Hage - inte för alla?
Hej! Jag har en ettårig guldhamsterhona med ett lugnt och trevligt temperament. Ett problem är dock att hon alltid blir stressad och vill rymma när hon har s.k golvtid. Jag förstår att det är lockande att rymma över den där 20 cm höga gallerhagen från djuraffären men jaghar även spärrat av ett duschutrymme med stor träplatta samt provat att ha två pallkragar på varandra och hon vill ändå ta sig ur till varje pris… Brukar även ha både hus, tunnlar, broar, kartonger och utspridda solrosfrön i hagen men det tycker hon bara är kul i 5 min. Min fråga blir alltså om det är så att det finns hamstrar som helt enkelt inte gillar att hålla på och springa omkring på golvet eller om det är någon detalj jag missat när det gäller rasthage?
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Har du testat att sätta ihop hagen med buren så att hon kan ta sig tillbaka till sin trygghet när hon själv känner för det?
Det finns dom som inte gillar att vara ute och blir mer stressade av det. Jag har haft några individer som trivs bättre att umgås med mig en stund ute än att vara i en rasthage eller liknande. Sen har jag också stött på individer som trivs gott i sin Bur och bara blir stressade av att komma ut.
Sånt där är individuellt och om man upplever att hamstern inte trivs i rasthage så tycker jag att man inte ska utsätta hamstern för det.
Har du testat ha henne i soffa eller säng tillsammans med dig?
Hur är hon i buren? Vill hon ut från buren också? Blir hon rastlös?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Tack för tipset! Det kan bli lite svårt att genomföra eftersom buren är väldigt hög men jag kanske kan försöka ordna något slags tunnelsystem? #2 Låter som det jag misstänkt alltså, att det inte är något för henne. När hon är i famnen brukar hon vara lugn men i soffan vill hon gärna springa omkring och krypa in mellan kuddar etc. Jag upplever inte att hon är särskilt rastlös i buren. Ibland nosar hon i lufthålen (Living World Eco habitat) men oftast sitter och någonstans och tittar, tycker inte det är samma seriösa rymningsförsök som när hon är i hagen alls.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Då tycker jag att det låter som att hon mår bättre av att komma ut till dig och inte en hage 🙂Man måste inte ha hamstern i en hage, det är inte alla som vill eller har behov till det. Det är något man får kolla på individen.
För din del låter det som att hon bara blir onödigt stressad av hagen.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck