Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 403 ggr
blåbärskulan
0

Hur tämja hamstern mer?

Hej! Min lilla hamster är ca 9v och jag har haft henne i 3v. I början hackade hon tänder när man kom nära med handen. Lade godis framför huset där hon var, som hon tog. Efter det höll jag i godiset, så då tog hon det också. Nu springer hon i princip efter min hand när jag har godis. Har klappat henne lite men hon är ganska nervös fortfarande när jag gör det. Hon kollar sig runt som om hon undrar vad jag gör. Har börjat lägga godiset i handflatan nu istället. Häromdagen gick hon upp i handen och hämtade dem. Provade igår kväll igen, men då var hon rädd. Så då struntade jag i det. Det kan varit för att jag gick in där hon är och tände lampan, hon brukar bli rädd få man tänder den. Hon var kanske inte beredd på det. Så det kanske inte var mig utan mer lampan hon var rädd för, vad vet jag. Men hur ska jag göra för att göra henne mer tam? Vill ju bara klappa henne hela tiden. Men jag tar det lugnt. Hon har ju börjat gå upp i handen, så förhoppningsvis börjat hon lita på mig mer då väl? Har ni några tips? Tack på förhand!

Cireea
0

Fortsätt som du gör så kommer det gå framåt. 
Hamstrar är ju dock inte keliga av sig, utan mer nyfikna och utforskande djur. Av alla hamstrar jag haft har bara ett litet fåtal varit "gosiga".

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

blåbärskulan
0

Okej, jag hoppas det :) igår var hon framme även om lampan var tänd. Så det är nog bara lite olika hur mycket hon vågar, eller så. Hon är ju lite försiktig av sig men det är inte så konstigt.

iAlma
0

Det låter som att det går bra, fortsätt att lägga godisen i handen och så småning om kommer hon att sitta i handen och äta godiset. När du kommit så långt och hon verkar mer tam, kan du lägga ner en stor mugg i buren, och lägga en godis i den så hon går in i den, så du sen kan sätta dig i ett badkar (om du har) med henne. Glöm inte att lägga i leksaker, filt och ett hus hon kan gömma sig i om hon blir rädd. Det brukar funka för mig.

Ignite.
—Tahreh Mafi, Ignite Me

I am far too young to be so goddamn broken.
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One

Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma

Dollyawa
0

Det är bara att fortsätta som du gör, jag gör exakt så med min lilla roborovski som jag köpte i slutet av juni. Sen så grejar mycket i hennes Bur mycket så att hon vänjer sig vid mina händer😊 Jag tror att det är ganska individuellt om ens hamster gillar att bli klappad. Ingen av mina hamstrar är särskilt förtjusta i att bli klappade.