Inte burit henne än
Hej, jag har nu haft min dvärghamster i snart en vecka och jag har ännu inte hållt eller burit henne. Hon kröp upp i min hand en gång när jag hade lite mat där. Men de senaste gångerna har hon nafsat på min hand o jag har trott att hon bitit mig och jag skakar till snabbt, inte medvetet då vilket gör henne rädd. Idag skulle min kompis testa då hon inte är lika ”feg” som mig inom saker men då bet min hamster henne så hon börja blöda. Vet att de kan bero på att hon tror det är mat eller så. Har även hört i efter hand att man inte ska köpa en dvärghamster utan att man istället ska köpa 2, undrar om det kan vara orsaken? Ska jag köpa till en till hamster då? Behöver även lite mer tips än det jag redan läst om hur jag ska få henne och vänja sig med mig.
Var köpte du din hamster? Har den en stamtavla?
Viktigt att veta detta innan man rekommenderar någonting.
Det kan handla om många olika orsaker till varför hamstern bet. Det är svårt att säga exakt varför när man själv inte var där och såg händelseförloppet.
Var hamstern vaken? Väckte ni den? Hur försökte din kompis ta upp hamstern? Ovanifrån? Bakifrån? Underifrån? Var satt hamstern (i huset? i ett hörn? mitt i buren?) Hur bet hamstern, aggressivt eller mer försiktigt och nyfiket? Hur verkade hamstern innan bettet? Nyfiken? Försökte den gå undan?
Som sagt, många olika saker spelar in för att man ska kunna avgöra varför den bet. Och inte ens då är det säkert att man kan veta varför.
Kan vara så enkelt att det handlar om att du har en osäker hamster som inte hunnit vänja sig vid att våra (människans) händer är något positivt. Att din kompis sedan kommer och försöker ta upp hamstern kan det bidra till dubbla rädslor, dels att det kommer en okänd person och "tränger sig på" dels att hamstern ännu inte känner sig trygg runt händer.
Det kan också handlar om revirbeteende, att hamstern ser buren som sitt revir och försvarade det mot en inkräktare eller att din kompis luktade gott och att din hamster smakade. Kanske lite för hårt.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag köpte min hamster hos en uppfödare och hon har väldigt många syskon. Förstår att det blir stressigt för henne att flytta från att bo med dem och föräldrarna till att bo ensam i en Bur. Vi skulle städa buren, då tog vi bort hennes hus och skulle förflytta henne till en ”lekhage” medans. Det kan ju ha gjort att hon vakna och jag vet att det är en stor orsak. Det var inte så att min kompis ”jagade” henne med handen utan hon la den på sidan med en gurkbit i. Hon nafsade på lite olika ställen på handen och värnade nyfiken så antar att det var därför. Men jag undrar mest hur jag ska göra nu eftersom jag är rädd för att bli biten. Ska jag hålla avstånd och vänta ännu längre? Försöka igen även fast jag och hon är rädda? Köpa en till hamster och inte kunna va sociala med dem? Hur ska jag göra? Eftersom det snart har gått en vecka så är jag rädd att hon alltid kommer vara såhär. Hon gömmer sig alltid i sitt hus förutom när jag inte är hemma och natten såklart. Förstår att hon sover men jag tror inte hon sover från 8 på morgonen till 3 på natten. Känns lite överdrivet, tror hon är jätte rädd för mig vilket gör mig orolig för både min och hennes skull.
#2 Vad är det för uppfödare du köpte ifrån? Är ju lag på att dvärgar ska vara minst två stycken utan speciella själ men att frivilligt sära på dem vid ung ålder bara för nöje tycker jag är oseriöst. När man köper från uppfödare är det bra att kolla generna/ stamtavlan och kolla med uppfödaren vilka villkor h*n har. Har generna sjukdomar eller andra defekter. Är h*n en bra uppfödare egentligen? Avlar h*n seriöst? Är hamstrarna vana vid människor? Hamstrar från uppfödare brukar inte bitas, då är det ofta något fel. Hon kan ha ont, vara livrädd, inte känna sig trygg osv. Varför städade du buren så himla tidigt, när det är en ny hamster o kan skapa stress.? Menar inte att låta arg men djur är djur, då ska man vara seriös.😳
#2 En seriös uppfödare? För det låter inte seriöst någonstans om hen sålt dig en bebis ensam då det är lag på att dvärghamstrar ska vara två.
Låter som att ni kan ha skrämt din hamster genom att väcka henne på det sättet. Nästa gång rekommenderar jag att du krafsar i bottenmaterialet för att väcka hamstern långsamt och inte bara lyfter upp huset. Det kan ha skapat obehag hos hamstern och sedan kommer ytterligare obehag med en okänd person.
Du har bara haft hamstern i en vecka, så ta ett djupt andetag.
Din hamster är en bebis på en ny plats helt ensam. Vissa tar en flytt extra hårt och då kan den behöva längre tid att landa.
Börja om igen från början.
Prata med din hamster så den börjar känna igen din röst och skapa ett band mellan er. Kom alltid med något gott och försök mata från handen. Vågar du inte i början så räcker det gott med att du lägger dit det. Hamstrar är inte dumma och fattar galoppen ganska fort.
Måste du ta ut hamstern på grund av städ av Bur eller liknande så lyft henne i en kopp eller liknande, då behöver hon inte vara i kontakt med dina händer om hon inte klarar av det.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Låter som att ni stressat henne och gått lite för snabbt fram och därav ökat hennes osäkerhet som då har bidragit till hennes "resursförsvar"/revirförsvar.
Börja om från början. Ha inte handen i buren, väck inte henne.
Ta henne i en skål/kopp som hon själv går in i och ut i en lekhage, sitt med henne i lekhagen och låt henne komma till dig i sin egna takt.
Krafsa i ströt och se om hon kommer ut efter en stund, gör hon inte det så avbryt och testa igen senare.
Det är väldigt stressigt för dem att flytta, speciellt att gå från att ha många kompisar till att bli helt ensam. Så ge henne lite tid, låt henne ha sin trygghet i buren och börja hanteringen utanför buren. Är du rädd för att hon ska bita dig även utanför buren så kan du använda handskar. Tänk på att handskar/tyg ofta gör att de nafsar i tyget av nyfikenhet, så bli inte rädd om det händer utan ta det lugnt och gör det i er takt!
Lycka till!
Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/
Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/