nå ut med informationen hur dåligt det är.
Jag har nolltolerans mot vadd, gallerhjul, gallerburar och saltsten/mineralsten hos dom som köper av mig. Har som krav på alla som köper av mig att inte ha dessa saker, annars får man inte köpa. 🤷♀️
Jo som jag har förstått är det vanligt i affärerna men jag har inte sett någon använda det hemma, kandke för att info är så lätt tillgängligt ned nätet nu?
Förstår helt med vad du menar. Jag har gått från att tänka mig två samla ihopkopplade(en 140L + en mindre till en detolf och mer naturlig ju mer jag läser) så ska ha lättströ som huvuddel, sedan lite bark och Sand för variation samt carefresh och toapapper som bomattetial :)
#6 Du får visa bilder på buren sen!
Jodå, vadd är vanligt fortfarande. Dock är det då främst dom som köper från djuraffär som använder det. Sen är det såklart många som får information från exempelvis Facebookgrupper och då byter ut det..
Men tyvärr, förekommer fortfarande alldeles för ofta.
Ah okej :)
Och självklart kan jag ta bilder sen men sisst jag kollade på uppfödarens hemsida har honan inte blivit introducerad till hanen än. Jag ssmlar just nu på mig prylar, info, Bur mm. Förbereder mig för den lille liksom :) en sak jag har tänkt på är att ströföda hen(strö ut maten i buren så hen får leta efter maten. Dock lite orolig på hur man håller koll på när allt ätits upp. Dessutom vet jag inte hur mycket och hur ofta de ska matas. Har liksom inte hittat något om det
#8 Det är bra att du förbereder dig, sånt brukar uppskattas.
Angående att strö ut maten så är det något jag gjorde under en period. Dock så tyckte jag att det blev svårt att hålla koll på hur mycket mat dom hade tillgång till och hur dom åt etc.
Därför håller jag mig till att ha i skål och fyller upp med jämna mellanrum. Inte dagligen men ett par gånger i veckan. Sedan får man hålla lite koll på deras matgömmor, för där kan det ligga en del Foder. Har dom mycket i sitt lager behöver man inte fylla på skålen såklart.
Hamstrar ska ha fri tillgång till sitt Foder, det vill säga att dom alltid ska kunna äta. Dom behöver fri tillgång då deras ämnesomsättning är betydligt snabbare än vår och därför behöver dom äta oftare.
Du behöver inte oroa dig för att dom äter för mycket, hamstrar äter bara när dom är hungriga och äter alltså inte för nöjes skull.
Tack så mycket för komplimangen :)
Jo, det är ju det med hur mycket hen äter som oroat mig lite. Så kanske ha själva fodret i en skål och sen örterna utspridda? Då får den lille leta efter lite men jag har ändå koll på själva fodret?
Skönt att den lille intr kommer äta för att äta vilket jag har en ovana att göra ^^’ när det gäller matgömmorna kommer jag tyvärr behöva riva upp hela buren i början tror jag. Man måste ju hitta dom