Gnager på vattenflaskan!
Hej En av mina hamstrar gnager på sin vattenflaska, alltså på "stången", varje natt. Tror detta beror på att hon är uttråkad och tycker det är kul. Igår när jag tittade till henne så hade hon tappat lite hår bredvid munnen… Kan det bero på att hon gnager på vattenflaskan? Ska jag ta henne till vet? Snälla svara!
Köp en vattenflaska i glas
#0 Menar du på pipen. Alltså metallsaken där vattnet kommer ut? Såfall rekommenderar jag nog vattenskål Vilken hamsterart och vilken ålder? Hur stor Bur? Hur ofta får den komma ut ur buren? Har den tillgång till att gräva? Vad har den för inredning? Anledningen till mina frågor är att hamstern kan vara uttråkad. Kolla på hennes tänder så de ser normala ut, så de inte har förstörts av gnagandet (jag förstod det som att det är pipen hon gnager på och inte plasten)
#1 Den är i glas, hon gnager på metall stången… #2 Ja hon gnager på "pipen", ska testa med skål men tror att hon kommer välta den eller nåt, hon är en ganska busig hamster…😉 Hon bor i en samla, hon är en guldis på ca 3 månader. Hon får komma ut ca 20 min i handen och i buren har hon ett stort hus, två "bendy bridge", ett 28 cm trähjul, mycket strö, matskål, stort rör, stort sandbad, massa gnagleksaker.
#3 Kan ju vara så att hon kräver en större bur… Har en guldhane som aldrig skulle klara av att bo i en SAMLA, han trivs endast i detolf. Kanske testa att ha henne ute i en hage tills du märker att hon tröttnar. Och kanske köpa mer inredning så du kan byta ut inredningen lite ibland så hon får undersöka nya saker. Kanske testa att strömata henne? Alltså att strö ut maten över hela buren och inte bara i en matskål. Hon är ju ganska ung också, så hon har mycket energi nu🙂
#4 Planerar att köpa en större men vad ska jag göra tills dess? Tar ut henne i hagen men hon tröttnar och vill rymma efter typ 20 sekunder. Jag ska köpa några saker från zooplus så att hon får lite nya leksaker, men jag byter ju leksaker varannan dag. Har testat att strömata men hon bryr sig inte så mycket😔
#5 Kan vara så att du byter ut inredning för ofta, så hon kanske blir stressad? Kanske testa att endast byta ut 1 gång/vecka. Alla hamstrar är olika. Så det är bara att prova sig fram. Men testa att ge henne en vattenskål och se om det blir bättre :)
Testa ha mera spån.
Jag hade dethär problemet med min hona. Sen köpte jag en marsvinsbur och lite gnagarleksaker så var problemet löst. Men sen så började hon gnaga på hålet, och så kom jag på den genialiska idén att sätta upp en foderboll liksom igenom hålet, och fylla den lite så och då. Använde mig av sugproppar för att fästa den. Jag tror helt enkelt att berodde på att hon var uttråkad och rastlös. Hoppas det löser sig!