Hamstern fick ungar, hjälp
Nu har det som inte skulle hända hänt…
Härom veckan tog jag emot 6 dvärghamstrar från en uppfödare, men jag skulle bara ha dem här tillfälligt för att sedan med tiden hitta nya hem åt dem. Men nu har ett av hamsterparen fått en kull. De bor ju två och två (hona+hane) , men de skulle inte få några fler kullar eftersom de var så pass gamla mm. De bodde så innan de kom till mig och de skulle fortsätta bo så utan att få ungar.
Jag har aldrig fött upp någon hamsterkull tidigare eftersom jag inte tycker att jag kan tillräckligt om genetik och hamsterns färger. Det är iallafall bra att båda hamstrarna inte är köpta från djuraffär, så de har ju ganska bra bakgrund. De har haft kullar tidigare också.
Uppfödaren skrev att ifall det skulle bli några ungar skulle hon hjälpa mig att sälja dem till djuraffären. Men jag vill nog hellre veta vilka människor som ungarna hamnar hos. Jag har inte vågat röra buren så mycket, jag vill ju inte att honan ska göra något med ungarna. Men jag tror att det är runt 4 ungar, ingen av dem är död.
Jag har flyttat hanen till en annan Bur, men jag behöver tips och råd.
Mvh Maria
Om du känner dig lurad så har du rätt att lämna dem åter.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Om jag inte läst på helt fel finns det tyvärr en risk att honan blivit omparad eftersom de brunstar efter födseln.. =/
Annars ska du tänka på att honan behöver extra mat nu när hon diar, men det vet du nog redan.
#1 Så lurad känner jag mig inte. Hon skickade ett mail att jag borde hålla ögona öppna på just det här paret eftersom de var yngst. (men endå ganska gamla)
Men nu har jag flyttat på hanen så att det troligtvis inte blir fler kullar. Det blev ju inte så många ungar så det ska nog gå bra med dem förhoppningsvis.
#2 Ja, jag har fyllt på med mycket mat åt honan, speciellt grönsaker. Jag flyttade hanen så fort jag kunde så jag hoppas att hon inte hann bli omparad.
Okej det låter ju bra. :) Har inte några andra tips direkt då dvärghamstrar inte är mitt område och för att jag aldrig avlat. Men jag hoppas att du inte bara tycker att det är besvärligt utan kul också :)
#5 Jag tycker att det är jättekul med hamsterungar. :) Men jag får lite dåligt samvete över att ungarna var så oväntade. Och jag så oförberedd.

Oj då!
Men inte ngt att göra åt nu, och du verkar ju inte förtvivlad över dem direkt = ) Samt har de fått ungar tidigare så ska det inte vara några problem alls, det kommer gå galant!
Mitt råd är att gå in och läsa på denna hemsida: http://goto.glocalnet.net/silverdalens - klicka in på Dvärghörnan.
Det är min och min kompis Emmas hemsida, Emma håller på med just Dvärgar och har under Fakta skriivt lite om skötsel av Dvärgbebbar! Läs gärna det, och har du fler frågor så maila henne privat så kan hon hjälpa dig med allt!!
#7 Åh, tack så mkt! 

Varsegod = )
Ursäkta om jag lånar din tråd lite ;) Men det är så att jag kommer ta över ett avelspar från en kvinna som lägger ned sin uppfödning (kanske inte helt, minns inte riktigt) och detta avelspar är ca 6-7 månader gamla. Min fråga är då - hur troligt är det att de kommer få ungar hos mig? Hon sa att hos henne får de inte fler kullar, men att de ev. skulle få det hos mig, då det kan hända att de får det vid flytt. Kommer få hem ett Pearlpar (för den som är intresserad av att veta det :P) =)
#10 De kan få bebisar, min Cloe fick det..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#11 Ok, då får jag läsa på då, ut ifall att de får bebisar =)

#12 - annars kan du ju sära på dem,
#13 Har inte 2 burar =/ Har ju bara haft råttor innan eller rättare sagt har det nu =) Har inte ägt hamster förut.
Nu har jag två bilder på söthamstrarna också. :)
Bild 1

Och bild 2 :)

Ååå, så söta de små pluttarna är!:D Super söta!=)
#17 Tack så mkt. =)

jättegulliga!