Gnager på allt
Hej! Min guldhamster Doris gnager på allt och vill rymma. Jag köpte en plast toalett från arken zoo till henne men när jag vaknade hade hon gnagt av 1-2 cm av plasten. Jag är väldigt orolig får henne just nu. Kommer hon dö? Och igår natt så hände det och också en hemsk sak. Doris hade rymt. Som tur va så lyckades jag fånga in henne. Röret som går utanför buren hade gått sönder lite och då lyckades hon smita ut därifrån. Hon är lite blyg nu och vågar inte riktigt komma fram. Och när jag tar ut henne i lekhagen så försöker hon klättra upp på gallret och rymma. Jag är lite orolig. Jag vill inte att hon ska vilja rymma från allt. Jag lägger ner nya leksaker och "möblerar om" i buren varje gång jag städar men varje gång hon får en ny leksak så är det första hon gör att gnaga på den. Vad ska jag göra för att hon ska sluta gnaga?
Det är bäst att unvika leksaker och hus gjort utav plast, har du några tuggleksaker hon kan gnaga på? Hamstrar måste gnaga för att slipa ner deras tänder som växer hela livet. Ha hus och leksaker av trä istället, och ge henne säkra ätpinnar. Det är helt säkert och okay för de att tugga på sina trähus och träleksaker.
Hur stor är buren? Hon kan vara stressad av att hon har för lite utrymme. Hur ofta städar du? När du städar, behåll lite av det gamla bottenmaterialet så du inte förstör hennes revir, hon måste känna att hon fortfarande är hemma och städar man för mycket så kan det bli otroligt stressigt av de också.
Det kan vara bättre att skaffa ett akvarium/terrarium så hon inte har några galler att gnaga på, men det löser inte frågan om vad det är som stressar henne till att börja gnaga.