Hamster iFokus

Hamster

Etikett: campbells
Läst 320 ggr
Hamster.lakrits
2

Ålderskillnad och storlek på hamster?!

Hej! Vi har pratat om att para våra hamstrar men jag skulle vilja ha info om det skulle kunna hända något om hanen är större än honan och att det skiljer ungf. 4-5 månader på dem, ingen av dem har parats förut så jag skulle vilja ha råd från någon kunnig hamster människa!

//MVH Hamster.lakrits ❤😀

Cireea
1

Har dom stamtavla?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Chinesecrestedlover
0

#0 Varför vill du para dina hamstrar? Syfte med att para just dessa hamstrar/vad har föräldrarna att erbjuda arten? Kommer de från seriös uppfödare från början eller zoobutik? Stamtavla? Vad vet du om hälsa, livslängd osv. bakom dina hamstrar? Har du plats, tid och råd att spara ALLA ungarna om de inte går att hitta bra hem till de? Hamstrar kan få många ungar och beroende på art så kan de kräva varsin Bur. 

Varför jag ställer alla dessa frågor är för att jag hoppas att du verkligen tänkt igenom detta, att du inte bara vill para dina hamstrar för att ungar är söta osv. Att du är beredd på vilket stort ansvar som följer med, att ta ungar på ett djur (oavsett art). 

Det finns redan massor med hamstrar i behov av kärleksfulla hem, det behövs inga fler. Om det bara är för att du gillar söta ungar så snälla avstå från att avla! Om du vill ha fler hamstrar så är det bättre att ta emot en eller flera (om du har plats osv. eller om de är av en art som trivs ihop) omplaceringar. 

/Chinesecrestedlover

Hamster.lakrits
0

Vi skulle inte spara alla hamstrar utan bara behålla 2-3 st. Resten skulle vi sälja.

//MVH Hamster.lakrits ❤😀

Cireea
2

#3 Ännu en gång, har dom stamtavla? 

Att avla är ett extremt stort ansvar och ingenting man ska göra hur som helst. 
Varför vill ni ta kullen? Vad är målet med kullen?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Hamster.lakrits
0

#4 Vi har ju ännu inte bestämt oss så det kanske inte blir något för oss ännu

//MVH Hamster.lakrits ❤😀

Chinesecrestedlover
0

#3 Jo, det är planen, det förstår jag. Dock är det inte alltid det enklaste att hitta bra hem till en massa djurungar och då kan man "bli sittande" med betydligt fler än man hade tänkt sig. Jag talar av egen erfarenhet (tog en kull kaninungar vid ett tillfälle för en herrans massa år sedan). Är ni beredda på det?

iAlma
0

Har dom stamtavla eller inte? Har dom inte stamtavla bör du absolut inte avla på dom.

❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me

❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One

Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma

Thea.1
0

#4 nu har vi alla sagt till dig flera gånger speciellt cireea! Har du stamtavla ja eller nej? Du bör verkligen inte avla på dom och svara på denna kommentar för vi har sagt till dig om och om igen.

:)

Robbo&Breton
0

Det finns mycket att tänka genom innan man planerar börja avla. Många i tråden har nämnt bra frågor, man bör ställa sig själv innan man tar beslutet. Har hamstrarna ingen stamtavla är det meningslöst att avla på de. Eftersom man inte vet vad det kan finns för sjukdomar och defekter i längre bak i stammen. Vilken art är det du har? Att avla är ett enormt ansvar, eftersom det är du som har ansvar för de liv som födds till världen. Planerar man bara ta en kull för att det är roligt med små söta ungar? Är det bäst från att avstå från det. Enligt mig menig är det ingen idé att avla om man bara tänker ta en kull, för att man vill ha små och söta hamsterungar. Avel innebär som sagt ett enormt ansvar. Man bör vara mycket påläst om genetik, färger, dräktighet m.m. Och även ha speciella mål med sin avel, för att kunna till föra arten något bra. Köper av en seriös uppfödare så vill hen bli informerad om djuret kommer användas i avel. För att kunna hålla koll på vilka avkommor som det avlas på. Planerar man börja avla och är ordentligt påläst, bör man veta att man bör köpa in speciella avelsdjur som passar in på ens avelsmål och avla på de djur som man tillfälligt har hemma. Så personligen avråder jag dig från att avla. Pga att du nog bör lära dig mer om avel och uppfödning innan du bestämmer dig för det. Och även köpa in speciella avelsdjur och inte avla på de hamstrar som du för tillfälligt har hemma.

Denna kommentar har tagits bort.