Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3597 ggr
Alvi_bs
0

Min hamster dricker inte!

Hej! 

Jag har en hamster som är 7 månader. Han vill inte dricka vatten eller så är det jag som inte märker det. För förut drack han super mycket vatten och jag brukade alltid se det. Men efter att vi gjort om hans Bur har han slutat dricka. Kan ni hjälpa mig? 

Jag är väldigt orolig

starfight
1

jag är ingen expert men kanske han inte hittar dit? prova lägga in en låg skål med vatten

[eliinmeyer]
0

Har du en vattenflaska? För då såg jag en grej som en tjej gjorde på youtube, du kan smeta lite jordnötssmör eller något annat gott precis vid öppningen av flaskan, inte på kulan dock ifall det kommer in i röret och börjar mögla. Hamstern kommer känna lukten av smöret och när han börjar slicka av smöret så får han i sig några droppar vatten och så fattar han att det är där man får vatten. Annars kan du alltid lägga in lite typ gurka eller sallad eller något annat med högt vatten innehåll. :)

Evovva
0

Om man läset inlägget så har han druckit förut. Så problemet är inte att han inte hittar vattenflaskan eller vet vad han ska göra. Vad får han för mat?? Det kan ju vara så att han redan får tillräckligt med vätska genom maten då dricker hamstern inte lika mycket. Min hamster är periodare. Vissa tider dricker hon mycket vissa tider inget alls. Helt beroende på vilka grönsaker eller annat Foder hon får.

ÄlskarHamstrar12
0

"Men efter vi gjort om i hans Bur har han slutar dricka" Då kan det ju vara så att han inte hittar vattnet :) #3

Evovva
0

Brukar inte spela någon roll om man flyttar runt sakerna i buren har aldrig varit med om att dom inte hittar vattenflaskan om dom en gång använt den. Jag byter ofta plats på saker i buren även vattenflaskan och har aldrig varit något problem.

[eliinmeyer]
0

#5 hamstrar kan ju såklart vara olika men ja det är osannolikt Men testa det med att ge gurka eller annat med högt vatten innehåll om du blir orolig att han blir uttorkad

Alvi_bs
0

#1, #2, #3, #4

Tack för era svar! 

Jag tycker att han hittar rätt så bra. För annars är det lite konstigt att han hittar matskålen och inte vattenflaskan som ligger bredvid. Men jag har provat ta själva flaskan framför hans mun men han bara struntar i den och vänder på sitt huvud.

Jag brukar ge honom tomat. Är det bra för hamstar?

ÄlskarHamstrar12
0

Har du bytt från vattenskål till vattenflaska eller har han alltid haft vattenflaska?

Alvi_bs
0

Han har alltid haft en vattenflaska och han och vattenflaskan  funkade bra ihop men sedan blev det konstigt.😕

ÄlskarHamstrar12
0

Då fattar han ju antagligen grejen med vattenflaskan, men tycker du kan sätta ditt en vattenskål ändå. (Alltså att du har båda i samtidigt) Om det inte funkar kanske du borde ta honom till veterinären :)

Alvi_bs
0

#10  ÄlskarHamstrar12

Tack för dina råd! Det ska jag prova.

Alvi_bs
1

Hej allesammans!

Jag har goda nyheter till er! Tack vare era råd har min hamster Gullo börjat dricka igen. Jag kan inte sluta tacka er!!!

Ni är riktiga hjältar! "Gullos hjältar"

ÄlskarHamstrar12
0

Började han dricka av sig själv eller gjorde du något speciellt? Grattis!

ÄlskarHamstrar12
0

( kan man säga grattis i det här sammanhanget? Haha)

Alvi_bs
0

Jag slutade ge tomater och så började han dricka själv.

Jag läste på internet att för mycket tomat kunde göra så att hamstrarna svällde upp och slutade dricka.

Hahaha, ja jag tror att det går bra att säga grattis❤️

ÄlskarHamstrar12
0

Tomater innehåller ju mycket vätska, så han kanske redan fick i sig den vätskan han behövde :)