Långa tänder
Hej! Min hamsterkille biter på allt möjligt, det ser ut som att han försöker skrapa tänderna på trä leksakerna i hans Bur. Han har tugg-grenar i buren och har haft vegetariska tuggben för smådjur men det är som att de är långa. Han är en sprallig än så att kolla tänderna kommer nog inte gå så bra, han går och tuggar på allt han får tag i och vässar tänderna på det. I början tror de jag att han gnagde på allt för att han var uttråkad men har nu insett är det är för att tänderna nog är för långa Vad ska jag göra???!
Du kan gå till en vetrinär och vässa ner tänderna, men jag föreslår nog först och främst att du tar kontakt av uppfödaren du köpte han från och hör med de. De bör kunna se om längden ser bra ut och ge förlag på tuggleksaker eller om du behöver ta den till en vetrinär. Man ska inte gå och vässa ner tänder för ofta för det kan tillslut leda till att tänderna sprickor och blir till flisor, så det är viktigt att de har mycket de kan bita på (som inte är farligt för de att gnaga på, som galler eller plast).
Att hamstern tuggar på saker är dock ett gott tecken, det är snarare när dom väljer att inte bita på saker som dom har problem med tänderna.
Jag hade kollat med uppfödaren i första hand och se vad hen tycker om tänderna, annars vänt mig till en veterinär som får kika.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack för bra svar