Honor och hanar i samma rum
Hej, på torsdag blir jag med en liten bebispojke från Roxie så då blir det två guldhamsterhanar här hemma. Det verkar även vara möjligt för mig att ta emot en av de fem omplaceringshamstrarna som hon tog hem från en kvinna som vanskötte dem. Har kärat ned mig lite extra i den vita honan. 
Jag undrar därför hur det fungerar att ha honor och hanar i samma rum. Som jag har förstått det kan hanarna bli stressade om de känner lukten av honan när hon brunstar om det är flera hanar i rummet. Vill ju inte att mina pojkar skall bli stressade förstås.
Hur gör ni som till exempel föder upp och hur fungerar det?
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Jag har ju trettio hamstrar i samma rum, både honor, hanar, vuxna och ibland bebisar. De rastas ju även i samma hagar och känner dagligen lukten av varandra.
Det enda som jag tänker på är att jag inte rastar en brunstig hona i hagen bredvid en hane. Det är väl att vara lite taskig tycker jag.
Tror inte det är många som har sina hamstrar i olika rum.
#1 Det låter ju kanon att det verkar gå bra trots allt. Då blir det nog en av töserna som får följa med hem. 
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

#2 Tycker jag låter som en bra idé!
Har inte träffat dem själv, seg som jag är, men de behöver ju ett sista bra hem helt klart.
Jag har också honor och hanar i samma rum och det går alldeles utmärkt 
Har honor och hanar i samma rum och har inte märkt av några som helst problem. =)
Har honor och hanar i samma rum och det går bra. Det enda man kan ha i åtanke är ju att man får vara extra noga om man rastar dem i samma rum, att man ser till att de inte kan ta sig ut etc- så det blir tjuvparningar. Det är inte så skoj :/
Men annars så ser jag inga problem med det. Låter bra att omplaceringshonan kanske får komma till ett varaktigt hem till slut. Det är så trist när man tänker på hur de har haft det :(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag har haft problem med vissa av mina hanar, men de har varit stressade av att känna lukten av såväl andra honor som hanar. Dessa djur har jag sålt vidare till hem där det inte funnits hamstrar och där har de blivit underbara husdjur.
Vissa hamstrar blir lättare stressade, andra inte. Tror nog ändå inte det skall vara några problem i ditt fall.
Har alla mina i samma rum, aldrig haft några problem, sen finns det såklart alltid indiver det kanske inte funkar för, då får man lösa det på bästa sätt för hamstern ifråga 
Samma här alla hamstrar i samma rum vare sig det är honor eller hanar! Killarna måste ju få se på brudarna om de vill. Och brudarna måste ju få se på hamster hunkarna om de vill…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Skriver här istället för att göra en egen tråd.
Jag har ju från början två hanar och sen skaffade jag en hona och hanarna blir "knäpp" varje gång hon brunstar. Dom springer runt i buren eller hagen och "piper".
Det hjälper inte så mycket att ha dom långt ifrån varann i samma rum, och jag kan inte ha dom i något annat rum.
Och jag hade ju tänkt behålla en hona ur kullen också, men nu börjar jag vara lite tveksam. Jag vill ju inte att mina pojkar ska vara stressade.
Så jag kanske även borde omplacera honan när det blir såhär?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har både honor och hannar i samma rum.Det går bra här hemma iaf
Men vet att det finns dom som har hanar och honor i olika rum,jag antar att det är för att hamstrarna ska slippa känna lukten av varandra.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#10 Det är klart hanarna reagerar på en brunstig hona. Just nu har jag 11 hanar och 8 honor i samma rum, och visst kan de pipa lite då och då. Men det är ju inte mer än naturligt. Så jag tycker inte du ska behöva omplacera honan bara på grund av detta.
// Sofia
#12 Men hur ska man veta att det inte är för stressande för pojkarna? För under hela tiden nån brunstar så kan ingen av hanarna slappna av och springer bara runt i buren eller hagen
Jag vill bara att alla ska må bra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#13 stress och ivrighet är inte samma sak enligt min åsikt! Jag har en hane vid namn Lou Bega som blir lite extra ivrig när honor brunstar. Han ögon lyser av upphetsning och iver och han piper för att tala med dem att han är där och är redo för dem. Han blir rent av olycklig om man flyttar honom till ett annat rum där inte honorna finns. Han blir rent av butter,sur och stressad av inte ha tillgång att se honorna och känna lukten av dem, även fast de brunstar. Så jag skulle säg att du bara skulle göra det hela värre om du la killarna i ett annat rum. Låt dem känna närvaron av en hona genom lukten av en hona. Låt dem bli lite ivriga och känna att livet leker när känslorna och hormonerna styr. De mår bara grabbar bra av.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#14 Ja jag vill ju inte sälja henne eller Eira om det inte skadar hanarna.
Så det är så enkelt alltså? Att dom bara blir lite extra ivriga?
Jag kanske tänker in för mycket i situationen eftersom det varit mycket stress här hemma av olika anledningar.

Här hemma bor 40 hamstrar av båda könen i samma rum.
Visst man kanske inte sätter en brunstande hona och en hane i rasthagarna bredvid varandra men annars brukar allting funka bra.
För det första så verkar det som om de vänjer sig med tiden. Och som andra redan har sagt, det är mer iver än stress.
Man behöver ju inte sätta honans Bur ovanpå hanens direkt utan man kan ju separera dem lite om det behövs.
Men jag tycker inte det finns någon anledning att sälja honorna för denna sakens skull.
Då skulle inte många uppfödare kunna existera ifall det var så jobbigt för hanarna. För det vill ju ingen såklart.
Okej håller tummarna att dom vänjer sig då
Nu har jag redan hunnit göra en annons på blocket som får vara kvar eftersom Eira kanske får hitta ett hem istället för nån av dom svarta damerna. Men jag får väl meddela hur det ser ut om nån visar sig intresserad.
#18 Ännu en gammal tråd.
Skriv en ny tråd med dina frågor istället.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck