Dvärg eller guldhamster?
Jag funderar på att skaffa en hamster igen, men jag vet inte om jag vill ha dvärg eller guldhamster. Jag hade en dvärghamster som tyvärr gick bort i somras och det var lätt att fixa en naturlig inredning till henne. En guldhamster behöver ju större inredning, så det kan bli svårare. Guldhamstrar är oftast tamare och "mysigare" medans dvärghamstrar inte är så lätta att "mysa" med. Mina förra guldhamstrar var supersnälla och min förra dvärghamster attackerade handen i buren, så dvärghamstrar verkar inte lika "snälla". Dvärgar sägs ju vara otamare än guldhamstrar och det har stämt på de hamstrar jag haft. En dvärghamster är som sagt lättare att inreda till, men guldhamstrar verkar mysigare. Jag kan inte bestämma mig!
Jag vill ha mys! Vad vill du ha?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Dvärghamster ska enligt lag vara 2, alltså större Bur och 2 av nästan allt. Sen ska man även ha en extra Bur ifall de skulle börja bråka! :) Guldhamster behöver ju större inredning och är enligt mig bara uppe vill kvällen/natten. Dvärghamster enligt mig är uppe ofta under dygnet vilket jag gillar. Så skaffa guld ifall du vill ha något större och kanske lite mer mysigare. Eller köp dvärghamstrar ifall du tycker det är mysigt att se de tillsammans, se de oftare under dagen:D
#2 Min förra dvärg såg jag nästan aldrig. Jag behövde sitta uppe till 12 för att kunna ta ut henne, för jag ville inte väcka henne.
Skulle en guldhamster kunna bo i ett 180L akvarium som är smalare på brädden och längre. Min förra dvärghamster bodde i det akvariet, men guld behöver ju större inredning.
Vad är måtten på akvariumet
// Lova
Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning
Innemåtten på akvariet är L: 118cm B: 30cm längst ut och 38,5cm i mitten H: 49cm
Tror att det bör funka
// Lova
Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning
Funkar akvariet? Jag skulle kunna köpa en större Bur framöver.
#10 Ja akvariumet funkar ju perfekt
#11 Vad bra!