Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hybrider
LĂ€st 821 ggr
Emma,tb
0

Vid ihopsÀttning av hybrider!

Hej! Igen 😳 TĂ€nkte pĂ„ det hĂ€r me med ihopsĂ€ttning av en Ă€ldre och en yngre Hybrid. VĂ„ran Hybrid pojke Bosse född i Juli. Han kĂ€nns ganska deprimerad Ă€ven fast han har mycket aktivering i buren sĂ„ jag skulle vilja köpa en till. ( JAG VET ) jag skulle ju inte köpa frĂ„n djuraffĂ€ren igen, men undantag finns ju om han behöver sĂ€llskap eftersom att jag vet att uppfödare inte kommer vilja sĂ€lja för att ha i samma Bur som en Hybrid.😔 Var hos kompisen förut med hennes Hybrid som var ganska ny för att de skulle kunna hĂ€lsa pĂ„ varandra genom galler och det gick jĂ€tte bra! Dem nosade pĂ„ varandra kanske pussades.,, och ville vara med varandra genom gallret. SĂ„ det funkade ju. Du mĂ„ste lĂ€sa fĂ€rdigt för att förstĂ„ ordentligt! Tips pĂ„ hur jag ska göra vid ihopsĂ€ttning! Ska ju försöka ha tvĂ„ av det mesta. Ska jag köpa frĂ„n samma djuraffĂ€r som jag köpte Bosse, eller ska jag göra frĂ„n enliters större djuraffĂ€r som brukar ha flera dvĂ€rgar tillsammans? Ska jag köpa en yngre eller Ă€ldre? Den stora djuraffĂ€ren Ă€r faktiskt duktiga nĂ€r det gĂ€ller djur! Följer lagliga mĂ„tt, frĂ„gar hur det kommer vara hemma hos hamstern, kollar pĂ„ synliga fel tex kön, fel pĂ„ svansen, benen osv. Och vet att detta jag ska sĂ€ga nu inte Ă€r sĂ„ som man ska lita pĂ„ djuraffĂ€rer om men, hamstrarna Ă€r Ă€ven indelade i grupper. Honor, hanar, roborovskis, guldhamster, campbells och rysk vintervit. Ska jag köpa en campbells eller rysk vintervit? 😚 Vet ju sĂ„klart att det finns en risk, Men har haft 4 rĂ„ttor sĂ„ tĂ€nker att det nĂ€stan Ă€r samma vid ihopsĂ€ttningen. Har en mini duna till Bosse och han fĂ„r komma ut sĂ„ ofta han vill + en lite större samlarlĂ„da som han ibland fĂ„r komma till och som jag har som nödbur. SnĂ€lla svara pĂ„ frĂ„gorna utan att skriva hat, djurplĂ„gare osv sĂ„ Ă€r ni snĂ€lla!â€ïžđŸ˜“

Cireea
2

PĂ„ vilket sĂ€tt kĂ€nns din hamster deprimerad? 

Jag rekommenderar inte att du sĂ€tter ihop din Hybrid med en annan hamster. Hybrider Ă€r en korsning mellan tvĂ„ arter, vilket gör att dom Ă€r olika % av arterna (Ă€ven inom samma kull). Detta medför problem dĂ„ arterna kommunicerar olika, vilket leder till brĂ„k. 

Hade inte vÄgat riskera ett slagsmÄl mellan hamstrarna som kan resultera i ordentliga sÄr, eller i vÀrsta fall döden för en eller bÄda.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Emma,tb
0

#1 Men det har ju funkat För flera: Kan man inte testa att sĂ€tta ihop dem i en mindre Bur och om det inte skulle funka sĂ„ sĂ€rar man pĂ„ dem direkt!? AlltsĂ„ inte som Bur utan som ett trĂ€ffar stĂ€lle sĂ„ att ingen av dem har ett revir. Vet att de inte komeniserar pĂ„ samma sĂ€tt men vill gĂ€rna ha svar pĂ„ det jag frĂ„gade om. Han Ă€r inte vaken sĂ„ som han brukar pĂ„ samma sett, lite rĂ€ddare och kĂ€nns i allmĂ€nhet mycket mer deprimerad. Han Ă€r i fĂ€rgen mandarin och vet att den fĂ€rgen hörde till rysk vintervit frĂ„n början men inte Ă€r en godkĂ€nd fĂ€rg, sĂ„ tĂ€nker att om vi köper en rysk vintervit sĂ„ kanske det fungerar bĂ€ttre Ă€n campbells. Har full koll pĂ„ det som kan hĂ€nda men vill inte ha kommentarer om det utan svar pĂ„ mina frĂ„gor, sĂ„ att det minskar risken för brĂ„k.🙂

Cosmonautens
2

Tror inte det kommer funka, hybrider har olika mycket procent av campbells och vintervit i sig sÄ det Àr med störst sannolikthet att de kommer skada varandra dÄ de inte kommunicerar pÄ samma sÀtt.

IsabellsHamsterhem
4

Hamstern som han fick hÀlsa pÄ genom gallret, vilket kön var den och hur gammal var han dÄ?

Du bör INTE köpa en frÄn djuraffÀren. Vill du absolut testa sÄ finns det flertalet "oseriösa" uppfödare som avlar pÄ hybrider eller som sÀljer hamstrar som ska introduceras till Hybrid. Men jag rekommenderar INTE att du testar.
Och rÀkna med att det INTE kommer funka. Att flera fÄtt det att funka betyder inte att din hamster kommer funka. Var dÄ beredd pÄ att du kommer behöva plats till tvÄ hamstrar i separata burar.
Jag har introduceras mÄÄÄÄnga hybrider, kan sÀga dig att det Àr ungefÀr 1 av 20 gÄnger det har gÄtt. Och det var dÄ pÄ hybrider som nyligen suttit med kompis/förÀlder, vilket ökar chansen enormt att det funkar med ny. Medan din varit ensam i mer Àn ett halvÄr vilket ökar risken för att det inte kommer funka!

Ska du, mot förmodan, köpa en sÄ ska det isÄfall vara en av samma kön (DUBBELKOLLA!!!) som inte Àr könsmogen, alltsÄ yngre Àn 4 veckor.

Att djuraffÀren Àr "duktig" nÀr det gÀller djur, har inget att göra med hur bra din hamster kommer fungera med en ny. De kan vara vÀrldens bÀsta uppfödare och ÀndÄ kan de inte garantera att det kommer att funka, de kan inte heller pÄ nÄgot sÀtt pÄverka djuren om de inte sjÀlva avlat dem flertalet generationer. Vilket jag tvivlar pÄ att dem gjort.
Att de följer lagliga mÄtt Àr ingen "merit" utan det Àr ett lagstadgat krav, om de inte följt det sÄ hade de inte fÄtt ha kvar sin butik. Det Àr verkligen det minsta de kan göra.. De mÄste ocksÄ, ENLIGT LAG, visitera djuret Vid försÀljning. Det Àr alltsÄ inget som gör att dem Àr "duktiga" och "seriösa" utan det Àr saker de mÄste göra för att fÄ sÀlja djur.

Om djuren pÄ en djuraffÀr Àr indelade mellan vintervit och campbells, men de inte har stamtavla pÄ djuren sÄ Àr det ÀndÄ hybrider allihop. AlltsÄ spelar det ingen roll om du vÀljer en "campbell" eller en "vintervit", dÄ det ÀndÄ Àr hybrider och flertalet av dem kommer rÀtt sÀkerligen frÄn samma kull.

Riskera inte din hamsters hÀlsa för att skaffa kompis till den :) Din hamster Àr inte deprimerad p.g av att den inte har kompis utan isÄfall Àr det nÄgot annat som Àr fel. Att han sover mer kan ha att göra med att det Àr vinter, vilket gör att det Àr kortare dagar. Att han har blivit lite mer skygg kan ha med allt frÄn nÄgot lÄter som du inte kan höra eller liknande.

Vintervita Ă€r Ă€ven sĂ€mre pĂ„ att fungerar i par/grupp. SĂ„ om du köper en vintervit sĂ„ Ă€r risken mindre att de funkar tillsammans, men det Ă€r Ă€ndĂ„ hybrider vilket gör att det inte spelar nĂ„gon roll :) 

Tror det var alla dina frÄgor :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell DvĂ€rghamster, Vintervit DvĂ€rghamster och Roborovski DvĂ€rghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Emma,tb
2

UPPDATE! Ska inte lĂ€ngre köpa en Hybrid. Visste redan frĂ„n början att det var en dĂ„lig idĂ©, men tĂ€nkte mest fĂ„ tipps pĂ„ hur jag skulle göra isf. Ska aldrig mer köpa frĂ„n affĂ€ren utan en otroligt speciell anledning isf. 😊 Mvh

Cireea
1

Kan inte tÀnka mig att det finns en enda anledning att köpa frÄn en butik..

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Emma,tb
0

#6 var mer om jag nÄgon gÄng i framtiden skulle hitta en avlidningshotad hamster frÄn djuraffÀren, annars kommer jag aldrig göra det.

Emma,tb
0

#6 var mer om jag nÄgon gÄng i framtiden skulle hitta en avlidningshotad hamster frÄn djuraffÀren, annars kommer jag aldrig göra det.

91Marran
0

#8 NÀstan alla Àr avlivningshotade. Vid en viss Älder avlivas de flesta djur för att fÄ plats med nya ungar. Visa affÀrer Àr dock undantag.

Mvh
Mig

Emma,tb
0

#9 orkar inte med onödiga kommentarer. Vet u det som ni sĂ€ger men menade inte pĂ„ det sĂ€ttet, om man lĂ€ser hela texten kommer man förstĂ„. Typ saknar ben eller nĂ„got.. Pallar inte hela tiden att det Ă€r nĂ„gon som ska lĂ€gga sig i eller hela tiden sĂ€ga att man gör fel och bla bla. Gjorde intet inlĂ€gg med min kompis hamster pĂ„ Facebook förut. Hon har visa saker som Ă€r farliga fast jag sĂ€ger att det inte Ă€r bra.. dĂ„ Ă€r det jag som fĂ„r nĂ€stan 40 kommentarer om det fast jag förklarar.. orkar liksom inte.😔 Vet att din kommentar inte var menad sĂ„ men Ă€ndĂ„..😊

91Marran
0

#10 Nu förstÄr jag vad du menar med avlivningshotad. Ett sÄnt lÀge förstÄr jag.

Mvh
Mig