Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 905 ggr
Yas.screech
0

Frågor om hamstrar

Hej Då jag ska få min kompis hamster så undrar jag lite saker. Jag har marsvin också , kan hamstern vara i samma rum ( men inte i samma bur) som marsvinen ? Kan jag änvända hampaströ som botten material i buren ? Hur ofta ska den få rott kött eller grönsaker ? Har mycket " kraft Foder " borde den få? Tacksam för svar

[eliinmeyer]
0

Hampaströ har jag och det funkar jättebra :) Grönsaker kan de få varje dag :) helst varje dag också :) Resten vet jag inte så bra :)

Cireea
0

Ja, du kan ha marsvin och hamster i samma rum. 🙂 Du kan använda hampaströ som Bottenmaterial utan problem. 

Du kan ge Färskmat varje dag, men åtminstone några gånger i veckan. 

Hur menar du med kraftfoder? Menar du alltså fröblandningen? Dom ska ha frigång till "torrfodret" så att säga. 🙂Det vill säga den basföda du ger ska alltid finnas tillgänglig.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Yas.screech
0

Okej tack Vad brukar ni änvända för fröbladningar ? Behöver man klippa klorna ? Eller kan man bara sätta ner några stenar i buren?

Cireea
0

#3 Jag blandar eget! 

Du kan använda stora stenar i buren som dom kan slipa klorna på, tänk dock på att lägga dom stadigt så dom inte råkar fastna under dom eller liknande.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[eliinmeyer]
0

#3 man kan även köpa Sand och ha ett sandbad i buren som de kan gräva i och så. De gillar även att gå på toa och tvätta sig i det, så man får byta det ibland. Men det funkar i alla fall som en slags nagelfil det också då de slipar klorna när de går i sanden och gräver i den :)

[lillelull]
0

ja som #5 säger och
sandbad är ju väldigt uppskattat av alla hamstrar överlag, har alltid haft sandbad. En till bad och en till toalätt.
Och min lille hamster verkar förstå vilken av den han ska gå på toa i och vilken han ska bada i trots att det är samma Sand i båda. Jag köper alltid en väldigt fin sort, chinchilla Sand kallas den oftast. Och det är härligt för de att rulla omkring i och tvätta sig och gräva och det är så vitt jag vet alltid uppskattat av alla hamstrar jag haft, även dvärg och guld.
Ett bra förslag är att ha sandbadet i ett terracotta fat så slipar de klorna på det också.

[eliinmeyer]
0

Det finns billigare alternativ också (vad jag har hört så kan chinchilla Sand vara ganska dyrt), jag köper tvättad Sandlådesand från Bauhaus, 45kr för 20 kg 👍👍 hört att många andra använder den så testade den själv och det funkar :)

[lillelull]
0

Jag köper stora mängder från zooplus. Ev kan man köpa rådasand men då ska det vara den som är till för chinchilla och den heter Rådasand 0.17 mm.

Finns i storpack på 25 kg tror jag det är i en säck.

Den jag köper är Ekonomipack: 6 x 5 kg från zooplus och den heter bara badsand för smådjur och kostar då 349kr så de blir 11,63 kr per kilo och det tycker jag är rätt okej. Jag behöver inte byta ut hans badsand ofta ichomed att den inte blir smutsig och den han har i toalätten skopar jag upp det som är " kissat på " och det blir fina klumpar så jag har använt 5 kg sen jag fick honom den 2 februari och det blev mycket i början för han råkade välta ut den hela tiden för jag hade en toalätt som han lätt välte och nu har vi fixat en annan som han ej kan välta och nu går det åt mycket mindre Sand än så. Verkligen mycket mindre.
Men den första månaden så ja då var det ett himla jox med sanden för han bara höll på och välte ut den hela tiden så då gick det åt stora mängder. Men annars så håller en sån ekonomipack väldigt länge

Men det tycker jag är helt okej pris och det är väldigt drygt.

[lillelull]
0

Dedär med sanden kan du ju lösa senare vad som passar, vissa använder sandlådesand och vissa blästersand och allt möjligt, sen finns det också de som använder kattlådesand som är klumpbildande till toan men det är inget jag rekommenderar då hamstern gärna stoppar det i munnen och de kan bli ett problem men jag har använt kattsand till toan på en hamster som jag hade för många år sen, men då var jag BOMB säker på att han ej åt det. 
Men rekommenderar det inte ändå.

Miikaeela
0

Jag köper 3 kg påsar för 80kr på arken zoo :)

[lillelull]
0

Vilket märke är det? #10
Tänkte kolla om de fanns på den Arken zoo där jag bor, de har så olika sortiment har jag märkt. 
Var i malmö och de hade jättemycket från Jr Farm men sen har de andra inget från Jr farm så jädra jobbigt när de inte har samma sortiment!

Yas.screech
0

Tack för svaren !

Miikaeela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så ser den ut och det är väldigt finkornigt! :)

Miikaeela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fortfarande typ mer än hälften kvar i påsen och resten har jag fyllt i denna plåtburk. Så det räcker ju ett tag iaf!! :D

[lillelull]
0

Ska kolla om den finns på min arken zoo. Tack du! 🌺