Hamster iFokus

Hamster

Etikettburar
Läst 120 ggr
blåbärskulan
0

Frågor om detolf bur

Hej! Hur rengör ni era detolfburar, ni som har det? Funkar urine off medlet? Har sett att vissa använder det. Hur har ni gjort locken?

Tack på förhand!

• Redigerat 2020-09-09 11:39 av Cireea
[Hamstermamma01]
1

När jag använde den som Bur tog jag helt enkelt bort lite spån då och då och fyllde på med nytt när det var urin och avföring på vissa ställen. Det är bäst att lämna kvar 1/3 av det gamla spånet om man ska städa buren helt och fylla på med nytt. En sådan storstädning behöver man dock göra väldigt sällan (ca efter 3mån) jämfört med en liten Bur du måste tömma 1 gång i veckan. På utsidan kan man använda glasputs om det blir märken på glaset, men var försiktig med att använda medel på insidan. Jag hade aldrig problem med urin-lukt så länge jag tog bort fuktigt spån. Urin off vet jag inget om. Innan jag sålde buren gjorde jag rent insidan av glaset på botten och sidor med vatten blandat med vinäger (ca 50/50). Locken gjorde jag av lister (långa smala träbitar). Jag mätte bredden och längden på insidan av buren och sågade till bitar som skulle passa. Sedan häftade jag faktiskt bara fast bitarna tillsammans med spikpistol. Jag köpte nät på rulle på Jula. Klippte till det till rätt storlek för att passa lock-ramen. Häftade det med spikpistol också. Det går säkert att hitta youtube-videos hur man bygger lock (sök på t.ex. detolf lids tutorial).

• Redigerat 2020-09-07 21:01 av [Hamstermamma01]