Varför finns det inga burar?!
Jag har suttit och letat länge vid datorn nu efter en Bur till min hamster som är riktigt stor så hon kan gräva och springa runt, men jag hittar ingen jag har kollat överallt och alla är jättesmå! Vet någon där ute en bra butik i göteborgsområdet eller bara en bra Bur från internet?! Det behövs snabbt!
En plastlåda ifrån ex. IKEA, Rusta, Biltema eller JULA skulle jag säga.
Nu kan jag inte alls hamstrar men borde det inte gå att köpa tex en kaninbur? Eller kan en hamster rymma från kaninburar?
l'm back
jag har en dvärghamster så en kaninbur med galler är nog lite olämpligt men kanske något sånt
men jag kan kolla upp det där med plastlådor
#4 Det är väldigt populärt, så om du söker på "plastlåda" med sökfunktionen hittar du säkert fina exempel🙂
På Ikea finns ett vitrinskåp som heter DETOLF som är 163x43x35 cm.
Man bygger ihop den som vanligt men skippar hyllplanen och dörren och lägger den på sidan, och sedan har du dig en stor, akvarie-liknande hamsterbur!
Jag har själv den buren och tycker att den är toppen!🙂
Den kostar 500kr i butik men kan hittas för säkert 100kr på blocket.
ok tack
men behöver man inte lock eller ngt liknande?
Om kanten är tillräckligt hög tror jag inte att det är någon risk att de sticker ut, annars kan man ha ex. grillgaller (finmaskiga) lagt över lådan.
#8 Jo, det är bra om man har mycket Bottenmaterial eller höga leksaker. Men för säkerhets skull är det bäst i vilket fall som helst. Jag har lock eftersom att min dvärghamster var kapapel att rymma.
vad för lock?
var kan man hitta det?
ok tack så mycket alla :)
Absolut ^^
Granngården har jättebra nät i massa storlekar!
Mvh Maja
Medarbetare på Guldhamster iFokus
Har du kollat på blocket under akvarium? För där brukar det alltid finans bra stora akvarium med mycket rymlighet för en hamster.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Du kan ju maila och fråga om någon zoobutik kan ta hem en Maxi Duna kom dock i håg att säga att det skall vara tätt mellan gallren:
Dock är det mycket billigare med en 130L SAMLA låda från IKEA, dessutom är det ju enkelt att köpa locket till, och näta det. Bygger man inte högt med en massa inredning så funkar det utan lock också, om man inte har katt eller hund förstås. Har man inte en kinesisk dvärghamster är det ingen vits att bygga på höjden tycker jag. Sedan får man tänka om det finns något som hamstern kan välta och klättra upp på och ta sig över kanten.
Jag har beställt denna till min guldis:
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/hamsterburar/hamsterburar_metall/279185
Lite trist med leveranstid men tror den är värd det :)
#20 Det var mycket pengar för den buren. Jag köpte akvarium som är 120x35x45 för 300 och ett lite större för 200. Om du tycker det är lång väntetid så kan du ju kolla runt på forumet efter billigare alternativ.
#21 jag förstår inte vart folk hittar så billiga akvarium? Alla som jag ser när jag söker på blocket som är stora kostar flera tusen.
#22 Samma här! Alla andra verkar ha sån himla tur och tipsar om Blocket för där kan man minsann hitta jättebilliga akvarier (och terrarier)! 😕Jag har också köpt begagnat från Blocket, men det var verkligen inte billigt ändå.
Vänligen,
Elin
#22 #23 När jag har hittat mina 275L och 222L akvarium på blocket så har jag hittat dem strax efter jul. För andra akvariet jag letade efter letade jag nästan ett helt år innan jag hittade det. Så ha bara tålamod och kolla varje dag så kanske ni har tur att hitta något.
Fick betala 800kr/st för mina då och dem är 110x50x50 och 110x45x45
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#22 #23 Har inte hittat på blocket. Har hittat på FB köp och sälj sida i det riktnummerområde jag bor. Hittade båda 2 där.
#21 jag tror även att den buren du har beställt är lättare än vanliga akvarium. Vilket gör det lättare att flytta runt för städning osv :)
Spana efter akvarium på akvarist sidor på facebook(akvarister 2.0 annonser tex) och se om du hittar någon som säljer något i närheten av dig för ett bättre pris :) Sen kan man ju alltid börja med till exempel en stor plastlåda med lock som släpper in lagom med luft och flytta över hamstern till något annat längre fram.
Hälsningar Vemsan