Akvarium eller terrarium?
Jag vill byta ut mina gallerburar till ett akvarium eller terrarium men jag vet inte om jag ska ha akvarium eller terrarium?đ€
Helst vill jag ha akvarium för dÄ kan jag ha mer spÄn i men det Ànda som gör att jag tvekar pÄ att skaffa akvarium Àr att jag Àr bara 160 cm och jag kommer aldrig nÄ ner i akvariet för att smÄ stÀda och möblera om.
Jag kan ju ha akvariet pÄ golvet men det Àr jag inte jÀtte sugen pÄ nÀr jag har ett bord som det kan stÄ pÄ men som sagt jag kommer aldrig att nÄ ner i akvariet om det stÄr pÄ det bordet.
GÄr runt och funderar pÄ det hÀr men kommer inte pÄ en lösning pÄ mitt lilla problem.
Ăr ocksĂ„ 160 och akvarium Ă€r inga problem, mina hamstrar gillar dock mer mitt terrarium men tror det mest beror pĂ„ storleken
// Lova
Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning
Om du absolut vill ha ett akvarium, kan det dÄ fungera att ha en liten pall att stÄ pÄ sÄ du lÀttare nÄr ner i akvariet?
Hittade nÄgra gamla trÄdar om samma frÄga, dÀr kanske det finns tips eller rÄd som kan hjÀlpa dig tills fler hinner svara hÀr:
https://hamster.ifokus.se/discussions/4fb78c8fd3b4fd770600b309-akvarium-eller-terrarium
https://hamster.ifokus.se/discussions/5a8be8cace12c474c50004e2-akvarium-eller-terrarium
https://hamster.ifokus.se/discussions/4de28d89d4ebea5dcc0039a3-akvariumterrarium-forvirrad
https://hamster.ifokus.se/discussions/4fc3a41fd3b4fd20a700205e-akvariumterrarium-inspiration
// Harley
Jag Ă€r 158cm lĂ„ng, och har ett akvarium(med fiskar i) som Ă€r 138cm högt. Jag stĂ„r pĂ„ en pall nĂ€r jag hĂ„ller pĂ„ i det akvariumet đ det som gör det sĂ„ högt Ă€r bĂ€nken, dĂ„ sjĂ€lva akvariumet bara Ă€r 60cm högt. SĂ„ det beror helt och hĂ„ller pĂ„ vad du stĂ€llet akvariet pĂ„. Köper du en Kallax-hylla, sĂ„ nĂ„r du ner utan problem! Har mitt lilla akvarium pĂ„ en sĂ„n bĂ€nk, och det funkar utmĂ€rkt đ sĂ„ jag skulle köra akvarium. Mitt lilla akvarium gick sönder sĂ„ jag fick köpa nytt, och tĂ€nkte inte ens tanken pĂ„ att sĂ€lja som hamsterbur! Det lĂ€ckte, sĂ„ det hade ju funkat đ
â€ïž Jag jobbar hĂ„rt, för att min katt ska leva gott â€ïž
đȘ Man mĂ„ste vĂ„ga misslyckas, för att lyckas đȘ
153 cm hĂ€r och haft akvarium (med fiskar, sköldpaddor m.m.) hela livetâŠinga problem, allt beror ju pĂ„ vad du har akvariet pĂ„ (hur högt upp akvariet hamnar) och hur högt akvariet Ă€r (finns ju olika höjd pĂ„ akvarier).
En pall eller stegstol/trappstege löser ju dessutom vĂ€ldigt mycket âŠnĂ€r man personligen inte hamnar sĂ„ högt över havetđ
Jag har förövrigt ocksĂ„ stĂ€llt mig sjĂ€lv den frĂ„gan nĂ€r det kommer till just hamster/mössâŠförsöker ju ex. inte tamtrĂ€na/interagera med mina fiskar/sköldpaddor etc. (och behöver dĂ€rmed inte nĂ„ ner varje dag till dessa djur, dvs. inte obekvĂ€mt med lite för högt lika ofta).
Behövde veta hur högt det var möjligt att stÀlla och sköta en detolfbur bekvÀmt, utan att behöva stÄ pÄ en pall (jag stÄr helst inte pÄ en pall numera p.g.a. skador som gör det lite vanskligt/smÀrtsamt).
Dock har jag fortfarande inte bestĂ€mt mig för hur jag vill göraâŠdet lutar faktiskt Ă„t att (trots problemen med att stĂ„ pĂ„ pall) att stĂ€lla min planerade Bur lite högre upp för att fĂ„ plats med mer förvaring under. Det pĂ„gĂ„r liksom en konflikt i min skalle; bekvĂ€mt vs. bra förvaringâŠoch jag kan verkligen behöva förvaring, haha. Men vi fĂ„r seâŠ
Mvh/Chinesecrestedlover

TĂ€nk pĂ„ luftcirkulation nĂ€r du vĂ€ljer Bur. Ett terrarium Ă€r ju designat för att hĂ„lla ett specifikt djurslag varmt. Ett djur utan pĂ€ls som inte kan hĂ„lla vĂ€rmen sjĂ€lv. En lĂ„nghĂ„rig hamster kan fĂ„ det lite för varmt och mysigt. Ăven lĂ€st om vissa som fĂ„tt svamp. Ett akvarium har ju helt öppet upptill vilket kĂ€nns bĂ€ttre för syrets skull. DĂ€remot finns det ju ingenting öppet nertill istĂ€llet. Av förklarliga skĂ€l;) Men det hĂ€r ju oftast inte dom med Samka-lĂ„dor heller. Men ju djupare ett akvarium Ă€r desto mindre luft cirkulerar lĂ€ngst ner. Detolf Ă€r sĂ„ perfekt att göra hamsterbur av bl.a just för luftgenomströmningens skull. Det Ă€r öppet pĂ„ hela ovansidan. (nĂ€ttak om man har guld) Sen Ă€r den lĂ€gre Ă€n ett akvarium sĂ„ luften cirkulerar i hela buren. Perfekt hamsterbur, heja Ikea;)