Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 401 ggr
Love_Kaka
0

Han hoppar till ofta!

Min hamster Kakan hoppar ofta till av ingenting. Det är nog ingen ny lukt inga plötsliga rörelser eller ljud. Då menar jag att han hoppar 1 DM bakåt eller bara hoppar till!🥺 Jag behöver hjälp! Tacksam om snabba svar! ❤️

Cireea
0

Han kan reagera på något som du inte reagerar på. Dom har ju ett betydligt känsligare luktsinne och hörsel än vad du har.

Var är hamstern ifrån? Hur gammal?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Love_Kaka
0

Zoobutik ( köpte han där för att han behövde ett hem ) ca 7 veckor!

Cireea
3

Det kan vara en förklaring till det du upplever. 
Djur från butik är lite av ett lotteri, du kan få världens mysigaste hamster eller så får du en harig hamster. Du kan få en som blir tam på ett par dagar eller en som aldrig blir tam. Du kan få en som lever ett långt och friskt liv eller en som dör ung. 

Djur från djuraffärer är problematiskt och jag önskar verkligen att alla slutade stötta försäljning av djur i butik/över disk. Det är liv det handlar om och djuren från butik kommer från dåliga förhållanden, ofta från utländska grossister som avlar på kvantitet och inte kvalité. 😕Det är inavel och noll kontroll över det man avlar på. Sjukdomar och genetiska defekter är ingenting man tar hänsyn till. 

Bebisarna separeras från sin mamma vid ung ålder och åker långa sträckor för att sedan hamna i en butik. Dom är ofta dåligt hanterade, eller aldrig hanterade. Inga bra eller stabila linjer handlar det om heller. 

Ha tålamod och jobba på er relation. Gå långsamt fram om du känner att han är lite osäker eller hoppig. Jobba på att få honom att förstå att du är något bra. Börja med att ge något gott vid samma tid på kvällen (eller morgonen). Då börjar han snart förknippa dig med något bra. 

Om han gillar att komma ut så kan du även använda det som ett sätt att göra dig till något positivt för honom. Vill han inte att du lyfter med händerna så använd en kopp för att flytta mellan Bur och hage. 

Jag vet att du nämnde tidigare att han kom fram och verkade inte alls rädd eller osäker. Det är bra, jobba vidare på det. Det kan komma bakslag och då får man backa ett steg och börja om. Unga hamstrar går, som jag förklarat, igenom olika stadier i livet och kan därför ha perioder då dom är lite hoppiga. Det går över. 

Det kan ta lång tid att komma över vissa perioder eller vissa osäkerheter eller så kommer han snart över sin osäkerhet efter lite mer tid hos dig. Kämpa på.

Love_Kaka
1

Han är vår första hamster så vi visste inte att det var dåligt att köpa i djuraffär. Min kompis sa att det är jättebra (hon köpte sin hamster där). Nästa gång ska jag inte göra det! ❤️ Tack, för tipsen! 🐹

Cireea
2

Som sagt, att köpa en hamster från butik är ett lotteri. Vissa gånger går det bra och andra inte. Det enda du kan göra nu är att jobba med den hamster du har och jag håller tummarna för att han lugnar ner sig och blir handtam. 

Att köpa djur från butik är aldrig bra. 
Alla hamstrar är fina, och många från butik är hur mysiga som helst. Trots det är det aldrig bra att köpa djur som kommer från massuppfödningar där man inte bryr sig om deras hälsa. Ge ditt stöd till en seriös uppfödare nästa gång. 🙂

Love_Kaka
0

Traderade du dom som jag bad dig? I så fall tack!