Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 192 ggr
Lovilina
0

Resa med hamster varje vecka?? Behöver råd!

Hej! Jag har för några veckor sedan skaffat en guldhamster på några månader nu. Jag bor varannan vecka hos min mamma och varannan vecka hos min pappa och undrar därför om det går bra att flytta hamstern, plus buren mellan mina föräldrar. Innan har hon bara bott hos min mamma, men märker att hon inte får så mycket uppmärksamhet eftersom min mamma inte är särskilt djur intresserad. Går det bra att ta hamstern på tunnelbanan då ca. 8min och sedan en 5 minuters promenad hem? Skulle det här funka även på vintern när det är lite kallare? Är det bäst att i så fall förflytta hamstern i en liten transportbur eller i hennes stora Bur? Hos min pappa har vi även en labrador på tre år, tror ni att en liten hamster skulle klara av det? Hon skulle såklart inte träffa hunden, utan vara i mitt rum med stängd dörr. Tack på förhand! / Lovisa

Cireea
2

Jag skulle säga att det beror mycket på hamstern. 
Vissa bryr sig inte alls om de flyttas mellan två burar medan andra skulle bli stressad av att flytta runt så ofta. 

Du får helt enkelt göra ett test för att se om det passar er. Ha två uppsättningar med burar och flytta bara hamstern via transportbur. För att göra övergången lättare så är det bra om du tar med något som din hamster är trygg i, exempelvis ta med huset eller någon annan inredning från gamla buren i början. 

Jag förstår ditt problem och tycker att det kan vara värt ett försök om det ger hamstern mer uppmärksamhet att följa med till din pappa när du är där än att den är lite "bortglömd" varannan vecka. 

Det är heller inte några problem att hund finns i hemmet. Har själv en uppfödning av guldhamster och hund, fungerar hur bra som helst.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

blåbärskulan
0

Det enda jag tänkte på är väl att det inte får bli för kallt och blåsa på den.