Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 419 ggr
Sofiehe02
0

Cancer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en hamster (rysk vintervit)  som heter Timothy och han är en gammal liten man på 2 och ett halvt år. Den senaste veckan har han utvecklat vad jag är 98% säker på är cancer. Jag har inte tagit honom till veterinären eftersom jag har bestämt att för hans del är inte de det bästa alternativet. Eftersom han redan som ung hamster inte gilla att va utanför sin Bur och nu på äldre dar har han blivit blind vilket gjorde han ännu mer stressad vid beröring och att vara utanför buren (Jag vet att hamster inte ser bra när dem ser så det borde inte va så stort skillnad egentligen  men det tycker då min hamster ). Så att ta han till veterinären är inte något alternativ då jag anser att han har det bättre i sin Bur där han har det lungt och skönt och ingen stress. Jag vill även lägga till att han inte verkar ha ont eftersom han i stor sätt inte avviker från sitt vanliga beteende mönster. Mer än att han dricker lite mer än vanligt. Men min fråga är hur länge en hamster med cancer kan leva? Och vad jag kan göra för att göra hans tillvaro så bra som möjligt?

Cireea
4

Tänk på att hamstrar är bytesdjur och därmed inte visar smärta förrän det gått långt. Det vill säga, när en hamster väl visar tecken på smärta har man låtit det pågå för länge.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

91Marran
2

Enligt lag så måste han till veterinär.

Mvh
Mig

Sofiehe02
0

Det står även i lagen att djuren ska skyddas mot onödigt lidande och stress. Vilket jag ansåg stressen till veterinärerna. Då vi har rätt så långt till veterinären och jag vet att han blir super stressad av att vara utanför buren (nu känner ni ju inte min hamster men ja).  Man kan säga att det är ett etiskt dilemma.  Men jag tar han säkert till veterinären så får han dö på vägen in om det är så att han blir för stressad. För det är ju det ända rätta, både enligt lag och etiskt.

iAlma
2

Hamstrar är bytesdjur och visar inte smärta, om dom väl börjar visa smärta har det pågått för länge. Du är skyldig enligt lag att ta dom till veterinären, det bästa kanske är att låta den lille somna in.

Ignite.
—Tahreh Mafi, Ignite Me

I am far too young to be so goddamn broken.
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One

Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma