Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehamster
Läst 267 ggr
nemo0000
0

Rädd? Ensam? Stressad?

Så jag och min kille har nyligen flyttat och nu bor vi tillsammans och jag har länge sagt att jag vill ha en hamster men vi har tänkt att det är bättre att vänta. Min killes storebror hade 2 dvärghamstrar som bodde i samma Bur (från samma kull och syskon) men när dom blev äldre fick dom sära på dom då dom försökte ha ihjäl varandra och sen gick den ena bort och då va lille Nemo ensam och sen sa min killes bror att vi kunde få Nemo då hans barn inte tog hand om honom (inte lika rolig som i början) så nu bor han med oss. Jag har haft guldhamster och den fick jag väldigt tam, ville sitta i mitt knä, bet mig aldrig förutom i början men förstår att den va rädd då. Så har ju erfarenhet av hamster (även haft marsvin och kanin hela livet) men undrar vad det är med Nemo han bits, är livrädd, sover hela tiden och det är motsatsen till guldhamstern jag hade. Kan det bero på att han är stressad,rädd,ensam? Eller vet någon vad jag kan göra? Nemo är cirka 1 år så blir nog svårt att få honom tam men han kanske går att få honom mer trygg på något sätt? Sen undrar jag också om det är stor skillnad på guldhamster och dvärghamster? Har läst lite att guldhamster är mer kelig eller vad man ska säga. Sen beror det nog på vart man köper dom och om man försöker få dom/den tam. Behöver vi kanske köpa en till hamster så han inte känner sig lika ensam? Självklart är dom inte i samma Bur då men har läst/hört att dvärghamstrar mår bättre av att höra den andre hamstern. Tacksam försvar och rörig text så undrar du nåt är de ba oh fråga på:)

• Redigerat 2020-09-14 23:52 av Cireea
Cireea
0

Att ha en till hamster i hemmet kommer inte ändra något. Han blir ju inte mer eller mindre ensam.

Alla hamstrar är individer, och det kan ju helt enkelt vara så att din hamster är en sån som vill vara för sig själv och inte vill ha sällskap, inte ens av dig.

I vilken situtation biter han? Är han i buren? I din hand? Vad gör du när han biter?

Hur länge har du haft hamstern? Tänker om ni ens haft en möjlighet att arbeta på er relation över huvudtaget eller om det är väldigt nytt.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

nemo0000
0

#1: Okej, tänkte eftersom det är lag att dvärghamstrar inte får vara ensamma då dom blir stressade och dö pga stressen. För har läst att en dvärghamster kan bli mindre stressad om det skulle bo en bredvid den så den känner doften av den andre.

Han biter alltid t.ex om jag försöker lägga ner nån godis till honom i buren så han känner igen min doft så biter han i fingrarna istället för att ta godisen, försöker jag hälsa på honom (självklart låter jag han komma fram självmant och har handen still så jag inte trycker den mot honom) skulle göra rent buren lite så då fick jag lyfta upp honom och då bet han extremt mycket.

Vi har haft den i några dagar, men vi har träffat den innan eftersom vi fick den av min pojkväns storebror. Men tror inte han fått så mycket uppmärksamhet som han egentligen borde fått eftersom barnen inte tyckte han va lite kul längre.

Han är ju 1 år så blir nog svårt att få honom tam. Men skulle ju va skönt att få honom mer trygg i sig själv, hemmet samt mig och min pojkvän. Är en djurvän så vill Nemos bästa och trycker de jobbigt när han stressar så mycket. Det är ju bara egentligen att vänta och se samt försöka bygga tillit till honom. Men kanske svårt pga han är 1 år och inte fått jätte mycket uppmärksamhet innan.

91Marran
0

Jag hade lyft honom med en kopp eller liknande. Låta han gå in i koppen och sen lyfta ut han med koppen.

Mvh
Mig

nemo0000
0

#3: Tack för tipset, kan ju testa det:)

Cireea
1

#2 Lagen säger att dvärghamstrar ska bo med en artfrände om det inte finns speciella omständigheter. Hybrider är i mitt tycke en speciell omständighet då det inte finns någon garanti för att dom pratar "samma språk" då dom är en blandning av två olika arter.

Har du ingen stamtavla på hamstern så bör den sitta ensam.

Med tanke på hur lite tid han varit hos dig så får du nog backa lite och ge honom mer tid för att komma till rätta. Han har nog inte fått den tid och uppmärksamhet som han behövt så han kan behöva en en del tid för att anpassa sig i ett nytt hem där han plötsligt ska bli lyft osv.

En annan tanke som slog mig, tycker du att han verkar se dåligt? Tänker om det kanske är därför han biter dig istället för att ta godisen exempelvis, för att hans syn är sämre. Kan vara värt att kika närmre på.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

nemo0000
0

#5: Okej tack:) Får vänta lite och se om han biter mindre om ett tag, han biter nog för han är rädd. Men om det fortsätter får jag kolla upp det och ska försöka hålla koll på det. Men det är lite svårt eftersom han knappast rör sig i buren bara när han ska hämta mat eller dricka. Annars ligger han bara i sitt hörn och sover.

Helena1978
0

Bits han bara i buren? Jag har en Hybrid, köpte honom på blocket och de som hade honom innan hade köpt honom från zoo, han har ärvt Campbells revirinstinkt så i buren bits han, men om jag tar honom på petboxlocket och han får vara ute på äventyr bits han inte.

Seriösa uppfödare som avlar på rena Campbells har ju valt att avla på bra djur och fått djur med bra temperament.

Jag har accepterat min hamsters beteende i buren efter många försök och efter mycket tålamod, han kan ju inte rå för att han har en så stark revirinstinkt i buren, och jag tänker lite att det är som med oss, de är ju individer, och vi accepterar ju inte alla samma saker.

Jag hoppas att det går bra för dig med din hamster och att han kommer att bli hanterbar i buren :-)

En annan sak att tänka på är maten då Campbells kan få diabetes. Jag kör med Hamster Complete, finns ju mer info på SHF´s Hemsida, och hos de som föder upp Campbells. Jag har även diabetestestat min hamster, och det visade negativt.

Förlåt om jag stal din tråd lite, önskar dig lycka till med din nya lille vän.

nemo0000
0

#7: Han bits typ inget längre. Han kan små nafsa lite om man råkar väcka honom. Men men jag ska inte säga så mycket med mitt morgon humör😂 sen kan han nafsa lite men det är bara i buren. Men det är nog för han tycker det är hans hem.

Säger som du respekterar min hamster så bara han mår bra och lever ett bra liv är jag nöjd. Du får gärna tipsa lite mer om mat man kan köpa. Maten han har nu fick vi av den gamla ägaren och det ser mer ut som godis eller ”skit” mat som inte innehåller något bra alls.

Jadå, får alltid säga till min partner att inte mata hamster för mycket för då får han diabetes.

Haha det är lugnt! Tack detsamma:)