Hamster iFokus

Hamster

Etiketteruppfödningdvärghamster
Läst 924 ggr
Elsa037
2020-05-27 21:23
2

Hamster föder barn(akut)

Hej, jag upptäckte nyss att en av mina hamstrar har börjat föda barn, jag har aldrig haft en hamster innan och vet inte vad jag ska göra. Tidigare har jag läst att man ska ta bort hanen från buren för att han skadar sina barn eller liknande, men jag vet inte när det är man ska göra det, men för säkerhets skull tills jag får svar av er tar jag bort honom. Hjälp mig, när ska man ta bort hanen från buren, är det något extra som jag måste tänka på? Tacksam för svar

• Redigerat 2021-05-27 22:48 av Cireea
Cireea
2020-05-27 21:26
6

Varför har du haft två hamstrar av olika kön tillsammans om du inte vill ha ungar? 
Ta ut hanen direkt om du inte vill ha en till kull. 

Vilken art är det du har? 
Hur gamla är honan? 

Här har du en enkel guide: 
https://hamster.ifokus.se/articles/59e2395f8e0e744f020004b0-avel-dvarghamster?discussions-1 

Låt honan vara under ungarnas första veckor. Pilla inte i boet och stör inte förrän ungarna öppnat ögonen. Ge honan lite extra proteinrik mat också.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Elsa037
2020-05-27 21:45
0

Va jag sa aldrig att jag inte vill ha hamster ungar, jag är bara lite stressad över om jag ska låta hanen vara i samma Bur som honan och barnen är eller inte?

Cireea
2020-05-27 21:49
6

Varför har du satt en kull till världen när du haft hamster så otroligt kort tid?
Vad är det för art du har?
Hur gamla är föräldrarna? 

Hade du varit väl påläst inför kullen hade du också läst (eller tagit reda på) information om hanen och vad som gäller med honom vid födsel av kullen. 

Antingen tar man ut hanen för att inte få en till kull eller så låter man dom gå tillsammans ett tag till. Du bör dock sära inför kull nummer två så honan får vila efter två kullar. Om du nu vill ha flera. 

Ta hjälp av uppfödaren du köpt hamstrarna av är mitt tips. 
Uppfödaren har säkert massor av goda råd att ge dig kring kullens uppväxt.

Elsa037
2020-05-27 21:59
0

Har dvärghamstrar

Cireea
2020-05-27 22:04
6

Jag ställer frågor för att kunna hjälpa, tänker du inte svara på det jag frågar om så tänker jag inte lägga ner mer tid på att försöka hjälpa till.

Väldigt trist med en sån bitsk attityd när någon tar sig tiden att hjälpa dig. Jag har ingen skyldighet att hjälpa dig med någonting men jag gör det ändå. Då kan du visa lite tacksamhet istället för att komma med en sån attityd. 

Edit: bra försök att redigera kommentaren men jag har redan läst din tråkiga attityd. 

Elsa037
2020-05-27 22:08
1

Ja men förlåt, jag förstår inte riktigt vad min telefon håller på med, jag såg inte hela dina kommentarer utan man såg bara det ”första” stycket, men jag har dvärghamstrar och tog bort hanen, ungarna ”piper” på något sätt, är det inte farligt eller ska jag ringa veterinären?? Jag är väldigt tacksam för dina svar och frågor Crieea och jag tror bara att det blev en liten missförstånd där.

Cireea
2020-05-27 22:13
7

Dvärghamster säger inte mig någonting, vilken art är det du har? 
Hur gamla är föräldrarna till kullen? 
Har dom stamtavla? 

Som sagt, du låter inte alls redo för en kull med tanke på frågorna du ställer och det är olyckligt att du satt ungar till världen när grundläggande kunskap saknas. En kull är ett enormt ansvar. Men, det är inget vi kan göra något åt. Min rekommendation är att du tar hand om denna kull och sedan sätter dig ner och läser på ytterligare innan du tar fler kullar. 

En mentor kan också vara bra att ha, kanske kan uppfödaren du köpt av ställa upp?
En mentor kan hjälpa dig med alla frågor kring avel, dräktighet, födsel och ungars uppväxt. Du kan även få hjälp med genetiken. 

Att ungarna piper är inte farligt, nej. 
Låt honan och ungarna vara ifred och stör inte i onödan. Det räcker med att du byter vatten och ställer in mat den första tiden.

Elsa037
2020-05-27 22:29
0

Ok tack för hjälpen, jag visste inte ens att honan var ”gravid” för hon åt och gjorde allt som förr, men jag la märke till att hon blev lite större, fast jag trodde det var för att hon åt mycket och att hon hade gått upp i vikt. Men finns det något extra som jag måste tänka på. Föräldrarna är 8 månader typ, jag köpte inte hamstrarna från en butik utan det var en person som sålde de. Jag tror att det är rysk eller vinter dvärghamster

Elsa037
2020-05-27 22:35
1

Men jag hade en fråga när ska jag ligga tillbaks pappan, alltså hanen, för han måste ju komma ihåg sina barn annars blir det ju väl bråk?

Cireea
2020-05-27 22:40
3

#8 Men du visste väl att du hade två hamstrar av olika kön? 

#9 Nej, sätt ihop pappan med en av sina söner sedan istället. Och låt en dotter gå med mamman.

Elsa037
2020-05-27 23:42
0

Ja det visste jag, mitt problem är att jag inte vet vad jag ska göra för att hamster ungarna inte ska bli skadade, men jag tror att du har missförstår mig lite och trott att mitt problem är att jag inte vill ha ungarna vilket jag vill ha men iallafall tack så himla himla mycket för hjälpen och svaren som jag fick, jag ska även prata med en veterinär imorgon om detta så blir det förhoppningsvis löst.

Cireea
2020-05-27 23:43
6

Varför tror du att ungarna ska bli skadade? 
Du har väl bebissäkrat buren? 

Vad är det att ta upp med veterinären? 🤔

Jag har aldrig sagt att du inte vill ha ungarna. Jag frågade då det lät på dig som att du blivit chockad över att det kommit bebisar, trots att du haft en hona och hane tillsammans. 

Det jag säger däremot är att du inte är redo för en kull och bör ha läst på betydligt mer innan den här kullen kom till världen. Sedan anser ju jag att det är förkastligt att avla på djur utan dokumenterad bakgrund. Vill du avla så bör du göra rätt från början. 🙂

Elsa037
2020-05-28 00:56
0

Ja ja, jag förstår, men varför jag är rädd för att ungarna inte ska bli skadade är för att honan inte ska äta upp de eller skada de på något sätt men som sagt jag ska prata med en veterinär så att jag kan gå lite råd osv, men jag ber om förlåtelse om det har blivit någon missförstånd och det har kommer förhoppningsvis lösas imorgon

Robbo&Breton
2020-05-28 05:28
3

Det är ett enormt ansvar att avla på hamstrar. Det finns många saker man måste tänka igenom först innan man bestämmer sig att avla. Att avla på sina första hamstrar är inget att rekommendera då du inte har så stor erfarenhet av hur du ska tämja de m.m. Utan det är enklare att skaffa sig flera hamstrar innan man bestämmer sig för att ta en kull, så man kan lära känna hur de beter sig m.m. Jag förstår inte varför du medvetet avlare på hybrider? Att avla på hamstrar utan stamtavla är enligt min mening helt oseriöst. Då du inte vet om det kan finnas några defekter eller andra sjukdomar bak i släkten. Innan man bestämmer sig för att avla bör man vara ordentligt påläst och förstå sig på vad man ger in sig på. Kommer du kunna ha kvar alla ungar, ifall ingen kommer vilja köpa? Vet du hur man delar upp könen? Kan du lite om genetik och färger? Jag menar inget illa med min kommentar, utan vill bara påpeka att avla på hamstrar kräver ett stort ansvar och man måste vara förbered på alla konsekvenser m.m.

Cireea
2020-05-28 09:18
6

#13 Om honan äter upp eller på annat sätt "skadar" ungarna under den första tiden så kan du ändå inte göra något åt det. Det finns ingenting en veterinär kan säga som kan förhindra att honan äter upp sina ungar om det nu skulle hända. 

Det är helt enkelt en risk man tar när man föder upp och man får vara beredd på att saker inte går som man tänkt sig. 

Vilka råd är det du behöver? 
Jag har suttit i flera timmar under gårdagen och givit dig råd och även en länk att läsa. Vad är det som saknas? Jag kan garantera dig att flera av oss är här inne är hundra gånger mer insatt i hamsteravel i jämförelse med en veterinär. 

Jag hoppas innerligt att du pausar alla planer på att fortsätta avla efter detta och verkligen läser på ordentligt. Det här verkar inte välplanerat över huvudtaget utifrån det du sitter och skriver. 😕